Čeští vědci vyvinuli látku, která zabraňuje rakovině růst a tvořit metastázy

Novou protinádorovou látku vyvinul vědecký tým z Česka. Látka nazvaná mitoDFO využívá toho, že nádorové buňky potřebují více železa. Blokuje tak jeho zpracování, což zabraňuje nádoru v růstu. Článek o výzkumu publikoval časopis Cancer Research, uvedla dnes za Akademii věd ČR (AV) Eliška Zvolánková v tiskové zprávě.

Tým si už zažádal o patenty v Evropské unii a ve Spojených státech. Na projektu spolupracovali odborníci z Biotechnologického ústavu AV, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy (PřF UK) a firmy Smart Brain.

Podle vědců je kombinace zacílení na mitochondrie a narušení metabolismu železa nádorových buněk nový přístup, který výrazně potlačuje rozvoj nádoru.

Vedoucí Laboratoře nádorové rezistence Jaroslava Truksa popsal, že zablokování mitochondriálního metabolismu železa v nádorových buňkách zabraňuje jejich růstu a dělení, ale i schopnosti metastázování. Nakonec vede k jejich smrti. Vědci látku už úspěšně otestovali na myších.

Nově popsaný mitochondriálně cílený deferoxamin (mitoDFO) využívá metabolické odlišnosti mitochondrií nádorových buněk. Podle vědců je pak zásadní to, že nová látka působí pouze na nádorové buňky, nezhoubné nezasáhne.

Tým prokázal, že látka neovlivnila systémový metabolismus železa v myších modelech. Podle odborníků to potvrzuje preferenční cílení právě do nádorových buněk.

Zástupci AV uvedli, že nyní tým musí provést další preklinické testování - zaměří se na více zvířecích modelů i farmakologii. Šéf Laboratoře Invazivity nádorových buněk při PřF Jan Brábek také uvedl, že jeho laboratoř spolupracuje s kolegy z Biotechnologického ústavu i na několika dalších projektech propojujících nádorový metabolismus a invazivitu nádorových buněk.