Praha - Metrostav začal zabezpečovat staveniště tunelu Blanka, provizorně už uzavřel dvě vjezdové rampy v ulici Milady Horákové. ČTK to dnes řekl mluvčí firmy František Polák s tím, že stavbyvedoucí mají za úkol zabednit všechny vstupy na staveniště do sobotního večera, kdy společnost na stavbě přeruší stavební práce. Pokračovat naopak budou práce na technologické části, dnes se na tom domluvila Praha s firmou ČKD Praha DIZ, která je buduje. Smlouva je podle obou stran platná.
"Staveniště ohradíme neprůhledným plotem a bude tam i ochranka. Je tam řada drahých komponent a taky hodně měděných kabelů. Pokud to nezatlučeme prkny, tak to nikdo neuhlídá," uvedl Polák.Volný zůstane pouze vjezd v Tróji, aby se na staveniště dostali lidé z firmy ČKD Praha DIZ. Na pokračování prací se dnes Praha domluvila s ČKD, obě strany se shodly, že s největší pravděpodobností je smlouva uzavřená mezi městem a společností ČKD platná. "Tuto naši domněnku si necháváme my, ale současně i ČKD, potvrdit právním posudkem, jehož výsledek budeme znát do 16. prosince. Jsem rád, že v rámci této dohody mohu konstatovat, že společnost bude dál pokračovat v pracích na tunelovém komplexu Blanka," uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).Metrostav na místě nechá jen několik vlastních zaměstnanců. "Zůstanou tam naši technici, kteří budou stavbu několikrát denně kontrolovat, jestli je všechno v pořádku. Kromě nich tam bude i havarijní četa pro případ nečekaných situací," poznamenal Polák. Zaměstnanci Metrostavu budou i nadále v případě potřeby pokračovat v odčerpávání průsakových a dešťových vod. Naopak dělníci subdodavatelských firem staveniště opustí úplně.Metrostav zastavuje stavební práce na tunelu Blanka kvůli sporům s pražským magistrátem, který je investorem stavby. Kromě toho, že Praha dluží stavební firmě za provedené práce 2,155 miliardy korun, stavbaři podle Poláka také čekají na to, až jim dokončovací práce magistrát povolí."Největší část prací k dokončení se týká Trojského mostu, kde musíme namontovat zábradlí a osvětlení, dokončit vozovkovou a chodníkovou vrstvu i tramvajovou trať, dodělat odvodnění a napojit most na obou stranách na stávající silnice," vyjmenoval nedodělky Polák.Kromě toho musí Metrostav po hrubých terénních úpravách vybudovat na Letné 14hektarový park, který je součástí projektu. Firma také musí kabely propojit zhruba 20 křižovatek v okolí, aby dokázaly komunikovat se systémy v tunelu Blanka. Centrální dispečink bude na Strahově."Poslední věcí, která je z pohledu peněz triviální, ale z časového hlediska je nesmírně náročná, jsou takzvané dokončovací práce. K těm patří například požární ucpávky kabelů procházejících stěnou, revize všech dveří, dokončení obložení kolem přístrojů, kde třeba chybí několik kachliček a podobné drobnosti, kterých je tam velmi mnoho," popsal některé práce mluvčí Metrostavu a zdůraznil, že bez těchto "drobností" nelze stavbu uvést do provozu.Vedení Prahy však zpochybňuje platnost celé smlouvy, podle níž se tunel Blanka staví. Vedení magistrátu tvrdí, že je smlouva zřejmě neplatná a že dlužné peníze sice má, ale nemá je jak vyplatit. Praha jednala s Metrostavem už minulý týden, ale neúspěšně. Obě strany se neshodly na tom, zda je smlouva i s dodatky platná, či nikoliv. Metrostav v návaznosti na to oznámil, že se obrátí na rozhodčí soud, což učinil ve čtvrtek. Smírčí řízení u soudu má zodpovědět otázky, jak vyřešit vzájemné závazky a nároky a za jakých podmínek a jakým způsobem ve stavbě pokračovat, dokončit ji a převzít.Stavbu provází i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částkami vedenými odborem městského investora. Rozdíl v částkách za stavební část je až 400 milionů korun.Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.
Související
Kolaudace velké části tunelu Blanka neplatí, rozhodl soud
Tramvaj u tunelu Blanka smetla auto, převrátilo se na střechu
Tunel Blanka , kauza tunel blanka , Metrostav
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák