Antikoncepce ženám škodí, rozhodla nová vědecká studie

MAGAZÍN – Už dlouho vede laická i odborná veřejnost debatu o tom, jestli a jak moc škodlivá vlastně je ženská antikoncepce. Hádky může ukončit nová studie, na jejíž výsledky poukazuje server Science Alert.

Výsledky nové studie podpořily to, co spousta žen tvrdila po celá léta, perorální antikoncepce je spojena se sníženou kvalitou života a pocitem pohody u zdravých žen.

Při výzkumu náhodný vzorek žen dostal placebo, druhá část skupiny dostala antikoncepční pilulku. Kontrolovaná studie pak prokázala, že zdravé ženy uvedly, že pociťují sníženou kvalitu života, pokles nálady a fyzické pohody poté, co dostaly běžnou antikoncepční pilulku obsahující ethinylestradiol a levonorgestrel na dobu tří měsíců.

Toto zjištění posílilo dřívější výzkumy i neoficiální tvrzení, že se ženy musejí potýkat s vedlejšími účinky antikoncepční pilulky. Ale ani v poslední studii nebyl zaznamenán žádný významný důkaz, že tato forma antikoncepce zvyšuje depresivní symptomy.

Vzhledem ke všem debatám je pak překvapivé, že tato studie je jedna z nejpřísnějších, které byly k dnešnímu dni provedeny na téma dopadu pilulky na kvalitu života žen. „Navzdory tomu, že podle odhadů 100 milionů žen na celém světě používá antikoncepční pilulky, víme dnes jen překvapivě málo o vlivu pilulky na zdraví žen,“ komentovala studii vedoucí výzkumnice Angelica Lindén Hirschbergová z Karolinska Institutet ve Švédsku.

„Vědecká základna je velmi omezená, pokud jde o dopad antikoncepční tabletky na kvalitu života a deprese. I proto je třeba provádět více studií na náhodném vzorku žen, kde část z nich dostává pouze placebo,“ uvádí expertka. Výzkum byl publikován v časopise  Fertility a sterility.

Její tým pracoval se vzorkem 340 zdravých žen ve věku mezi 18 a 35 let, které dostaly buď placebo pilulky, nebo antikoncepční pilulky obsahující ethinylestradiol a levonorgestrel. Ty užívaly po dobu tří měsíců.

Pilulky obsahující ethinylestradiol a levonorgestrel patří mezi nejběžnější formu kombinované perorální antikoncepce na celém světě, protože jsou nejméně spojovány s rizikem vzniku krevních sraženin. Studie byla dvojitě slepá, což znamená, že ani vědci rozdávající pilulky, ani ženy, které je užívaly, nevědí, zda dostávají placebo, nebo ne.

Na začátku studie byl ženám změřen jejich celkový zdravotní stav, včetně hmotnosti, výšky a krevního tlaku. Vyplnily také dva průzkumy o obecném pocitu pohody a depresivních symptomech. Stejná procedura je pak čekala po třech měsících užívání pilulek, aby mohli lékaři oba stavy porovnat.

Ženy, které byly braly antikoncepční pilulky, uvedly, že jejich kvalita života byla na konci studie výrazně nižší, alespoň v porovnání se ženami, které dostaly placebo. To platilo pro obecné kvality života a také specifické aspekty pohody, jako je sebeovládání a energetická hladina. Zároveň ale nebyl zpozorován žádný významný nárůst depresivních příznaků.

I když je to zajímavý první krok směrem k lepšímu měření nežádoucích účinků pilulky, vědci upozorňují, že změny byly poměrně malé, takže nelze vyvozovat definitivní závěry. A tato zjištění mohou být uplatněna pouze na antikoncepci obahující ethinylestradiol a levonorgestrel.

Experti navíc ženy monitorovali pouze tři měsíce, a je tedy nutné další a především delší sledování, aby získali přesnější představu o tom, jak antikoncepční pilulky ženy ovlivňují. „Možnému zhoršení kvality života by měla být věnována pozornost při předepisování antikoncepce a při výběru metody antikoncepce,“ dodává další z výzkumníků, Niklas Zethraeus.

Související

Ženy, ilustrační fotografie

Čtvrtina žen viní z rozpadu vztahu hormonální antikoncepci, uvádí průzkum

Téměř čtvrtina žen, které užívaly hormonální antikoncepci, tvrdí, že způsobila ukončení jejich vztahu nebo v něm alespoň sehrála nějakou roli. Ukázal to průzkum britské právnické firmy Stowe Family Law, o kterém informoval server Independent. Podle průzkumu se také 85 procent žen domnívá, že jejich manželství nebo vztah ovlivnily vedlejší účinky antikoncepce.

Více souvisejících

antikoncepce ženy Vědci

Aktuálně se děje

před 17 minutami

Donald Trump

Mírovou dohodu s Íránem podepíšeme dnes, oznámil Trump

Americký prezident Donald Trump oznámil, že USA a Írán by v neděli měly podepsat mírovou dohodu. Podle Trumpa se Teherán zaváže k tomu, že nevyvine jadernou zbraň. Očekává se také bezproblémové obnovení lodního provozu v Hormuzském průlivu. 

před 1 hodinou

včera

Princ Andrew

Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce

Výpověď Sarah Kellenové, ženy zneužívané americkým finančníkem a sexuálním delikventem Jeffrey Epsteinem, před vyšetřovací komisí americké Sněmovny reprezentantů je velkým tématem ve Velké Británii. Kellenová totiž uvedla, že byla na večeři v apartmánech bývalého prince Andrewa v Buckinghamském paláci. Informovala o tom BBC. 

včera

včera

včera

Martin Kupka

ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura

Více než 300 delegátů z celé České republiky se v sobotu 13. června 2026 osobně zapojilo do ideové konference ODS. Dalších téměř 700 lidí sledovalo její průběh prostřednictvím online přenosu na webu strany a sociálních sítích. Konference se stala vyvrcholením několikaměsíční programové a ideové práce, do které se zapojily stovky členů, komunálních politiků, odborníků i podporovatelů strany.

včera

včera

Ilustrační fotografie.

Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší

Řidiči, kterým ještě letos skončí platnost řidičského průkazu, mohou k jeho výměně využít moderní digitální cestu přes Portál dopravy. Upozorňuje na to ministerstvo dopravy. Elektronické podání žádosti plně využívá propojenost státních registrů, je rychlé, bezpečné a levnější. Počet řidičů, kteří dávají přednost digitální formě před osobní návštěvou úřadu, roste.

včera

včera

včera

Vít Rakušan (STAN)

Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou

Stále nevyjasněná otázka účasti prezidenta Petra Pavla na červencovém summitu NATO v Turecku vyvolává vášnivé diskuze mezi sněmovními politiky. Podle exministra Víta Rakušana (STAN) není pochyb o tom, že prezident toho může na jednání vyjednat více než ministr zahraničí Petr Macinka (Motoristé). 

včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný

V době, kdy celý svět žije ve čtvrtek zahájeným fotbalovým světovým šampionátem, přišla pro český fotbal nesmírně bolestná a smutná zpráva. Ve věku 76 let totiž po dlouhé vážné nemoci zemřela tuzemská trenérská fotbalová legenda Petr Uličný, který jako trenér zaznamenal úspěchy s Brnem nebo Olomoucí. Tam zakončil i svou hráčskou kariéru, během které nastupoval i za Spartu a Plzeň.

včera

Zdena Mašínová

Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci

Česko v tomto týdnu zasáhla jedna velmi smutná zpráva, když ve věku 92 let zemřela Zdena Mašínová, dcera odbojáře Josefa Mašína a sestra kontroverzně vnímaných bratří Mašínů. Od pátku je známo, kdy a kde se uskuteční poslední rozloučení s vyznamenanou dámou. 

včera

včera

včera

Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty

Česko čeká v příštím týdnu výrazná změna počasí doprovázená pozvolným oteplováním, které v druhé polovině období vyvrcholí tropickými teplotami. Začátek týdne přinese ještě mírnější hodnoty a proměnlivou oblačnost.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy