Praha - Zhruba třetina ojetých vozů v České republice má přetočený tachometr. Jak se takovým vozům vyhnout? Na to jsme se zeptali Tomáše Svobody z Auto ESA.
Odhalit při nákupu ojetého vozu přetočený tachometr není nic jednoduchého. Podvodníci, kteří se úpravami počitadel kilometrů živí, mají v zásobě spoustu triků a vůz určený k prodeji umí omladit tak, že laik odhalí podvod jen s obtížemi. Přesto existují vodítka, která vám naznačí, že s údaji o najetých kilometrech není něco v pořádku. Na co se tedy při kontrole vyhlédnutého auta máme zaměřit?
„V první řadě je třeba zkontrolovat, zda identifikátory vozu, tedy čísla VIN, typový štítek a typ a výrobní číslo motoru souhlasí s údaji v technickém průkazu. To je základ. Následuje důkladná kontrola servisní knížky, vnitřního opotřebení vozu a o skutečném stáří automobilu hodně napoví i jízdní vlastnosti,"shrnuje Tomáš Svoboda. „Když narazíte na nějaké nesrovnalosti, nebojte se zavolat do autorizovaného servisu nebo si vůz nechte prověřit v databázi společností, které se ověřováním zabývají," radí.
Moc málo kilometrů
První varování, že vůz může mít přetočené počitadlo kilometrů, můžete zachytit už při pročítání inzerátů. Průměrný vůz najede na českých silnicích zhruba 13 až 15 tisíc kilometrů ročně. U služebních aut je to nepoměrně víc. Když tedy narazíte na deset let starý automobil, který má najeto 40 tisíc kilometrů, je na místě maximální opatrnost.
Servisní knížka
V servisní knížce by měly být vyplněny všechny údaje i razítka. I tady je ale na místě důkladnější kontrola. Servisní knížky se často upravují a tak v nich občas můžete najít volné listy, které můžou znamenat falešné stránky. Všímejte si, jestli nejsou všechny údaje psané stejnou rukou a jestli máte podezření, nechte si pro porovnání od prodejce ukázat servisní knížky od dalších vozů. Nebojte se zavolat a porovnat údaje uvedené v servisní knížce s tím, co vám podle kódu VIN sdělí autorizovaný servis.
Počítadlo kilometrů
Jestli někdo manipuloval s mechanickým počítadlem kilometrů, zjistit i kontrolou samotného tachometru. Vyplatí se zkontrolovat, jestli jsou čísla na ukazateli v přesné rovině, zaměřte i na otisky prstů, šmouhy a nečistotu pod sklem přístrojové desky. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic. Některé modely vozů, například Mercedes-Benz, odhalí manipulaci s počítadlem i při běžné diagnostice.
Opotřebení výbavy
O tom, kolik má vůz skutečně najeto, vypovídá i stupeň opotřebení vnitřku vozu. Zánovní auto, které má najeto nějakých 40 tisíc kilometrů, uvnitř voní plastem, zavazadlový prostor je cítit díky uložení rezervy po gumě.
Výrazně ohmataný volant nebo obroušený věnec znamená, že má vůz najeto nejméně 150 000 až 200 000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150 000 km a setřené číslice z hlavice řadicí páky znamenají 200 000 km. Po najetí 200 000 km také často vylézá bílý podklad přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně.
Opotřebení odhalí i testovací jízda
Při testovací jízdě se zaměřte na hučení ze zadní části vozu. To oznamuje opotřebení ložisek. Ta zadní odcházejí už při najetí 160 tisíc kilometrů. Pokud se hučení ozývá i zpředu, bude mít vůz buď po bouračce, nebo má najeto dost přes 200 000 kilometrů. Pozornost věnujte také poloosám. Jejich životnost by měla být určitě přes 200 000 km. Vyzkoušíte je při jízdě v plném rejdu. Od kol se nesmí ozývat cvakání, což by ukazovalo na nadměrné opotřebení poloos a skutečný stav počítadla nad 200 000 kilometrů.
Při pochybnostech jděte za odborníky
Pokud máte při výběru vozu jakékoli pochybnosti, je nutné obrátit se na odborníky. Buď na některého z uznávaných automechaniků (stačí se poradit se zkušenými řidiči z okolí), nebo navštivte některý z velkých autobazarů, které nabízejí zákazníkům i možnost profinancování samotného nákupu vozu. Před dohodnutím podmínek mohou jeho mechanici automobil bez problémů odborně zkontrolovat.
„Kontrolu vozu před jeho nákupem si mohou objednat motoristé i bez toho, aby si na jeho nákup sjednávali úvěr nebo leasing. Stejně jako my, mají i některé další velké autobazary vlastní servis, který je k dispozici i pro zákazníky," vysvětluje Tomáš Svoboda z Auto ESA.
Výhodou takové kontroly přímo v autobazaru je, že ji provede mechanik, který má s odhalováním přetočených tachometrů bohaté zkušenosti.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
před 2 minutami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 30 minutami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 42 minutami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 1 hodinou
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 2 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 3 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 3 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 4 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 4 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 5 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 6 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 7 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 8 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
Prezident Petr Pavel pokračuje v jednání s osobnostmi, které navrhl Andrej Babiš (ANO) pro obsazení pozic v nové vládě. Kabinet má vzniknout ve spolupráci hnutí ANO, SPD a Motoristů sobě. Jako první ve čtvrtek na Hrad dorazil nominant SPD na ministra obrany, Jaromír Zůna, a kandidát stejné strany pro zemědělství, Martin Šebestyán. Poté se Pavel sešel s lídrem Motoristů, Petrem Macinkou.
Zdroj: Libor Novák