Praha - Správný výběr rozměrů kola může pozitivně ovlivnit jízdní vlastnosti auta, zlepšit spotřebu paliva a celkově zvýšit komfort jízdy. Přečtěte si, na co si dát při výběru kol pozor.
Pěkná velká kola patří k vyhledávaným a oblíbeným doplňkům. Zatímco na některých věcech a doplňcích motoristé šetří, hezká kola si nedokážou odpustit. Jenže velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami zrovna dvakrát neprospívají pohodlí a široké pneumatiky zpravidla kazí i spotřebu paliva.
Dnes na auto můžete koupit téměř všechny možné rozměry disků a kol. Zatímco například taková Škoda Fabia má v základní výbavě 14" disky, můžete ji mít i se 17" koly a k vidění jsou dokonce 18" kola s velmi nízkým profilem pneumatiky. Co to ale znamená?
"Důležité je dodržet správné rozměry disků a pneumatik, které najdete zapsané ve velkém technickém průkazu vozidla," říká Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA. Aby správně odečítal rychloměr a byly zachovány provozní vlastnosti vozidla, musí mít kolo vždy stejný poloměr.
Kdo tedy chce širší ráfek, například místo 14" chce 16", musí s ohledem na to použít nižší profil pneumatiky, tedy takovou, která má nižší bočnici. V praxi se taková pneumatika nazývá nízkoprofilová.
"Skutečný přínos širokých nízkoprofilových pneumatik pro jízdní vlastnosti vozidla je velmi diskutabilní," tvrdí Svoboda a odkazuje na několik nezávislých testů, podle kterých se jízdní vlastnosti vozu změní jen nepatrně k lepšímu a dynamické vlastnosti se někdy dokonce i zhorší.
Zejména u vozů s relativně skromným výkonem se široké pneumatiky výrazně podepíší na zhoršení spotřeby. Mají mnohem větší valivý odpor a nezávislé testy ukazují, že rozdíl spotřeby mezi základním rozměrem pneumatik a největším možným může činit i více než 10 %.
Větší pneumatika se také zpravidla projevuje větším valivým hlukem, který může být při delší cestě například po dálnici dost nepříjemný. Nízká bočnice pneumatiky také neodfiltrovává drobné nerovnosti a auto více drncá. Vysoká pneumatika lépe drobné nerovnosti pohlcuje a nepřenáší rázy do kabiny k cestujícím. Nízkoprofilová pneumatika je pohodlná jen na opravdu kvalitní silnici, kterých u nás ale moc není.
"Široké pneumatiky ale mohou mít i určitý přínos, například umí zkrátit brzdnou dráhu," informuje Svoboda. Záleží samozřejmě na jejich stavu a kvalitě, ale při srovnání nových pneumatik ty širší mohou zkrátit brzdnou dráhu ze 100 km/h i o několik metrů. "Sledujte výsledky nezávislých testů pneumatik, ať víte, které jsou opravdu kvalitní," dodává Svoboda.
Široké pneumatiky totiž mají větší styčnou plochu s vozovkou, takže se má auto o co opřít. Umožňují tedy i rychlejší průjezd zatáčkou, což ocení řidiči vyznávající dynamický styl jízdy. To ale samozřejmě platí jen tehdy, pokud má auto kvalitní podvozek.
Když si kupujete auto, ať už nové nebo ojeté, nejprve se dobře rozmyslete, zda vám případné lepší jízdní vlastnosti v limitních situacích stojí za zhoršeným komfortem a spotřebou paliva. Záleží vždy také na kvalitě kupovaných pneumatik a někdy je lepší menší a levnější značková pneumatika než pneumatika podivné kvality na velkém kole, které sice hezky vypadá, ale jeho technický přínos je při nejlepším sporný.
Související
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Aktuálně se děje
před 14 minutami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 1 hodinou
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 1 hodinou
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 2 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 3 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 4 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 4 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 6 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
včera
Už nenadávají u mobilů. Hněv generace Z se v roce 2025 přetvořil a začal měnit svět
včera
Americká armáda provedla sérii leteckých úderů v Nigérii, útočila na Islámský stát
včera
Počasí: Meteorologové vydali varování před ledovkou. Část Česka zasáhne už dnes večer
včera
Rutte ostře odmítnul návrhy na vojenské odtržení Evropy od USA
včera
"Spojenectví jsme upevnili prolitou krví." Kim Čong-un zaslal Putinovi novoroční blahopřání
včera
Krvavé střety jsou u konce. Thajsko a Kambodža uzavřely dohodu o příměří
včera
Rusko podniklo masivní útok na Kyjev
V noci na sobotu podniklo Rusko masivní vzdušný útok na Kyjev, který si vyžádal nejméně osm zraněných. Útok, při němž byly použity balistické rakety a drony, zasáhl obytné budovy i civilní infrastrukturu a vynutil si mimo jiné evakuaci domova pro seniory. V reakci na tuto eskalaci Polsko preventivně aktivovalo své letectvo a dočasně uzavřelo letiště v Rzeszówě a Lublinu.
Zdroj: Libor Novák