Praha - Ojeté diesely jsou stále velmi vyhledávané, ale poměrně atraktivní alternativu představují vozy s hybridním pohonem. Nabídka je ale na našem trhu prozatím malá.
V současné době jsou ceny paliva na mnohem únosnější hranici, než tomu bylo před pár lety. Přesto se motoristé naučili jezdit úsporně a spotřebu paliva si hlídají mnohem víc než dřív. Logicky tak mezi ojetými auty hrají velkou roli vozy na naftu, které slibují nižší reálnou spotřebu paliva než srovnatelná benzinová auta.
Poslední dobou se ale provoz dieselů začíná značně prodražovat, komplikují se i technické kontroly. "Především je to kvůli nutným ústupkům emisním normám a motoristé se stále častěji potkávají se závadami a některými nutnými servisními úkony, které provoz vozu s dieselem prodražují," říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Ekonomická návratnost dieselů je tak nyní pomalejší.
Ať už se jedná o výměny nebo repase filtrů pevných částic, opravy EGR ventilů, čištění motoru od karbonových úsad či nově s emisní normou Euro 6 také doplňování aditiva AdBlue pro selektivní katalytickou redukci, jen málokterý majitel moderního turbodieselu se tomu vyhne.
Proto není divu, že se stále více lidí vrací k tradičním zážehovým motorům, nebo se více zajímají o vozy s hybridním pohonem. Ty totiž slibují podobně nízké provozní náklady jako turbodiesel, ale bez rizika komplikovaných oprav a drahých závad typických pro starší diesely.
Psali jsme: Stop zápachu z klimatizace. Návod, jak ji připravit na sezonu Jak ochránit auto? Nejúčinnější finty proti zlodějům"Meziročně jsme zaznamenali více než 60% nárůst poptávky po vozech s hybridním pohonem," říká Foltýn. Přesto je nabídka hybridů na českém trhu ojetých vozů poměrně nízká. Jednak je to dáno setrvačností uvažování kupujících, částečně ale také nízkou konkurenceschopností nových hybridů na trhu. Ojetých vozů je tak nedostatek.
Vozy s hybridním pohonem jsou totiž mnohdy výrazně dražší než srovnatelné turbodiesely a na rozdíl od zahraničních trhů nových vozů nemají zákazníci v Česku možnost získat daňové nebo jiné úlevy při nákupu hybridního auta. Na trhu ojetin je však hybrid mnohem zajímavější, neboť jeho cena je již srovnatelná s diesely.
Navíc moderní hybridní vozy až na pár výjimek používají k pohonu spolehlivé atmosférické benzinové motory, které slibují mnohem nižší servisní náklady než podobně výkonné moderní turbodiesely. Jisté riziko vyšších nákladů by snad šlo spatřovat v životnosti záložních akumulátorů, ve kterých si hybrid ukládá rekuperovanou energii.
Praxe ale ukazuje, že životnost akumulátorů značně převyšuje dřívější odhady a například oblíbená Toyota Auris, Prius či Honda Insight mají i po více než osmi letech provozu akumulátory stále v dobré kondici. Jejich případná výměna je pak cenově srovnatelná například s výměnou poškozeného turbodmychadla dieselu nebo výměnou filtru pevných částic.
Vozy s hybridním pohonem také představují výbornou volbu do městského a příměstského provozu, neboť jsou zpravidla vybaveny komfortní automatickou převodovkou a jízda s nimi je tichá, kultivovaná a pohodlná.
Přesto je stále vidět, že hybridy vyhledávají spíše zákazníci, kteří chtějí něco nového a originálního. Možná je to dáno i spoustou předsudků a kontroverzní image některých vozů s hybridním pohonem. "Pokud jde o alternativní pohony, čeští motoristé tak prozatím dávají raději přednost vozům na LPG nebo CNG," doplňuje Pavel Foltýn.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 37 minutami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 1 hodinou
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 2 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 2 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 3 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 4 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 4 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 5 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 5 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 6 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 8 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
Francouzský prezident Emmanuel Macron údajně potají varoval evropské lídry před možnou "zradou Ukrajiny ze strany USA ohledně území bez jasných bezpečnostních záruk". Informoval o tom německý časopis Der Spiegel s odvoláním na uniklou poznámku z nedávného telefonátu mezi evropskými lídry.
Zdroj: Libor Novák