Vědce zaujal roky starý případ záhadné nemoci. Tři čínští horníci jí podlehli

Původ covid-19 je předmětem mnoha vědeckých diskusí po celém světě. Odborníci se zaměřili převážně na buněčné procesy viru SARS-CoV-2 na molekulární úrovni včetně srovnání jeho DNA s možnými příbuznými. Vědci v rámci projektu Bioscience Resource Project upozorňují, že prakticky nebyla věnována pozornost fyzickému původu geneticky příbuzných viru, kteří byli popsáni už v roce 2013 čínským lékařem.

„Důkazy nás vedli k tomu, abychom přehodnotili všechno, co jsme si mysleli, že jsme dosud věděli o původu pandemie covid-19,“ uvádí Jonathan Latham a Allison Wilsonová, spoluzakladatelé Bioscience Resource Project.

Vědci uvádějí, že nejbližší příbuzní viru SARS-CoV-2 byli popsáni v diplomové práci čínského lékaře, který se staral o horníky nakažené v roce 2012 záhadnou nemocí, z nichž tři zemřeli. Vzorky byly odebírány v letech 2012–2013 z šachty v provincii Jün-nan a zkoumány vědci z Wuchanského institutu virologie. Latham a Wilsonová uvádějí, že v dole byli nalezeni pravděpodobní předci současného pandemického viru a nesou označení BtCoV / 4991 a RaTG13.

„Předpokládáme, že původ viru SARS-CoV-2 je založen na historii těchto horníků. Tato jednoduchá teorie odpovídá klíčovým rysům nového viru,“ míní vědci poté, co zkoumali diplomovou práci čínského lékaře, který zaznamenal průběh neznámého onemocnění právě u šesti zmíněných horníků. Uvádějí, že diplomová práce je přiměla také zamyslet se nad tím, jak situace v čínském dole v roce 2012 přispěla k propuknutí celosvětové pandemie v roce 2020.

RmYN02 byl dosud nejbližší nalezený příbuzný viru SARS-CoV-2. Celková podobnost je 93,2 %, ale vědci zjistili, že dvě virové sekvence pojmenované BtCoV / 4991 a RaTG13 mají s virem podobnost v 98,7 % a v 96,2 %. Proto jsou podle vědců nejpravděpodobnějšími příbuznými viru.

Vědci z Wuchanské laboratoře potvrdili, že BtCoV / 4991 a RaTG13 pochází z netopýřího trusu, jedná se tedy o sekvence stejného viru. „Tato specifika jsou důležitá, protože věříme, že právě tyto vzorky a jejich původ jsou klíčem k odhalení tajemství původu covid-19,“ uvedli Latham a Wilsonová pro server independentsciencenews.org.

Podle jejich teorie původ viru začíná právě v čínských dolech v roce 2012, s čímž nesouhlasí wuchanský Institut virologie, který uvedl, že horníci zemřeli na plísňové onemocnění. Ani ve zprávě, která obsahovala zmínky o virové sekvenci RaTG13, nebylo zmíněno nic o nákaze šesti horníků a o smrti několika z nich.

Už v roce 2014 napsal časopis Science článek s názvem „Nový zabijácký virus v Číně?“, který informoval o vědcích, kteří nákazu připisovali krysám. Virus byl později označený jako virus Mojiang (MojV), oficiálně Mojiang henipavirus, podle lokality, kde byl detekován. Podle vědců tato epizoda naznačuje, že již v minulosti vědci hledali potenciálně smrtící virus, nikoliv houbu, která by mohla za plísňové onemocnění.

Podle vědců to vyvolává otázku, proč wuchanská laboratoř, která se zajímá o netopýří koronaviry, nikoliv o houby, mezi lety 2012 a 2013 prozkoumávala důl, který se nachází 1 000 kilometrů od Wu-chanu. Vzorky byly odebírány v době, kdy byli horníci stále v nemocnici. „Naštěstí existuje podrobný popis léčby a diagnóz šesti horníků,“ uvedli vědci s odkazem na diplomovou práci z roku 2013. V anglické verzi je uvedeno, že virus je podobný respiračnímu onemocnění SARS a jeho pravděpodobným původcem je netopýr.

Diplomová práce uvádí, že horníci byli přijati s horečkou, suchým kašlem, bolestmi hlavy a končetin. Měli také velmi nízký tlak, syndrom akutní respirační tísně (ARDS) a velmi poškozený imunitní systém. Dokonce u dvou horníků byla zaznamenána tendence k trombóze. „Závažnost příznaků a úmrtnost souviseli s věkem,“ píše čínský lékař v diplomové práci.

Horníci byli testováni na HIV, horečku dengue a další onemocnění, ale všechny testy vyšly negativně. Během léčby museli být připojeni na ventilaci, dostávali steroidy, antivirotika a několika horníkům se ředila krev. Vzorky byly odeslány do institutu virologie, což podle čínského lékaře jen potvrdilo, že se jedná o závažné virové onemocnění. „Někteří horníci byli pozitivně testováni na koronaviry,“ píše.

Závěr ukázal, že zdrojem infekce je Rhinolophus sinicus, druh čínského netopýra. Čínský lékař závěrem své diplomové práce uvedl, že neznámý virus, který vede k těžkému zápalu plic, by mohl být jako SARS-CoV z čínského druhu netopýra.

Latham a Wilsonová se domnívají, že z diplomové práce je zřejmé, že příznaky horníků se velmi podobají příznakům covid-19 a i zvolené léčebné postupy se neliší od současné doby. Uvedené příznaky navíc neodpovídají plísňové infekci. Vědci, kteří v roce 2012 nalezli RaTG13 v dolech, zjistili, že ve světě koronavirů zastupuje zvláštní pandemický potenciál, protože tato virová sekvence byla nalezena i u viru SARS a MERS.

Podle vědců by prostá otázka původu viru měla být vyřešena prozkoumáním kompletních laboratorních záznamů o biologické bezpečnosti výzkumných pracovníků ve wuchanském institutu virologie. Podle Lathama a Wilsonové není konspirační teorií, že vir pochází z laboratoře, protože diplomová práce poskytla věrohodnou hypotézu. Vyzývají proto k nezávislému a transparentnímu vyšetřování.