Praha - Ojeté diesely jsou stále velmi vyhledávané, ale poměrně atraktivní alternativu představují vozy s hybridním pohonem. Nabídka je ale na našem trhu prozatím malá.
V současné době jsou ceny paliva na mnohem únosnější hranici, než tomu bylo před pár lety. Přesto se motoristé naučili jezdit úsporně a spotřebu paliva si hlídají mnohem víc než dřív. Logicky tak mezi ojetými auty hrají velkou roli vozy na naftu, které slibují nižší reálnou spotřebu paliva než srovnatelná benzinová auta.
Poslední dobou se ale provoz dieselů začíná značně prodražovat, komplikují se i technické kontroly. "Především je to kvůli nutným ústupkům emisním normám a motoristé se stále častěji potkávají se závadami a některými nutnými servisními úkony, které provoz vozu s dieselem prodražují," říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Ekonomická návratnost dieselů je tak nyní pomalejší.
Ať už se jedná o výměny nebo repase filtrů pevných částic, opravy EGR ventilů, čištění motoru od karbonových úsad či nově s emisní normou Euro 6 také doplňování aditiva AdBlue pro selektivní katalytickou redukci, jen málokterý majitel moderního turbodieselu se tomu vyhne.
Proto není divu, že se stále více lidí vrací k tradičním zážehovým motorům, nebo se více zajímají o vozy s hybridním pohonem. Ty totiž slibují podobně nízké provozní náklady jako turbodiesel, ale bez rizika komplikovaných oprav a drahých závad typických pro starší diesely.
"Meziročně jsme zaznamenali více než 60% nárůst poptávky po vozech s hybridním pohonem," říká Foltýn. Přesto je nabídka hybridů na českém trhu ojetých vozů poměrně nízká. Jednak je to dáno setrvačností uvažování kupujících, částečně ale také nízkou konkurenceschopností nových hybridů na trhu. Ojetých vozů je tak nedostatek.
Vozy s hybridním pohonem jsou totiž mnohdy výrazně dražší než srovnatelné turbodiesely a na rozdíl od zahraničních trhů nových vozů nemají zákazníci v Česku možnost získat daňové nebo jiné úlevy při nákupu hybridního auta. Na trhu ojetin je však hybrid mnohem zajímavější, neboť jeho cena je již srovnatelná s diesely.
Navíc moderní hybridní vozy až na pár výjimek používají k pohonu spolehlivé atmosférické benzinové motory, které slibují mnohem nižší servisní náklady než podobně výkonné moderní turbodiesely. Jisté riziko vyšších nákladů by snad šlo spatřovat v životnosti záložních akumulátorů, ve kterých si hybrid ukládá rekuperovanou energii.
Praxe ale ukazuje, že životnost akumulátorů značně převyšuje dřívější odhady a například oblíbená Toyota Auris, Prius či Honda Insight mají i po více než osmi letech provozu akumulátory stále v dobré kondici. Jejich případná výměna je pak cenově srovnatelná například s výměnou poškozeného turbodmychadla dieselu nebo výměnou filtru pevných částic.
Vozy s hybridním pohonem také představují výbornou volbu do městského a příměstského provozu, neboť jsou zpravidla vybaveny komfortní automatickou převodovkou a jízda s nimi je tichá, kultivovaná a pohodlná.
Přesto je stále vidět, že hybridy vyhledávají spíše zákazníci, kteří chtějí něco nového a originálního. Možná je to dáno i spoustou předsudků a kontroverzní image některých vozů s hybridním pohonem. "Pokud jde o alternativní pohony, čeští motoristé tak prozatím dávají raději přednost vozům na LPG nebo CNG," doplňuje Pavel Foltýn.
Související
Tragédie v Číně. Muž v autě zabil desítky lidí, Si slibuje přísný trest
Evropa se musí přizpůsobit zákazu. Jde o auta se spalovacími motory
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 4 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 4 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 6 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 7 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.
Zdroj: Libor Novák