Průlomová mise se blíží ke konci. Datum přistání na kometě bylo vybráno

Paříž - Mise evropské sondy Rosetta, jejímž cílem je přistát na kometě, vrcholí. Evropská vesmírná agentura (ESA) určila termín, kdy přistávací modul dosedne na povrch tělesa 67P. Pokud se manévr podaří, stane se tak 12. listopadu. Informuje server BBC.

Rosetta momentálně obíhá kometu o průměru zhruba 20 kilometrů. Přistávací sekce sondy by se měla od mateřské lodi oddělit v 10.35 středoevropského času a zahájit volný sestup k povrchu. Místo přistání je zhruba kilometr široké.

ESA přiznává, že půjde o obrovskou výzvu. Vzhledem ke vzdálenosti nebude možné průběh přistání řídit ze Země. Vše musí být naprogramováno předem do palubních počítačů. 67P se momentálně nachází 509 milionů kilometrů o n naší planety a signál k ní letí 28 minut a 20 vteřin.

Ředitelství mise přirovnává manévr k situaci, kdy by z letadla v pohybujícího se v dvojnásobné letové výšce byla vyhozena pračka, která by měla dopadnout do malého parku.

Kometa, ilustrační foto

Kometa neandrtálská se řítí k Zemi: Něco se změnilo, vědci upravili informace

Zimní noční oblohu rozzáří jasnější kometa, zájemci ji mohou pozorovat malými dalekohledy. Nejlepší podmínky pro sledování komety nabídne druhá polovina ledna a první polovina února, sdělila dnes v tiskové zprávě platforma Astrofyzikální proGResy z Opavy. V této době by lidé daleko od měst mohli kometu spatřit i pouhým okem, pomocí dalekohledu by měli rozeznat i ohon komety. Nacházet se bude vysoko nad obzorem, převážně nad severním.

Na obloze by se měla objevit kometa, kterou naposledy sledovali neandrtálci před 50.000 lety

Pouhým okem by ze Země mohla být brzy viditelná kometa, kterou bylo ze Země naposledy možné na sledovat před 50.000 lety, kdy ještě žili neandrtálci. Informují o tom britská média a časopis Newsweek. Malé těleso pojmenované C/2022 E3 (ZTF) se nyní nachází asi 161 milionů kilometrů od zeměkoule a k planetě se nejvíce přiblíží na začátku února, kdy bude prolétat ve vzdálenosti asi 42 milionů kilometrů od ní.

Komety ESA (European Space Agency) vesmír, komety

Ruské ministerstvo obrany vystavuje zbraně a vojenskou techniku ​​zemí NATO, včetně tanků Leopard a M1 Abrams, ukořistěných ruskou armádou během války proti Ukrajině, ve Victory Park v Moskvě v Rusku. Expozice skládající se z více než 30 vzorků zbraní a vojenské techniky z produkce zemí jako USA, Německo, Anglie, Francie a Ukrajina byla otevřena návštěvníkům (1. května 2024).

Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO

Rusko v impozantním moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.

Rusko tvrdí, že provedlo útok na štáb operačního velení ukrajinských ozbrojených sil

Rusko podle tamních médií dnes oznámilo, že jeho armáda provedla útok na štáb operačního velení jižního uskupení ukrajinských ozbrojených sil. Informaci zveřejnilo ministerstvo obrany v Moskvě v souvislosti s průběhem války proti Ukrajině, Kyjev zatím tuto zprávu nekomentoval.