Praha - Metrostav začal zabezpečovat staveniště tunelu Blanka, provizorně už uzavřel dvě vjezdové rampy v ulici Milady Horákové. ČTK to dnes řekl mluvčí firmy František Polák s tím, že stavbyvedoucí mají za úkol zabednit všechny vstupy na staveniště do sobotního večera, kdy společnost na stavbě přeruší stavební práce. Pokračovat naopak budou práce na technologické části, dnes se na tom domluvila Praha s firmou ČKD Praha DIZ, která je buduje. Smlouva je podle obou stran platná.
"Staveniště ohradíme neprůhledným plotem a bude tam i ochranka. Je tam řada drahých komponent a taky hodně měděných kabelů. Pokud to nezatlučeme prkny, tak to nikdo neuhlídá," uvedl Polák.Volný zůstane pouze vjezd v Tróji, aby se na staveniště dostali lidé z firmy ČKD Praha DIZ. Na pokračování prací se dnes Praha domluvila s ČKD, obě strany se shodly, že s největší pravděpodobností je smlouva uzavřená mezi městem a společností ČKD platná. "Tuto naši domněnku si necháváme my, ale současně i ČKD, potvrdit právním posudkem, jehož výsledek budeme znát do 16. prosince. Jsem rád, že v rámci této dohody mohu konstatovat, že společnost bude dál pokračovat v pracích na tunelovém komplexu Blanka," uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).Metrostav na místě nechá jen několik vlastních zaměstnanců. "Zůstanou tam naši technici, kteří budou stavbu několikrát denně kontrolovat, jestli je všechno v pořádku. Kromě nich tam bude i havarijní četa pro případ nečekaných situací," poznamenal Polák. Zaměstnanci Metrostavu budou i nadále v případě potřeby pokračovat v odčerpávání průsakových a dešťových vod. Naopak dělníci subdodavatelských firem staveniště opustí úplně.Metrostav zastavuje stavební práce na tunelu Blanka kvůli sporům s pražským magistrátem, který je investorem stavby. Kromě toho, že Praha dluží stavební firmě za provedené práce 2,155 miliardy korun, stavbaři podle Poláka také čekají na to, až jim dokončovací práce magistrát povolí."Největší část prací k dokončení se týká Trojského mostu, kde musíme namontovat zábradlí a osvětlení, dokončit vozovkovou a chodníkovou vrstvu i tramvajovou trať, dodělat odvodnění a napojit most na obou stranách na stávající silnice," vyjmenoval nedodělky Polák.Kromě toho musí Metrostav po hrubých terénních úpravách vybudovat na Letné 14hektarový park, který je součástí projektu. Firma také musí kabely propojit zhruba 20 křižovatek v okolí, aby dokázaly komunikovat se systémy v tunelu Blanka. Centrální dispečink bude na Strahově."Poslední věcí, která je z pohledu peněz triviální, ale z časového hlediska je nesmírně náročná, jsou takzvané dokončovací práce. K těm patří například požární ucpávky kabelů procházejících stěnou, revize všech dveří, dokončení obložení kolem přístrojů, kde třeba chybí několik kachliček a podobné drobnosti, kterých je tam velmi mnoho," popsal některé práce mluvčí Metrostavu a zdůraznil, že bez těchto "drobností" nelze stavbu uvést do provozu.Vedení Prahy však zpochybňuje platnost celé smlouvy, podle níž se tunel Blanka staví. Vedení magistrátu tvrdí, že je smlouva zřejmě neplatná a že dlužné peníze sice má, ale nemá je jak vyplatit. Praha jednala s Metrostavem už minulý týden, ale neúspěšně. Obě strany se neshodly na tom, zda je smlouva i s dodatky platná, či nikoliv. Metrostav v návaznosti na to oznámil, že se obrátí na rozhodčí soud, což učinil ve čtvrtek. Smírčí řízení u soudu má zodpovědět otázky, jak vyřešit vzájemné závazky a nároky a za jakých podmínek a jakým způsobem ve stavbě pokračovat, dokončit ji a převzít.Stavbu provází i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částkami vedenými odborem městského investora. Rozdíl v částkách za stavební část je až 400 milionů korun.Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.
Související
Kolaudace velké části tunelu Blanka neplatí, rozhodl soud
Tramvaj u tunelu Blanka smetla auto, převrátilo se na střechu
Tunel Blanka , kauza tunel blanka , Metrostav
Aktuálně se děje
před 55 minutami
Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident
před 1 hodinou
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
před 2 hodinami
Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka
před 3 hodinami
Exploze v Moskvě. Generál je po smrti, mluví se o podílu Ukrajinců
před 4 hodinami
Podnikatel Karel Kadlec zemřel. Z CarTec Group udělal respektovanou firmu
před 4 hodinami
Witkoff jednal o míru s Kyjevem i Moskvou. Bylo to produktivní a konstruktivní, řekl
před 5 hodinami
Vražda na Šternbersku. Na místě činu se údajně střílelo
před 6 hodinami
Počasí tento týden: Dorazí na Vánoce a o svátcích sníh?
včera
Rutte: Putin je ochoten obětovat obrovské množství lidí. Na Ukrajině se zranilo nebo zemřelo milion Rusů
včera
Turecko se chce vrátit k projektu F-35. Zvažuje, že se zbaví ruských zbraní
včera
"Jeden z největších pokusů o utajování v historii." Z Epsteinových dokumentů zmizela fotografie s Trumpem
včera
Americké jednotky u břehů Venezuely zadržely třetí tanker. Brazílie mluví o opakování války o Falklandy
včera
Kreml popřel trojstranná jednání s USA a Ukrajinou. Macron přivítal ochotu Putina s ním mluvit
včera
Česko si připomíná druhé výročí tragické střelby na Filozofické fakultě
včera
Na USA není spoleh, obává se Francie. Chystá se na vůdčí roli v obraně Evropy před Ruskem
včera
Víkendová jednání na Floridě jsou nadějná, tvrdí ruští vyjednavači. Kreml ale stupňuje požadavky
včera
Rusko: Evropské změny v mírovém plánu naději na konec války nezvýšily. Možnost nalezení řešení zkomplikovaly
včera
Na záchranu v první linii čekal měsíc. Pak zraněného vojáka zachránil robot
včera
Amerika stupňuje tlak na Madura. Zabavila další tanker
včera
Americké ponorky jsou v Pacifiku v menšině. Jižní Korea má plán, jak to změnit
Nedávno oznámený záměr Jižní Koreje postavit ponorky s jaderným pohonem představuje zásadní obrat v pacifické bezpečnostní politice. Tento ambiciózní plán získal v říjnu 2025 veřejnou podporu amerického prezidenta Donalda Trumpa, což pro Soul znamená průlom v desetiletí trvajících snahách. Jádrem dohody je strategický obchod, v němž Jižní Korea přislíbila investice ve výši 350 miliard dolarů výměnou za americkou pomoc s jadernou technologií.
Zdroj: Libor Novák