Na Marsu podle vědců mohl být život. Stopy našly na meteoritu

Maďarští výzkumníci našli meteorit z Marsu, který ukazuje znaky mikrobiálního života. Výzkum se zdá potvrzovat tezi výzkumníků z NASA z roku 1996, podle kterých první objevený meteorit podobného typu svědčí o bakteriálním životě na Marsu. Zprávu přinesl server Daily Mail.

Dr. Ildiko Gyollai a jeho tým z maďarské akademie věd prostřednictvím různých metod prozkoumali prostřednictvím různých metod tenkou sekci meteoritu, oficiálně známého jako ALH-77005. Např. pomocí mikroskopů a infračervené technologie analyzovali jeho strukturu.

Výzkumníci též prozkoumali minerály a jiné materiály obsažené v kameni a uskutečnili izotopické testy, aby zjistili, zdali obsahuje chemické komponenty nutné k životu.

Badatelé došli k závěru, že meteorit obsahuje „biosignatury“, které dle vědců vypadají jako textury a rysy zanechané na kameni mikrobiálními organismy. Tyto mikroskopické vlákna zřejmě ukazují na přítomnost bakterie, která přežila díky konzumaci železné rzi.

Toto zjištění se dá potvrzovat dřívější tezi výzkumníků NASA z roku 1996, kteří o možnosti existence bakterie z Marsu živící se konzumací železné rzi hovořily na základě průzkumu prvního meteoritu tohoto typu, známého jako ALH 84001. Podle vědců v té době však bylo nemožné posoudit, zdali tyto rysy byly organického či neorganického původu.

Podle vědců ALH 84001 byl vytvořen před čtyřmi miliardami let na Marsu a přistál na Zemi asi 13 000 let zpátky. Americký prezident Bill Clinton vyzdvihl tuto časovou šíři ve své řeči na oslavu objevu, který „když bude potvrzen, bude zcela jistě jeden z nejvíce ohromujících pohledů do našeho vesmíru, který věda kdy odkryla“ a to z toho důvodu, že 84001 hovoří „přes miliardu let“ o „možnosti života“.

84001 byla nalezen v oblasti Allan Hills v Antarktidě americkými výzkumníky v roce 1984. 77005 byl nalezen na misi japonského národního institutu polárního výzkumu v letech 1977-1978.

Meteorit

Celebrity objevily nový hit. Kupují meteority

Jsou doslova z jiného světa a jejich cena dosahuje astronomických výšin; lidé, kteří si na Zemi mohou dovolit cokoliv, nyní chtějí trochu vesmíru. Meteority přitahují pozornost sběratelů z řad celebrit, a ceny kamenů, které se před dopadem na naši planetu řítily stovky nebo dokonce tisíce let vesmírem, tak za poslední desetiletí vzrostly až desetkrát, píše list The Guardian.

Meteorit Mars viry a bakterie meteority vesmír, Mars

Ukrajinští vojáci brání svou zemi před ruskými agresory.

Dva roky války na Ukrajině: Putinovy lži, brutální bitvy a konec v nedohlednu

Před dvěma lety ruské jednotky překročily hranice suverénní Ukrajiny. Hned brzy ráno první šrámy války utrpěla řada měst v čele s Kyjevem, Charkovem či Oděsou. Ruské rakety začaly nevybíravě brát životy mužů, žen a dětí. Dne 24. února 2022 se rozhořel největší konflikt v Evropě od konce druhé světové války.

Španělská chřipka

Španělská chřipka si nedala pokoj, před 105 lety opět udeřila. Komu se stala osudnou?

V prvních měsících roku 1919, tedy před 105 lety, začala po krátké pauze ve světě znovu řádit španělská chřipka. Obávaná nemoc tehdy udeřila již ve třetí vlně, a ačkoliv se už neprojevila v plné síle, znovu zabíjela. V některých zemích se nemocnice rychle plnily nakaženými, nestíhaly se vyrábět rakve pro oběti epidemie, umírali významní státníci nebo třeba umělci.

Policie ČR

Muž z Plzeňska vyhrožoval střelbou. Doma měl granátomet

Policie po tragickém prosincovém útoku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy poměrně často zasahuje proti lidem, kteří vyhrožují tím, že se stane něco podobného. Strážci zákona v tomto týdnu zadrželi muže, který hrozil střelbou a zároveň měl doma protitankový granátomet.

Fotbal, ilustrační fotografie.

František Straka se vrací k trenérskému kormidlu. Míří na Slovensko zachraňovat další klub

Bývalý trenér Sparty, Slavie i české fotbalové reprezentace František Straka byl po čase opět povolán do služby a opět na Slovensko. Tam se vrací po roce, kdy ho povolal Trenčín nacházející se tehdy na předposledním místě tabulky slovenské ligy, aby ho zachránil. To se povedlo, když Trenčín nakonec skončil devátý a to poté, co Straka se svými svěřenci dokázal uhrát 14 bodů během osmi duelů. Nyní ho čeká podobná záchranářská mise, přičemž bude pro změnu trénovat Michalovce.

Ukrajinští vojáci brání svou zemi před ruskými agresory.

Konec v nedohlednu. Ohlédnutí za dvěma roky války na Ukrajině

Uplynuly dva roky od zahájení otevřené vojenské agrese Ruska vůči Ukrajině. Konflikt si za tu dobu vyžádal téměř jistě šestimístný počet životů. Zahynuly také tisíce, v drtivé většině případů ukrajinských civilistů. Více než 3,5 milionu lidí před boji uprchlo z domovů. Válka, jejíž konec není v dohledu, nadále představuje jeden z hlavních zdrojů mezinárodního napětí. Během 24 měsíců o ní bylo v tuzemském veřejném prostoru napsáno a řečeno mnohé. Potvrdila se přitom jen malá část predikcí a interpretací. Pochmurné výročí tak může komentátorům a analytikům nabídnout dobrý moment pro kritické zhodnocení svých slov.

Sebastian Kurz

Bývalý rakouský kancléř Sebastian Kurz byl odsouzen

Bývalý rakouský kancléř Sebastian Kurz byl shledán vinným z křivé výpovědi, když před parlamentním vyšetřovacím výborem minimalizoval svou roli při jmenování dozorčí rady významné státní investiční společnosti ÖBAG.

Kritik Kremlu Alexej Navalnyj

Navalného tým nabízí odměnu za informace, které objasní jeho "vraždu"

Spolupracovníci ruského opozičního vůdce Alexeje Navalného nabízejí odměnu ve výši 20 000 eur za jakékoli informace související s jeho "vraždou" ve vězeňském táboře IK-3 za polárním kruhem. Tuto výzvu adresovali příslušníkům ruské armády, policie, zaměstnancům Federální bezpečnostní služby (FSB), Vyšetřovacího výboru (Sledkem) a prokuratuře.

Zemřel bývalý ministr dopravy a zakladatel dopravní fakulty Petr Moos

Ve věku 78 let dnes zemřel Petr Moos, vedoucí týmu, který připravoval rozšíření Krajské nemocnice Liberec o objekt Centra urgentní medicíny. V roce 1998 byl ministrem dopravy ČR v Tošovského vládě a jiného založil Fakultu dopravní na Českém vysokém učení technickém v Praze.