Havlíčkův Brod - Dnes pokračovalo projednávání pádu mostu ve Vilémově ze září 2014, při kterém zemřeli čtyři lidé. U soudu v Havlíčově Brodě vypovídal úředník stavebního úřadu v Chotěboři Stanislav Vodička. Deset lidí je obviněno z obecného ohrožení z nedbalosti. Hrozí jim vězení od tří do deseti let.
Vodička v roce 2013 povolil rekonstrukci mostu a v létě 2015 předčasné užívání silnice Golčův Jeníkov - Chotěboř a tím i nového mostu, který stojí na místě zříceného. Zátěžovou zkoušku nového mostu ale dosud nikdo neudělal. O kolaudaci stavebník, kterým je Kraj Vysočina, nepožádal, vyplynulo z výpovědi úředníka.
Soud se dnes zabýval rozpory ve stavebních projektech. Z předchozího soudního jednání vyplynulo, že průvodní zpráva k dokumentaci hovořila o rekonstrukci mostu vyztužením, zatímco samotný projekt řešil demolici a stavbu nového mostu. Vodička uvedl, že povolil rekonstrukci. Ani poté, co most spadl, neinicioval nová jednání o změně povolení. Řekl, že ho stavebník formálně neinformoval o tom, že se okolnosti stavby změnily. Soudkyně Hana Doubková označila jeho výpověď za vyhýbavou.
Před soudem dnes vypovídal také bývalý náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl. Funkci zastával od podzimu 2008. Na citaci ze stavebního povolení, která se týkala rekonstrukce mostu vložením ocelové výztuže do mostního oblouku, reagoval slovy, že něco takového slyší poprvé. "Od té doby, co jsem nastoupil na kraj, se vždycky hovořilo o zbourání a stavbě nového mostu," řekl Joukl. V tom duchu také podle něho měl být vypracován projekt.
Před soudem už dříve vypovídal projektant ze společnosti Link Projekt Petr Čihák a také zástupce generálního projektanta HBH Projekt spol. s. r. o. Miroslav Štefka. Měl vykonávat autorizovaný dozor. Štefka řekl, že na stavbě do pádu mostu vůbec nebyl.
Most ve Vilémově projektanti formálně rozdělili na dva samostatné stavební objekty. Na každém z nich pracovala jiná firma. Zatímco jedna odtěžila zeminu, o kterou se opírala klenba, pracovníci druhé firmy stavěli pod mostem jeho oporu. Most se ale zřítil. Pod jeho troskami zemřeli čtyři dělníci, další dva se zranili.
Hned po nehodě se objevily spekulace, že statiku mostu narušilo odbagrování příliš velkého množství zeminy u vnější strany mostní podpěry. Domněnku u soudu potvrdil znalec z VUT Ladislav Klusáček. Všichni obvinění vinu odmítli. Podle stavbyvedoucího Romana Bednaříka z firmy Strabag práce postupovaly přesně podle projektové dokumentace.
Inspektorát práce udělil v souvislosti se zřícením mostu pokuty dohromady 1,5 milionu korun. Dostaly je firmy Strabag a Bögl & Krýsl a koordinátorka bezpečnosti práce Marie Hubková. Pokutovaní podle inspektorátu nezajistili dostatečně bezpečnou koordinaci prací při opravách téměř 90 let starého klenutého mostu přes říčku Hostačovku. Rekonstrukce byla součástí modernizace silnice II/345 mezi Chotěboří a Golčovým Jeníkovem. Kraj Vysočina zakázku za víc než 200 milionů zadal konsorciu stavebních firem M-Silnice a Strabag. Subdodavatelsky most opravovala společnost Bögl & Krýsl.
Související
Soud odsoudil pětici mužů kvůli pádu mostu ve Vilémově k dvouleté podmínce
Obžalovaní v případu pádu mostu ve Vilémově znovu vypovídali před soudem
Zřícený most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku (4.9.2014) , soudy
Aktuálně se děje
před 51 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák