Incidenty na železnici: Malé tratě lze zabezpečit již existujícími zařízeními, říká výrobce

Malé regionální tratě lze zabezpečit již existujícími technickými zařízeními, tvrdí šéf největšího výrobce zařízení pro železnice AŽD Praha Zdeněk Chrdle. S tím souhlasí zástupci strojvůdců, kteří se nechtějí v provozu spoléhat jen na rozhodování lidí.

Použití takových zařízení však v minulosti neschválilo ministerstvo dopravy, podle úřadu je jedinou možností využití evropského systému ETCS, s nímž EU počítá jako s jednotným zabezpečovačem pro celou unii. Jeho instalace na malé tratě ovšem může trvat i desítky let. Správa železnic vyvíjí zjednodušenou verzi systému.

V Česku je okolo 3500 kilometrů regionálních tratí, z toho přibližně polovina je podle Petra Nachtigalla z Univerzity Pardubice úrovně D3, tedy se zjednodušeným řízením provozu. Mezi tyto tratě patří i železnice u Perninku na Karlovarsku, kde se minulé úterý čelně srazily dva vlaky. Tyto tratě jsou řízeny výhradně člověkem, konkrétně jde o komunikaci dispečera se strojvedoucím. Nachtigall upozornil, že jde sice o efektivní způsob řízení úseků se slabým provozem, zároveň je však veškerá odpovědnost na lidech.

Takový způsob řízení provozu se nelíbí strojvůdcům. Podle nich je nepřípustné, aby byl provoz závislý jen na rozhodování lidí. Prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic navrhuje využití již existujících systémů, například systému radioblok, který je z tratí D3 pouze na železnici na Volarsku.

Stejně situaci hodnotí firma AŽD Praha, která připravuje systém ETCS na koridorových tratích a vyvinula i systém na Volarsku. Podle Chrdleho by radioblok byl využitelný i na jiných tratích D3, a to levněji a rychleji než systém ETCS. "Toto zařízení hlídá plně činnost strojvedoucího a nedovolí jízdu, která není povolena," řekl.

Ministerstvo ovšem trvá na tom, že téměř jedinou cestou pro zabezpečení menších tratí je instalace systému ETCS. Upozornilo, že regionální tratě se letos stanou součástí evropské železniční sítě a předpisy EU počítají pouze s ETCS. Podle Chrdleho by se však stát mohl pokusit u EU vyjednat výjimku minimálně do doby, než bude na tratě instalován evropský zabezpečovač, což může trvat i desítky let.

Podle ministerstva ovšem radioblok ani tak nelze použít, protože není plnohodnotným schváleným zabezpečovačem. Proti tomu se ovšem ohradil šéf AŽD Praha, podle něhož je systém vyvinutý podle požadavků Správy železnic.

Stát tak bude dál prosazovat zabezpečení jen formou ETCS, respektive jeho zjednodušenou a levnější verzi pro lokální tratě. Tu nyní vyvíjí pro tratě D3 Správa železnic, termín dokončení ale není jasný.

Při nehodě na trati mezi Perninkem a Karlovými Vary se čelně srazily dva vlaky. Při nehodě zemřeli dva lidé. Podle předběžného šetření byla příčinou nehody patrně chyba strojvedoucího jednoho z vlaků, který vjel nepovoleně na trať.

Na tratích se zjednodušeným řízením provozu se od roku 2011 stalo pět nehod. Ve všech případech bylo příčinou selhání člověka.

Související

Více souvisejících

železnice Vlaky doprava

Aktuálně se děje

před 3 hodinami

před 4 hodinami

V Praze proběhla pieta za oběti loňské střelby na FF UK. (21.12.2024) Prohlédněte si galerii

Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii

Rok uplynul v sobotu od nejtragičtějšího útoku střelce v historii České republiky na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Na den přesně před dvanácti měsíci, tedy 22. prosince 2023, předstoupili policisté před veřejnost a potvrdili, že střelba si vyžádala čtrnáct obětí, přičemž pachatel, který byl v okruhu podezřelých z dvojnásobné vraždy v Klánovickém lese, spáchal sebevraždu. 

Aktualizováno před 12 hodinami

V Praze proběhla pieta za oběti loňské střelby na FF UK. (21.12.2024) Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala

Česko si v sobotu připomíná loňskou tragickou střelbu v budově Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, ke které došlo na den přesně před rokem. Podle premiéra Petra Fialy (ODS) otřásl útok celou českou společností. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) konstatoval, že v posledních měsících se udělala řada opatření, aby už k podobnému činu nedošlo.  

včera

včera

Česká republika

Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce

Krátce před Vánoci, dne 21. prosince 1834, byla veřejnosti poprvé představena divadelní hra Fidlovačka z pera Josefa Kajetána Tyla. Právě zde před rovnými 190 lety poprvé zazněla i píseň Kde domov můj, která se ihned stala velice oblíbenou a později dokonce státní hymnou.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Volby, ilustrační fotografie.

Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé

Sněmovní volby by v listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO, přičemž mandáty by získalo dalších šest politických stran či hnutí, vyplývá z nejnovějšího volebního modelu agentury Median. Pod pětiprocentní hranicí by samostatně skončily vládní strany TOP 09 a KDU-ČSL, které však mají v příštím roce kandidovat s ODS pod hlavičkou koalice Spolu.

včera

včera

včera

Aktualizováno 20. prosince 2024 22:35

Do davu lidí na trzích v Magdeburgu najelo auto

Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera

V německém Magdeburgu, hlavním městě spolkové země Sasko-Anhaltsko, došlo k tragické události, když auto najelo do davu lidí na vánočním trhu. Podle serveru CNN si incident vyžádal minimálně 2 oběti (původní informace hovořily o 11) a desítky dalších osob utrpěly zranění. Server Bild s odvoláním na úřady uvedl, že šlo o záměrný teroristický útok.

20. prosince 2024 22:32

20. prosince 2024 21:43

Prezident Pavel telefonicky hovořil se Zelenským

Prezident Petr Pavel uskutečnil telefonický hovor s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským, během kterého se zaměřili na klíčová témata spojená s vojenskou podporou Ukrajiny. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy