Vědci objevili uprostřed Mléčné dráhy obří černou díru. Je stotisíckrát větší než Slunce

Atacama - Japonští vědci pomoci teleskopu umístěným v poušti Atacama získali pravděpodobné důkazy o masivní černé díře poblíž jádra Mléčné dráhy. Astronomové už nějakou dobu pozorují podivné pohyby oblaku toxických plynů v centru galaxie, který cirkuluje nezvykle rychle. Nyní přišli na to, že to nejspíš způsobuje další obrovská černá díra, druhá největší v galaxii.

Mléčná dráha není na černé díry nijak chudá, s odhadem se jich jen v naší galaxii nachází na 100 milionů, ačkoliv objevených s jistotou je asi 60. Největší černá díra Sagittarius A* se nachází přímo uprostřed galaxie a má hmotnost pravděpodobně 400 milionů Sluncí. Nově objevený objekt by měl být střední velikosti s rozlohou rovnající se asi 100 tisíc Sluncí.

Nové důkazy pomůžou vědcům zaplnit informační mezery o tom, jak tyto gigantické objekty vznikají. Doteď se má za to, že některé hvězdy na konci svého života explodují a vznikne tak menší díra. Tyto předměty mají natolik silné gravitační pole, že se v podstatě zvětšují "požíráním" okolních vesmírných těles včetně menších černých děr, dokud nevznikne supermasivní černá díra.

Profesor Tomoharu Oka z univerzity v Tokiu se domnívá, že nyní objevený objekt mohl být kdysi jádrem trpasličí galaxie, která však byla "snědena" během formování Mléčné dráhy před miliardami lety.

I když jsou nové poznatky velmi zajímavé, z toho, co teď známe, se dá jednoduše předpovídat neslavný osud nové černé díry. S největší pravděpodobností si ji Sagittarius A* přitáhne a spolyká, čímž se ve středu naší galaxie vytvoří ještě masivnější objekt.