Mléčná dráha explodovala, lidé to sledovali. Sci-fi, které se opravdu odehrálo

Před několika miliony lety se v centru naší galaxie objevil obrovský záblesk. Záření bylo ve dvou energizovaných kuželech, které byly tak silné, že dopad se dal zaznamenat až 200 000 světelných let daleko.

Vědci zjistili, že k explozi došlo asi před 3,5 miliony let. Tedy v době, kdy byli v Africe dávní lidští předkové jako Australopithecus. Pro srovnání, kolize asteroidů, která vedla k zániku dinosaurů, se stala před 63 miliony let.

Samotný jev trval asi 300 000 let. Vědci se domnívají, že tak obrovskou explozi mohla vyvolat jaderná činnost spojená s černou dírou. Ve srovnání s naším sluncem je černá díra 4,2 miliónkrát hmotnější.

„Je to dramatická událost, která se stala před několika miliony let v Mléčné dráze. Masivní výbuch energie a záření vyšel přímo z galaktického centra. To ukazuje, že střed Mléčné dráhy je mnohem dynamičtějším místem, než jsme si dříve mysleli,“ řekla Lisa Kewley, spoluautorka a ředitelka ASTRO 3D.

Tento výzkum navazuje na předchozí práci vědců, v níž se zjistilo, že událost souvisí spíše s činností černé díry, nikoliv s hvězdným výbuchem. Vědci však uznali, že budoucí výzkum bude potřebný, aby pomohl určit více o vývoji černých děr a o tom, jak toto chování může ovlivnit galaxie.

„Tyto výsledky dramaticky mění naše chápání Mléčné dráhy. Vždycky jsme koukali na naši Galaxii jako na neaktivní galaxii s ne úplně jasným středem. Tyto výsledky místo toho otevírají možnosti nové reinterpretace jejího vývoje a povahy. Exploze, ke které došlo před třemi miliony let, byla tak silná, že to mělo důsledky na okolí naší Galaxie. Jsme svědky probuzení spící krásy,“ řekla Magda Guglielmo, spoluzakladatelka University of Sydney.

Oumuamua

Žádné UFO. Vědcům se podařilo objasnit záhadu tělesa Oumuamua

Vědcům se podařilo vysvětlit neočekávanou dráhu tajemného vesmírného tělesa nazvaného Oumuamua, které jako první objekt z cizího hvězdného systému proletělo v roce 2017 kolem Slunce. Ve studii zveřejněné v časopise Nature došli k závěru, že jeho pohyb ovlivnilo uvolňování molekul vodíku při průletu Sluneční soustavou. Zastánce teorie, podle které může být Oumuamua důkazem o existenci mimozemské civilizace, ale nová hypotéza nepřesvědčila, napsal deník The Times.
Jan Lipavský

Vláda se chce připojit k iniciativě USA pro spolupráci při průzkumu vesmíru

Vláda na dnešním zasedání schválila návrh na přistoupení k ujednáním Artemis, tedy iniciativě USA pro spolupráci při průzkumu Měsíce, Marsu a dalších vesmírných těles. Na twitteru o tom informoval ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti), podle kterého se Česko chce podílet na dalším letu člověka na Měsíc v roce 2025.

vesmir výbuch exploze věda vesmír, Mléčná dráha Slunce Vesmír: Černá díra

Petr Pavel

Pavel navrhne na ústavní soudce kandidáty, o nichž nebude pochybovat

Prezident Petr Pavel hodlá navrhnout na ústavní soudce jen takové kandidáty, o jejichž kvalitách nebude mít pochyby. Pavel to řekl v dnešním vystoupení v horní parlamentní komoře. Senátoři prezidentovy nominanty do Ústavního soudu schvalují. Letos končí mandát celkem sedmi ústavním soudcům, třem z nich už začátkem května.

Čínská armáda, ilustrační fotografie.

Čínská armáda chce posílit spolupráci s Rusy

Čínská armáda chce spolupracovat se svými ruskými kolegy na posílení strategické komunikace a koordinace, uvedlo dnes čínské ministerstvo obrany. Jak ministerstvo podle agentury Reuters dodalo, nedávné společné námořní cvičení vojáků Číny, Ruska a Íránu prohloubilo přátelství a praktickou spolupráci mezi těmito třemi zeměmi.

FSB (ruská kontrarozvědka)

V Rusku zadrželi amerického novináře. Je podezřelý ze špionáže

Ruská tajná služba FSB zadržela v Jekatěrinburgu na Urale reportéra amerického listu The Wall Street Journal (WSJ) Evana Gershkoviche. Tajná služba novináře, který je americkým občanem, podezírá ze špionáže, informuje agentura Interfax. Gershkovich podle informaci na webu WSJ pokrývá dění v Rusku, na Ukrajině a v dalších státech bývalého SSSR.

Aktualizováno před 34 minutami

Na Facebooku by mohla v rámci Evropy skončit politická reklama

Americká internetová společnost Meta zvažuje zákaz politické reklamy na svých platformách v Evropě. Důvodem jsou obavy, že její platformy, jako jsou sociální sítě Facebook a Instagram, nebudou schopny vyhovět připravované regulaci digitální politické reklamy v Evropské unii. Informoval o tom dnes list Financial Times (FT) s odvoláním na zdroje obeznámené s interními diskuzemi v podniku.

Policie ČR

Policie ukončila vyšetřování pražské kauzy Dozimetr

Kriminalisté ukončili vyšetřování v kauze Dozimetr, která se týká ovlivňování zakázek v pražském dopravním podniku (DPP). Obvinění, mezi nimiž je například bývalý náměstek primátora Petr Hlubuček (dříve STAN) či tehdejší finanční ředitel DPP Matej Augustín, se začali seznamovat se spisem. Informoval o tom dnes Deník N.

Aktualizováno před 46 minutami

Ilustrační fotografie.

Nafta v Česku je nejlevnější od loňského ledna, zlevňuje i benzin

Nafta u čerpacích stanic v Česku stojí nejméně od loňského ledna, za uplynulý týden v průměru zlevnila o 26 haléřů na 35,01 koruny za litr. Benzin Natural 95 stál ve středu průměrně 36,95 Kč/l, tedy o devět haléřů méně než o týden dřív a nejméně za téměř dva měsíce. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny pohonných hmot sleduje. Pokles ceny, především pak u nafty, očekávají analytici i v příštím týdnu.

Aktualizováno před 1 hodinou

Běloruská policie

Ruský otec odsouzený v souvislosti s obrázkem dcery byl zadržen v Minsku

Ruský otec samoživitel, který utekl z domácího vězení krátce před tím, než ho soud tento týden poslal na dva roky do vězení v souvislosti s protiválečnou kresbou jeho dcery, byl zadržen. Agentuře Reuters to potvrdil advokát a obránce lidských práv Dmitrij Zachvatov, který byl s odsouzeným Alexejem Moskaljovem po jeho útěku v kontaktu. Podle ruských informačních kanálů na sociálních sítích byl Rus zadržen v Minsku.

František, vlastním jménem Jorge Mario Bergoglio SJ (* 17. prosince 1936 Buenos Aires, Argentina), je 266. papež katolické církve, suverén státu Vatikán, jehož zvolilo konkláve dne 13. března 2013.

Papež se nejspíš zotaví do Velikonoc, klinika je v obležení novinářů

Papež František, který ve středu skončil v nemocnici kvůli infekci dýchacích cest, se nejspíš během několika dní zotaví a bude propuštěn ještě před Květnou nedělí. Napsala to dnes agentura ANSA s odvoláním na zdravotníky z římské kliniky Gemelli, kteří papeže ošetřují. Klinika nedaleko Vatikánu je od středy v obležení novinářů, kteří podrobně sledují, jak se zdravotní stav hlavy katolické církve vyvíjí.

Aktualizováno před 1 hodinou

Tchaj-wan

Tchaj-wan očekává méně tvrdou reakci Číny na schůzku prezidentky v USA

Tchaj-wan očekává méně tvrdou reakci Číny na plánovanou schůzku mezi prezidentkou Cchaj Jing-wen a předsedou americké Sněmovny reprezentantů Kevinem McCarthym, než tomu bylo dříve. Zatím žádné nezvyklé čínské pohyby v oblasti ostrova nezaznamenal, uvedla dnes agentura Reuters s odvoláním na tchajwanského bezpečnostního představitele.

Ilustrační fotografie.

V USA se při výcviku srazily dva vojenské vrtulníky

V americkém státě Kentucky se v noci na dnešek srazily dva vrtulníky americké armády. Informoval o tom list The New York Times s odvoláním na armádní mluvčí, podle které zatím není jasné, zda někdo při havárii přišel o život. Stav posádky není znám.

Velikonoční mazanec

Velikonoce 2023: Suverénně nejdražší v historii. Češi utratí o 30 % více než loni a o 50 % více než průměrně v letech 2016 až 2022

Velikonoce 2023 jsou suverénně nejdražší v historii. Důvodem je podle ekonoma Lukáše Kovandy všeobecná inflace, jež se kromě energií či bydlení silně projevuje také v případě další nezbytné položky, totiž potravin. Cena „velikonočního nákupního košíku“ vzrostla oproti loňskému roku o více než třicet procent. Takové meziroční zdražení nepamatujeme od 90. let. Letošní souhrnná cena mouky, mléka, vajec, másla, cukru a piva je také citelně vyšší, o více než 50 procent, než cena stejného nákupního košíku v průměru let 2016 až 2022.

Firma vyrobila karbanátek z dávno vyhynulého mamuta

Masovou kouli z laboratorně vypěstovaného mamutího masa vyrobila australská firma, která zkoumá potenciál uměle vytvořených masných produktů. Informoval o tom list The Guardian.

Zdroj: ČTK