Praha - Auta v zahraničních inzerátech mohou lákat velmi zajímavou cenou. Ale často se za nimi skrývá past na neopatrného kupujícího. Individuální dovoz ojetého vozu ze zahraničí je totiž docela rizikový a pokud nemáte dostatečné zkušenosti, raději se do něj sami nepouštějte. Neušetříte a riskujete mnoho problémů.
Mezi časté triky prodejců v zahraničí, kteří lákají kupující z východní části Evropy, patří nepravdivé údaje o ceně. Lze se setkat se situací, kdy prodávající inzeruje na první pohled pěkné auto s rozumnými kilometry za opravdu málo peněz. Ale na místě, až tam pojedete třeba tisíc kilometrů po vlastní ose, se dozvíte, že cena není úplná, že se k ní vztahují další poplatky a podobně. Ve výsledku pak nákup už nemusí být tak výhodný.
"Někteří prodejci také inzerují neexistující auta, jen aby nalákali kupující do svého obchodu," varuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Zájemce o auto se pak často nechá na místě umluvit ke koupi podobného vozu, ale třeba s chudší výbavou a v horším technickém stavu, jen aby nejel zpátky s prázdnou.
V tomto případě je vždy důležitá srozumitelná komunikace s prodejcem, většina se jich domluví lámanou angličtinou nebo němčinou. Například někteří prodejci blízko našich hranic umí i česky. Pokud ale chcete mít jistotu, že se vždy naprosto srozumitelně domluvíte, budete muset požádat někoho o tlumočení. A to také není levné.
Například při dovozu z Německa je komplikovaná dohoda ohledně placení a neplacení DPH. Daňová povinnost se vztahuje na kupujícího, který musí zaplatit DPH v zemi, kde auto přihlašuje, ve vašem případě tedy u nás. Jinak nemůžete auto jako soukromník přihlásit. Problém ale je, že podle německých zákonů je důkazní povinnost o DPH na prodávajícím a ten se bojí riskovat, že auto nepřihlásíte v ČR.
Proto někteří prodejci v Německu nechtějí auto bez DPH prodat, čímž by se vám cena výrazně zvýšila a stejně byste museli daň v Česku zaplatit. Právě i tady je velmi důležitá komunikace s prodejcem. "Výjimku tvoří koupě ojetého auta od soukromé osoby, která není plátcem DPH. V takovém případě již DPH neplatíte," upřesňuje Foltýn.
Psali jsme:Ovšem dohadování o ceně nepatří mezi jediná rizika při koupi auta na vlastní pěst v zahraničí. Kupující si musí dát také pozor na to, aby mělo auto platnou evropskou homologaci. U vozidel určených pro trh v EU je to prakticky bez problémů, ale některá dovezená auta z USA nebo Asie s tím mohou mít potíže. Vám by pak nezbylo než provést homologaci individuálně a to stojí i několik desítek tisíc korun.
Někteří prodávající se snaží vybrané ojetiny (typicky škodovky a volkswageny) cílit specificky jen na klientelu z Čech, Polska nebo třeba Slovenska. "Tam riskujete, že koupíte auto se stočeným tachometrem. Prodejce totiž sází na to, že auto projde technickou prohlídkou až v cílové destinaci, kde se jednoduše kilometry opíšou z tachometru a už nikdo nepátrá, kolik má auto skutečně najeto," říká Pavel Foltýn.
Obvyklým trikem bývají i drobné klauzule v kupní smlouvě, která je často psaná v cizím jazyce. Pokud dobře neznáte jazyk země, kde auto kupujete, opět si i pro tyto případy vezměte tlumočníka. Může jít totiž o omezení záruky, případně vás může smlouva zavazovat k nějakým poplatkům či smluvním pokutám. Samozřejmě se nikdy nelze zcela vyhnout riziku, že prodejce může narychlo prodávat auto v exekuci nebo s jinými právními vadami.
Individuální dovoz ojetého auta v zahraničí má skutečně smysl realizovat jen v případě, pokud sháníte specifický model, například veterána či exkluzivní sportovní automobil, který se na našem trhu téměř nevyskytuje. A v takovém případě je vždycky lepší a spolehlivější se obrátit na specialistu, ovšem za jeho služby si řádně připlatíte.
Pokud ale chcete běžné osobní auto, kterých je i na našem trhu dostatek, neměli byste se aut z domácí nabídky bát. Raději s poptávkou oslovte zavedeného a prověřeného prodejce ojetých vozů na českém trhu. Tak máte jistotu, že kupujete jen prověřené auto bez právních vad a v dobrém technickém stavu.
Související
Tragédie v Číně. Muž v autě zabil desítky lidí, Si slibuje přísný trest
Evropa se musí přizpůsobit zákazu. Jde o auta se spalovacími motory
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
včera
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
včera
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
včera
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
včera
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
včera
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
včera
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
včera
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
včera
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
včera
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
včera
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
včera
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
včera
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
včera
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
včera
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
včera
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
včera
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
Marija Zacharovová, mluvčí ruského ministerstva zahraničí, varovala, že nově otevřená americká základna protiraketové obrany v severním Polsku zvyšuje úroveň jaderného ohrožení a stává se prioritním cílem pro Rusko.
Zdroj: Libor Novák