Vedení Českých drah bude ve středu mimořádně jednat o haváriích na železnici. Podnik chce zanalyzovat dosavadní kontroly strojvedoucích a zváží nová bezpečnostní opatření a zpřísnění kontrol. ČTK to sdělil mluvčí společnosti Radek Joklík. Dráhy minulý týden zintenzivnily kontroly svých strojvůdců. Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes před odletem do USA uvedl, že po dnešní srážce vlaků v Brně hovořil o situaci na železnici s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO).
Podle premiéra je nejprve nutné příčiny nehod vyšetřit. "České dráhy určitě vyvodí nějaké opatření, aby se to neopakovalo," řekl Babiš. Řízení Českých drah spadá do kompetence ministerstva dopravy.
Státní dopravce svoláním mimořádného jednání reaguje na přibývající železniční nehody. Zatím poslední případ se stal dnes ráno v Brně na hlavním nádraží, kde se srazily dva vlaky. Podle Drážní inspekce bylo 22 cestujících zraněno, záchranáři evakuovali z vlaků 250 lidí. Policie i inspekce nehodu vyšetřují pro podezření z obecného ohrožení, alkohol byl u strojvůdců vyloučen.
Na brněnském hlavním nádraží zasahují hasiči, policisté i záchranáři. Podle @hzsjmk došlo ke střetu vlaků a je přibližně deset zraněných. Dochází k rušení vlakových spojů. pic.twitter.com/shf5DQd0Dw
— Ondřej Puczok (@OPuczok) 5. března 2019
Počet mimořádných událostí na železnici letos prudce vzrostl, za první dva měsíce jich inspektoři museli řešit už 220, meziročně o čtvrtinu více.
České dráhy v reakci na nárůst incidentů od minulého týdne zpřísnily kontroly práce strojvedoucích. "Kontroloři namátkově vykonávají kontroly přímo při jízdě vlaků a zaměřují se například na styl jízdy a dodržování důležitých bezpečnostních pravidel. Na případné chybné postupy na místě strojvedoucí ihned upozorňují," uvedl šéf státního dopravce Miroslav Kupec. Dráhy zároveň chtějí prosadit kontroly, zda strojvůdci ve volném čase místo odpočinku nejezdí u konkurence, což vede k jejich přetěžování.
Podle poslance Pirátů Ondřeje Polanského je hlavní příčinou mimořádných událostí na železnici především zpoždění při při zavádění moderního zabezpečovacího zařízení na české železnici. "O nasazení zabezpečovačů typu ETCS se v ČR rozhodlo již v 90. letech, přičemž celá dodávka měla být ukončena někdy po roce 2010. Zvolený dodavatel, společnost AŽD Praha, má však s dodáním zabezpečovacího systému kritické zpoždění," uvedl dnes Polanský.
Poslanec proto vyzval vládu, aby s dodavatelem přehodnotila spolupráci a důrazněji vynucovala dodržování termínů. Alternativou podle něj je využití zahraničních společností, které mají se zaváděním ETCS zkušenosti.
Za předchozí týdny se Drážní inspekce musela zabývat několika mimořádnými událostmi. V úterý 19. února jel osobní vlak mezi Martinicemi a Velkým Meziříčím téměř šest kilometrů bez strojvůdce. Vlak s 11 cestujícími zastavil sám, nikomu se nic nestalo. V pátek 22. února projel v Ejpovicích za Plzní na červenou rychlík do Mnichova. Souprava vjela na jinou trať a strojvedoucí zastavili vlaky 34 metrů od sebe. Ani v tomto případě nebyl nikdo zraněn. V sobotu 23. února se v Českých Budějovicích srazily dvě posunovací lokomotivy. Jeden strojvedoucí byl lehce zraněn. Ve středu minulý týden se v Havlíčkově Brodě střetl nákladní vlak s lokomotivou. V pondělí se srazily dva vlaky u Ronova nad Doubravou, pět lidí bylo zraněno.
Související

Na Liberecku shořel vlak, desítky lidí byly evakuovány

Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
železnice , Andrej Babiš , Dan Ťok (ministr dopravy) , Nehody vlaků , Srážka vlaků na hlavním nádraží v Brně (5. 3. 2019) , České Dráhy
Aktuálně se děje
před 38 minutami

Zemřel Jiří Bartoška
před 1 hodinou

80 let po konci války se hroutí představa trvalého míru. Opakujeme totiž chyby z minulosti
před 2 hodinami

Zraky věřících jsou upřeny do Vatikánu. I podruhé se objevil černý kouř
před 3 hodinami

Dějiny ukazují, že agresora nezastaví ústupky, řekl Fiala v den výročí konce války
před 4 hodinami

Začalo další příměří na Ukrajině. Rusové chtějí v klidu oslavit vítězství v druhé světové válce
před 4 hodinami

Masakry na konci války. Nacisté umučili a zavraždili stovky Čechů
před 5 hodinami

Česko podepíše dohodu o dostavbě Dukovan, jakmile to bude možné
před 6 hodinami

Chtějí zmařit moji návštěvu Moskvy, tvrdí Fico. Kritiku míří na pobaltské státy
před 7 hodinami

Už máte letní gumy? Pak vás předpověď počasí na příští týden příliš nepotěší
včera

Živě Černý dým nad Vatikánem. První den konkláve nového papeže nepřinesl
včera

Fico si stěžuje, že nestihne oslavy v Moskvě. Pobaltí mu zakázalo přelet do Ruska
včera

Jak zachránit počasí na Zemi? Po celém světě začaly zásadní experimenty
včera

Polsko se profiluje jako nová vojenská velmoc. Po Evropě chce zásadní změnu
včera

Živě Konkláve začalo. Sledujte s námi ŽIVĚ volbu nového papeže
včera

Jak probíhá konkláve a kdy bude zvolen nový papež? Nejdůležitější otázky a odpovědi
včera

Biden v rozhovoru spílal Trumpovi: Co se to sakra děje? Který prezident takhle mluví?
včera

Indie: Celý národ je šťastný, že jsme se pomstili
včera

Nová fronta studené války: Indicko-pákistánský konflikt jako zástupný boj USA a Číny o vliv v Asii
včera

V Ústí nad Orlicí hořel vlak se dřevem. Železničáři museli omezit provoz
včera
Indie, nebo Pákistán? Velké srovnání vojenských kapacit. Převaha ale nemusí být rozhodující
Na první pohled by se mohlo zdát, že Indie má v ozbrojeném střetu s Pákistánem jednoznačnou převahu, ať už z hlediska velikosti armády, ekonomiky, nebo technologií. Tento dojem je však klamavý. Obě země totiž disponují téměř totožným počtem jaderných hlavic, které, a to je podstatné, budovaly primárně jako protiváhu tomu druhému. Nepřátelství mezi dvěma jadernými státy v jedné z nejhustěji zalidněných oblastí světa je mimořádně riskantní a zdaleka nepřináší ohrožení pouze pro jižní Asii.
Zdroj: Jakub Jurek