Londýn - Před pár dny obletěla svět zpráva o nové studii na téma rakovina. Dvě třetiny nádorů prý pocházejí z náhodných mutací DNA, a člověk tak nemůže nic dělat. Britský expert na biostatistiku a biodiverzitu Bob O'Hara takové informace označil za bláboly.
"Novináři, prosím, zjistěte si alespoň základní informace, než se pustíte do psaní o vědě," vyzval O'Hara žurnalisty v britském listu The Guardian.
Psali jsme: Poprask: S rakovinou je to jinak. Klidně kuřte čtyřicet denně?Práce výzkumného týmu z Univerzity Johnse Hopkinse, zveřejněná pod názvem Variace rizik rakoviny u tkání může být vysvětlena počtem buněčných dělení, ale nic takového neukázala, zdůraznil O'Hara. Autoři zprávy Bert Vogelstein a Cristian Tomasetti vyzdvihují, že jejich studie vysvětluje variace rizik zhoubných nádorů, neobjasňuje ale absolutní riziko rakoviny.
Dosud neumíme nádorovým onemocněním účinně předcházet u každého jednotlivce zvlášť, můžeme však nabídnout alespoň účinnou sekundární prevenci, tedy časný záchyt nádorového onemocnění preventivními onkologickými vyšetřeními. V onkologii platí, že čím časněji je nádorové onemocnění zachyceno, tím lepší jsou léčebné výsledky. Současně jsou i nižší finanční náklady na léčbu a celková náročnost pro nemocného. První stadia zhoubných nádorů jsou prakticky vždy vyléčitelná, poslední, čtvrtá stadia již obvykle vyléčit nelze, informuje linkos.cz.
Vysoký výskyt některých nádorů ve vyspělých zemích nepřímo potvrzuje významný vliv zevního prostředí při vzniku těchto nádorů. Strava je přitom jeden z nejdůležitějších faktorů zevního prostředí. Obecně se její vliv může uplatňovat buď nepříznivě tím, že podporuje vznik a růst nádoru, nebo příznivě, kdy strava může působit ochranným způsobem.
Nejvýznamnějšími nepříznivými dietními faktory jsou vysoký příjem tuku a červeného masa a nízký příjem zeleniny, ovoce, celozrnných obilovin a vlákniny. Zvláště závažná je hojná konzumace uzeného a tepelně zpracovaného masa a příjem některých konzervovaných potravin, nakládaných potravin a také vysoká konzumace soli a velkého množství alkoholu. Nebezpečná může být i konzumace potravin znehodnocených některými plísněmi.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Mrazivá zpověď mladíka, jemuž se vrátila rakovina. Příběh zasáhl celé Česko
Rakovina prostaty Joea Bidena: Co znamená agresivní forma, jaké jsou příznaky a jaké existují možnosti léčby?
Aktuálně se děje
před 51 minutami
Moravec trvá na neplatnosti doložky. ČT tvrdí, že uplatňuje sankce
před 1 hodinou
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
před 2 hodinami
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
před 3 hodinami
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
před 4 hodinami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 4 hodinami
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 5 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 6 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 6 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 7 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 8 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 9 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
Fotbaloví fanoušci se dočkali. Ve čtvrtek večer středoevropského času vypuklo 23. fotbalové mistrovství světa, navíc takové, jaké svět dosud neviděl. Poprvé se koná ve třech zemích (v USA, Kanadě a Mexiku) a poprvé se ho účastní rekordních 48 týmů. První z trojice pořadatelských zemí se představila již v první hrací den, konkrétně Mexiko. To v Mexico City hostilo v zahajovacím zápase šampionátu (mimochodem, stejný zahajovací duel mělo fotbalové MS před 16 lety) Jihoafrickou republiku v rámci skupiny A. Africký celek doplatil na své chyby v obraně a nedisciplinovanost. Mexičané toho díky své síle dokázali využít a dokráčeli si k radosti domácích příznivců pro úvodní výhru 2:0.
Zdroj: David Holub