Vědci chtějí prokázat strunovou teorii. Přepíšeme učebnice fyziky?

Madrid – Od potvrzení existence gravitačních vln, které vznikají například při spojení dvou černých děr nebo explozí hvězd a které předpověděl již Albert Einstein, již uplynulo několik měsíců. Dva španělští vědci nyní chtějí gravitačních vln využít k potvrzení nebo vyvrácení jedné z hlavních teorií struktury hmoty – strunové teorie. Informoval o tom server Science Alert.

Jak server vysvětluje, gravitační vlny jsou unikátním vesmírným jevem, které se pohybují bez toho, aby je ovlivňovaly fotony, které jinak ruší pozorování vesmíru. Umožňují navíc pozorování jevů a objektů, které nevyzařují žádné světlo, což by zahrnovalo i vesmírné struny, na jejichž existenci je strunová teorie založena.

Strunová teorie se snaží o vytvoření jednotného vysvětlení základní podstaty struktury vesmíru. Podle ní krátce po Velkém třesku vznikly kosmické struny, dlouhé a tenké defekty v zakřivení časoprostoru. Ty ale mezitím zanikly a proto je mohlo být možné najít pouze v raných fázích vesmíru.

Fyzici Isabel Fernandez-Nunezová a Oleg Bulašenko z barcelonské univerzity se ale nyní domnívají, že by se jim vesmírné struny mohlo podařit najít s pomocí gravitačních vln. Domnívají se, že by bylo třeba najít v gravitačních vlnách takové zvlnění, které by odpovídalo průchodu vesmírnou strunou.

Jak servere připomíná, výzkum je zatím v raných fázích a vědci zatím ani nemají adekvátní technologii, která by potřebná měření umožnila. Vzhledem k tomu, jak novým objevem gravitační vlny jsou, jde ale podle něj o ochutnávku toho, čeho by lidé v budoucnu díky tomuto jevu mohli být schopni dosáhnout.