Na světě přibývá onemocnění rakovinou u lidí mladších 50 let. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnil Shuji Ogino, jenž přednáší patologii na lékařské fakultě Harvardovy univerzity. Studie obsahuje údaje ze 44 zemí a pokrývá 14 druhů rakoviny, z nichž osm se týká trávicího systému. Výsledek výzkumu byl otištěn v odborném časopise Nature Reviews Clinical Oncology.
Z údajů vyplývá, že raného onemocnění rakovinou, o němž se hovoří u pacientů mladších 50 let, přibývá zejména v případě tlustého střeva. Postihuje mnoho lidí v zemích se středním a vyšším příjmem obyvatel.
Autoři studie vysvětlují vysoká čísla zkvalitňujícími se diagnostickými metodami, které jsou schopné rakovinu zachytit, což se týká například rakoviny štítné žlázy.
Podle Ogina nárůst případů souvisí se souběhem několika faktorů, přičemž ne všechny jsou zřejmé. Ke známým patří obezita, fyzická nečinnost, diabetes, pití alkoholu, kouření, znečištěné ovzduší a západní způsob stravování, který zahrnuje červené maso a cukr. K tomu se přidává práce na směny a nedostatek spánku. "Existuje také mnoho neznámých faktorů, mohou to být škodliviny nebo potravinářská aditiva," řekl Ogino, jehož citovala stanice CNN.
To, že je mezi 14 druhy přibývající rakoviny osm týkajících se trávicího ústrojí podle něj ukazuje na významný vliv toho, co lidé jedí a jaké bakterie žijí v jejich střevech.
Epidemioložka Elizabeth Platzová z lékařské fakulty Univerzity Johnse Hopkinse považuje za významné, že studie ukazuje častější výskyt rizikových faktorů v dřívějším věku. Obezita například kdysi bývala výjimečná. Teď je nebezpečně vysoký index tělesné hmotnosti nejen běžnější, ale lidé začínají být obézní už v mládí, dokonce i v dětství. Riziko rakoviny tak vzniká o desítky let dříve, než jak tomu bylo u předchozích generací.
Mimořádně rychle přibývá případů raného kolorektálního karcinomu, jemuž se říká také rakovina tlustého střeva. Podle Oginovy studie v době prováděného pozorování přibývalo tohoto druhu rakoviny v USA, Austrálii, Kanadě, Francii a Japonsku o dvě procenta ročně, v Británii o tři a v Koreji a Ekvádoru o pět procent. "Nezdá se to být moc, ale musíte brát v úvahu nárůst. Jsou-li to nyní ročně dvě procenta, za deset dvacet let se to hodně změní, není to zanedbatelné," řekl Ogino.
Jiná studie uvádí, že v letech 1988 až 2015 přibylo raných případů rakoviny tlustého střeva z osmi procent na 100.000 lidí na 13 procent, což je 63procentní nárůst. Z deseti případů tohoto druhu rakoviny diagnostikovaného v USA připadá jeden na pacienta ve věku 20 až 50 let.
U mladších Američanů přibývá také rakoviny prsu, dělohy, žlučníku a žlučovodů, ledvin, slinivky, štítné žlázy, žaludku a plazmatických buněk. Karen Knudsonová z americké společnosti výzkumu rakoviny označila studii za "volání do zbraně". Rakovina je vážné onemocnění v každém věku, ale u mladších lidí bývají nádory většinou agresivnější a zůstávají delší dobu nerozpoznané.
Související
Je to alarmující. Tolik případů eboly za krátký čas ještě nebylo, tvrdí experti
Chlapec předškolního věku z Ostravy zemřel na záškrt. Nebyl očkovaný
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
před 2 hodinami
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
před 3 hodinami
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
před 4 hodinami
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
před 4 hodinami
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
před 5 hodinami
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
před 6 hodinami
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
před 7 hodinami
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
před 7 hodinami
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
před 8 hodinami
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
před 9 hodinami
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
před 10 hodinami
Obama byl zděšen, Washington měl Londýn za neschopný. Nová kniha odhaluje, jak USA reagovaly na brexit
před 11 hodinami
EU slaví, Rusko zuří. V Arménii zvítězila ve volbách vládnoucí proevropská strana
před 12 hodinami
Pavel z jednání vlády po pár minutách odešel. Povede delegaci na OSN
před 12 hodinami
Si Ťin-pching dorazil na návštěvu Severní Koreje. Experti vysvětlují, proč přiletěl za Kimem
před 13 hodinami
Zelenskyj se sešel s evropskými lídry. Definovali pět základních podmínek pro příměří
před 14 hodinami
Netanjahu Trumpa neposlechl. Izraelská armáda zahájila bombardování Íránu
před 15 hodinami
Filipíny zasáhlo silné zemětřesení. Počet mrtvých roste
před 16 hodinami
Počasí se příští víkend ochladí, mohou se objevit deště i bouřky
včera
Arménci dali Rusku košem. Ve volbách jasně vyhrává strana premiéra Pašinjana, ukazují odhady i první výsledky
V arménských parlamentních volbách přesvědčivě vede vládnoucí strana Občanská smlouva současného premiéra Nikola Pašinjana. Podle prvních odhadů výsledků zveřejněných bezprostředně po uzavření volebních místností získalo premiérovo uskupení 56,7 procenta hlasů. Hlavní opoziční blok Silné Arménie vedený rusko-arménským oligarchou Samvelem Karapetjanem výrazně zaostal, když podle těchto prognóz obdržel pouhých 17,5 procenta hlasů. Oficiální předběžné výsledky plánuje Ústřední volební komise zveřejnit v pondělí.
Zdroj: Libor Novák