Washington - Na sociálních sítích se stále více rozmáhá jednoduchá cesta, jak uměle zvýšit popularitu svému profilu či produktu. Firmy, celebrity či dokonce úřady platí lidem z "klikacích farem" za to, že s rukou na myši klikají na tlačítka "To se mi líbí" či "Následovat". Takovýto falešný klik lze koupit už za půl centu (deset haléřů), napsala agentura AP.
Podle průzkumu této agentury sahá tento rozrůstající se byznys, v němž se točí miliony dolarů, od sociálních sítí jako Facebook či Twitter přes videoportál YouTube až po server Soundcloud určený k distribuci hudby.
"Kdykoli je s kliknutím spojena finanční hodnota, budou u toho lidé jdoucí za odvrácenou stranou (věci)," řekl šéf americké společnosti seoClarity zabývající se odhalováním podvodných praktik na sociálních sítích Mitul Gandhi.
Provozovatelé zmíněných serverů se proti umělému zvyšování publicity některých uživatelů snaží bojovat, úspěchy jsou však pouze částečné. Podle posledních údajů společnosti Facebook bylo více než 14 milionů profilů ze zhruba miliardy aktivních uživatelů této sítě falešných. Server YouTube zase v prosinci zjistil, že u některých videí počet zhlédnutí vysoce překonává reálné možnosti, proto odstranil údaje o několika miliardách takovýchto zhlédnutí.
Zatímco proti programům uměle generujícím kliknutí dokážou softwaroví inženýři vytvářet (alespoň dočasně) účinné protizbraně, proti manuálnímu klikání se bojuje obtížněji. Centrem rostoucího počtu společností zaměstnávajících stovky lidí, kteří prostě klikají na různé odkazy, se podle AP v poslední době stává bangladéšská metropole Dháka. Vůbec nejvíce fanoušků svého facebookového profilu má v tomto sedmimilionovém městě například argentinská fotbalová hvězda Lionel Messi, ale třeba také firma Google, jejíž profil na Facebooku se líbí 15,2 milionu lidí.
V loňském roce čelilo kritice americké ministerstvo zahraničí, jehož facebooková stránka se nejvíce líbila uživatelům v egyptské Káhiře. Jeho počet fanoušků náhle vzrostl z 10.000 na více než 2,5 milionu a ministerská inspekce zjistila, že úřad utratil 630.000 dolarů (přes 12,6 milionu korun) za umělé zvyšování internetové popularity.
Podfuky na bannerové reklamě
Bannerová reklama je jedním z nejméně účinných druhů internetové reklamy. Vhodná je především pro brand, tedy budování značky. Očekáváte-li od bannerové reklamy přivedení nových návštěvníků na web, budete velmi zklamaní. Nemusí to tak být ale vždy.
Není totiž banner jako banner. Klasické obrázky mají míru prokliku až tragicky nízkou. Často se u bannerů míra prokliku počítá v desetinách procent a není výjimkou, že i v pouhých setinách procent. Tedy že na banner někdo klikne například pouze jedinkrát za 1000 zobrazení či dokonce ještě hůř. Když tedy bezhlavě nakupujete reklamní plochy a cpete do nich obrázky, vyjde vás jeden návštěvník opravdu na velké peníze.
Lidé neradi klikají na reklamu. Zajímá je obsah webu, na kterém jsou. Proč je potom tak trochu nepodvést, že? Podstrčte jim banner takový, který není téměř k rozeznání od obsahu prohlížené stránky. A když do něj přidáte nějaké ty ovládací prvky jako jsou buttony, radio buttony či scrollery, máte vyhráno. Míra prokliku bude v takovém případě mnohonásobně větší.
Nezapomínejte však, že na cílové stránce by mělo být to, co lidé na onom banneru hledají. Ona účinnost samotného banneru je k ničemu, pokud návštěvník na banner klikne a následně znechuceně odchází, protože jste ho podvedli a on nenašel na stránce to, proč klikal na váš falešný ovládací prvek na banneru, informuje owww.cz.
Související
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
Chat Control zavádí nebezpečný precedens. Evropská unie může ztratit soukromí
internet , Facebook , počítače
Aktuálně se děje
před 33 minutami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 51 minutami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 1 hodinou
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 2 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 3 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 4 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
včera
Už nenadávají u mobilů. Hněv generace Z se v roce 2025 přetvořil a začal měnit svět
včera
Americká armáda provedla sérii leteckých úderů v Nigérii, útočila na Islámský stát
včera
Počasí: Meteorologové vydali varování před ledovkou. Část Česka zasáhne už dnes večer
včera
Rutte ostře odmítnul návrhy na vojenské odtržení Evropy od USA
včera
"Spojenectví jsme upevnili prolitou krví." Kim Čong-un zaslal Putinovi novoroční blahopřání
včera
Krvavé střety jsou u konce. Thajsko a Kambodža uzavřely dohodu o příměří
včera
Rusko podniklo masivní útok na Kyjev
včera
Počasí na Silvestra a Nový rok. Na hory může dorazit sněhová nadílka
26. prosince 2025 21:53
Obchody už budou otevřené až do Silvestra. Zákon je ovlivní zase za několik dní
Pokud jste dnes vyrazili do ulic, ještě jste sledovali uzavřené supermarkety. V letošním roce je to naposledy, co se jejich provozovatelé museli podřídit zákonu. V příštím týdnu ale opět nastane situace, kdy si po celý den nenakoupíte.
Zdroj: Jan Hrabě