Praha - Stále víc Čechů vyráží lyžovat v zimě do Alp, Tater nebo Karpat a jako dopravní prostředek volí svůj vlastní vůz. Pravidla pro povinnou zimní výbavu nebo limity pro hloubku dezénu pneumatik se však v jednotlivých zemích liší. Podívejte se, co všechno musíte mít v autě, abyste se vyhnuli mastné pokutě v zahraničí.
V České republice musí být podle platné legislativy automobily v období od 1. listopadu vybaveny v případě, že nastanou zimní podmínky. Tedy, pokud na silnici je, nebo je předpoklad, že bude souvislá vrstva ledu či sněhu.
V zahraničí se však pravidla pro zimu značně liší. Například v sousedním Rakousku musíte zimní pneumatiky nasadit stejně jako v ČR, ale sundat je můžete až v polovině dubna. V některých regionech Itálie jezdí v zimním přezutí už od poloviny října. Naopak překvapivé je Švýcarsko, které zimní výbavu vůbec nevyžaduje.
Pozor na zahřívání motoru před jízdou
V zimním období je častým zvykem lidí zahřátí motoru při oškrábání skel na voze. Reálně tento čin vám pomůže v zahřátí oleje na promazání pístů v motoru, ale jsou zde jistá rizika s tím spojená.
Pokud necháte delší dobu běžet motor na prázdno, moc si nepomůžete. Ba naopak. Olej a potřebné kapaliny vám stečou a účinek se nedostavil. Až na lepší funkčnost topení.
Za zahřívání můžete také dostat pokutu. V zahraničí se vám může ráno nebo v noci stát, že soused na vás zavolá polici a nahlásí rušení klidu. Pokud se tento příklad stane například v Německu, hrozí vám pokuta 10 EUR.
Dalším častým jevem jsou krádeže takto zahřívaných vozidel. Část zlodějů se dokonce na tento styl loupeže specializuje a čeká právě na toto vozidlo.
Kdy přezouvat v Česku?
Jak jsme napsali výše, od 1. listopadu musí být auta vybavena zimními pneumatikami v případě, že nastanou zimní podmínky. Pro řidiče by teplota 7 °C a nižší by měla být jednoznačným signálem pro přezutí na zimní pneumatiky. Pod touto teplotou se výkon letních pneumatik výrazně zhoršuje. Směs zimní pneumatiky, kde je především silika (speciálně upravený oxid křemičitý), se lépe přizpůsobuje nízkým teplotám.
Zimní pneumatika má kromě jiné směsi také jiný dezén a jeho drážky. Běhoun zimní pneumatiky se skládá z bloků, které jsou bohatě protkány lamelami. Při odvalování se lamely pohybují a vytlačují sníh nebo sněhovou břečku z drážek mezi dezénovými bloky. Rovněž lépe odvádějí vodu, čímž dochází ke snížení možnosti vzniku aquaplaningu.
Ještě větší rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou poznáme při náledí. Pokud je na vozovce sníh, břečka nebo led, plný počet drážek a dostatečná výška profilu zimní pneumatiky pozitivně přispívají k zajištění dostatečného přenosu hnací a brzdné síly.
Na drážkách záleží
Pokud hloubka dezénu zimní pneumatiky klesne pod hranici 4 mm, výrazně se snižuje stabilita vozidla, přenos hnacích a brzdných sil, odolnost pneumatiky vůči vzniku aquaplaningu a prodlužuje se brzdná dráha. Brzdná dráha při stanovené minimální hloubce dezénu 4 mm je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší; při hloubce 2 mm je dokonce delší až o 70 procent. Kontrolovat byt měl také každý řidič tlak vzduchu v pneumatikách.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
Aktuálně se děje
před 3 minutami
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 58 minutami
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 1 hodinou
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 2 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 3 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 4 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 5 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 6 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 6 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 7 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 7 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 8 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 8 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 9 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 10 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 10 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 11 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 12 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 12 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 13 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák