Washington - Na sociálních sítích se stále více rozmáhá jednoduchá cesta, jak uměle zvýšit popularitu svému profilu či produktu. Firmy, celebrity či dokonce úřady platí lidem z "klikacích farem" za to, že s rukou na myši klikají na tlačítka "To se mi líbí" či "Následovat". Takovýto falešný klik lze koupit už za půl centu (deset haléřů), napsala agentura AP.
Podle průzkumu této agentury sahá tento rozrůstající se byznys, v němž se točí miliony dolarů, od sociálních sítí jako Facebook či Twitter přes videoportál YouTube až po server Soundcloud určený k distribuci hudby.
"Kdykoli je s kliknutím spojena finanční hodnota, budou u toho lidé jdoucí za odvrácenou stranou (věci)," řekl šéf americké společnosti seoClarity zabývající se odhalováním podvodných praktik na sociálních sítích Mitul Gandhi.
Provozovatelé zmíněných serverů se proti umělému zvyšování publicity některých uživatelů snaží bojovat, úspěchy jsou však pouze částečné. Podle posledních údajů společnosti Facebook bylo více než 14 milionů profilů ze zhruba miliardy aktivních uživatelů této sítě falešných. Server YouTube zase v prosinci zjistil, že u některých videí počet zhlédnutí vysoce překonává reálné možnosti, proto odstranil údaje o několika miliardách takovýchto zhlédnutí.
Zatímco proti programům uměle generujícím kliknutí dokážou softwaroví inženýři vytvářet (alespoň dočasně) účinné protizbraně, proti manuálnímu klikání se bojuje obtížněji. Centrem rostoucího počtu společností zaměstnávajících stovky lidí, kteří prostě klikají na různé odkazy, se podle AP v poslední době stává bangladéšská metropole Dháka. Vůbec nejvíce fanoušků svého facebookového profilu má v tomto sedmimilionovém městě například argentinská fotbalová hvězda Lionel Messi, ale třeba také firma Google, jejíž profil na Facebooku se líbí 15,2 milionu lidí.
V loňském roce čelilo kritice americké ministerstvo zahraničí, jehož facebooková stránka se nejvíce líbila uživatelům v egyptské Káhiře. Jeho počet fanoušků náhle vzrostl z 10.000 na více než 2,5 milionu a ministerská inspekce zjistila, že úřad utratil 630.000 dolarů (přes 12,6 milionu korun) za umělé zvyšování internetové popularity.
Podfuky na bannerové reklamě
Bannerová reklama je jedním z nejméně účinných druhů internetové reklamy. Vhodná je především pro brand, tedy budování značky. Očekáváte-li od bannerové reklamy přivedení nových návštěvníků na web, budete velmi zklamaní. Nemusí to tak být ale vždy.
Není totiž banner jako banner. Klasické obrázky mají míru prokliku až tragicky nízkou. Často se u bannerů míra prokliku počítá v desetinách procent a není výjimkou, že i v pouhých setinách procent. Tedy že na banner někdo klikne například pouze jedinkrát za 1000 zobrazení či dokonce ještě hůř. Když tedy bezhlavě nakupujete reklamní plochy a cpete do nich obrázky, vyjde vás jeden návštěvník opravdu na velké peníze.
Lidé neradi klikají na reklamu. Zajímá je obsah webu, na kterém jsou. Proč je potom tak trochu nepodvést, že? Podstrčte jim banner takový, který není téměř k rozeznání od obsahu prohlížené stránky. A když do něj přidáte nějaké ty ovládací prvky jako jsou buttony, radio buttony či scrollery, máte vyhráno. Míra prokliku bude v takovém případě mnohonásobně větší.
Nezapomínejte však, že na cílové stránce by mělo být to, co lidé na onom banneru hledají. Ona účinnost samotného banneru je k ničemu, pokud návštěvník na banner klikne a následně znechuceně odchází, protože jste ho podvedli a on nenašel na stránce to, proč klikal na váš falešný ovládací prvek na banneru, informuje owww.cz.
Související
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
Chat Control zavádí nebezpečný precedens. Evropská unie může ztratit soukromí
internet , Facebook , počítače
Aktuálně se děje
před 40 minutami
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
před 1 hodinou
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 2 hodinami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 4 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 5 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 6 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 7 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 12 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
Irsko, Španělsko, Slovinsko a Nizozemsko se rozhodly bojkotovat příští ročník největší nesportovní události na světě, písňové soutěže Eurovize, který se má konat v roce 2026. Tento krok přichází v reakci na to, že Izraeli byla povolena účast v soutěži, ačkoliv řada vysílatelů požadovala jeho vyloučení kvůli pokračující válce v Gaze.
Zdroj: Libor Novák