Praha - Kdo politikům vyhrává volby? Jde o volební týmy, které jsou složeny z různých mediálních expertů, analytiků a politických marketérů. Server EuroZprávy.cz se zaměřil na některé osobnosti, které v praxi vyhrávají volby politickým stranám. Často jde o lidi, kteří v průběhu času vypomáhají různým, často zcela nekompatibilním politickým stranám.
Už i politické strany a jednotliví politikové v Česku vědí, že bez správného obrazu před voliči nemají šanci. Politický marketing a potřeba profesionální volební kampaně se zkrátka staly nezbytností. Jelikož ubylo voličů, kteří se celý život ztotožňují s jednou politickou stranou a přibývá těch, kteří se rozhodují na poslední chvíli na základě tváří, které zastupují jednotlivé politické strany, kandidující subjekty musely sáhnout k navýšení prostředků na účel profesionalizované volební kampaně.
K tomu jim pomáhají jednotlivé agentury a volební týmy, jež se specializují na tzv. politický marketing. Tito političtí marketéři považují politiky a politické strany za produkt, zboží, které musí být pro voliče, kupující, lákavé. Součástí marketérských týmů jsou často PR specialisté, režiséři, producenti či mediální analytici.
Server EuroZprávy.cz se zaměřil na několik osobností, které ze světa politického marketingu pocházejí. Často jde o lidi, kteří úlohu politického marketéra berou čistě profesionálně, nemají pak tedy problém přeběhnout od jedné strany k jiné, která je z politologického hlediska zcela odlišná.
Za výrazný úspěch hnutí ANO ve volbách v roce 2013 může marketér Marek Prchal (ANO, TOP 09 a Karel Schwarzenberg). Ten byl součástí volebního týmu pod vedením Petra Topinky. Marek Prchal je přesně tím příkladem, kdy marketér neřeší, pro koho pracuje, ale snaží se pracovat co nejlépe. Tehdy téměř neznáme hnutí ANO 2011 v čele s Andrejem Babiše získalo ve volbách krásné druhé místo za Sociálními demokraty. Marek Prchal. Ten hnutí vypomáhá i nadále, a podle průzkumů veřejného mínění jim může podzimní sněmovní volby výrazně vyhrát. Prchal se specializuje zejména na oblast sociálních sítí, Andrej Babiš je na Facebooku nebo Twitteru jedním z nejvýraznějších politiků. Sám Prchal v rozhovoru pro server Lupa.cz sdělil, že Andrej Babiš si příspěvky na sociální sítě sám nepíše
Zajímavé je, že předtím dělal kampaň pro TOP 09 a o tehdejším místopředsedovi Miroslavu Kalouskovi prohlašoval, že je neskutečně vtipný a "boží". Kampaň by podle svých slov nedělal pro KSČM a Dělnickou stranu. Prchal působil okrajově i v prezidentské kampani Karla Schwarzenberga v roce 2013.
Podobnou marketérskou cestu absolvovala i Anna Shavit (rozená Matušková), i ona se podílela na kampaních Karla Schwarzenberga, hnutí ANO Andreje Babiše a SaS na Slovensku. Matušková byla na rozdíl od Prchala jednou z hlavních osob, která stála za prezidentskou kampaní Karla Schwarzenberga. Kampaň, která kandidátovi TOP 09 dopomohla k druhému místu, byla vyhlášena absolutním vítězem za rok 2013 v kategorii Politická komunikace, politické PR, public affair tuzemskou Asociací public relations agentur. Výrazně se angažovala ve volební kampani hnutí ANO 2011 v roce 2013. Marketérskému týmu se tehdy podařil zázrak, z preferencí někde okolo 0,1 procenta na začátku roku 2013 se vyšvihnout až na 18 procent a druhé místo ve volbách pro hnutí ANO.
Matušková pomohla i na sousedním Slovensku. Tam pomáhala straně Sloboda a Solidarita (SAS) Richarda Sulíka. SaS je pravicová liberální strana, která ve volbách v roce 2016 za přispění Matuškové dosáhla druhého místa a nárůstu dvojnásobné volební podpory oproti posledním volbám. Matušková vyučuje politický marketing na Karlově univerzitě, čerpá zejména z bohatých zahraničních zkušeností.
Další postavou, která může výrazně ovlivnit i nadcházející podzimní volby, je Slovák Adam Znášik (Andrej Kiska, ODS). Znášik je tváří agentury Komplot, která dopomohla k porážce Roberta Fica v prezidentské volbě v roce 2014. Slovenským prezidentem se tehdy překvapivě stal poměrně neznámý Andrej Kiska. V letošním roce by měl Znášik pomoci vyhrát volby Petru Fialovi a Občanské demokratické straně.
Pro zajímavost je dobré zmínit režiséra Filipa Renče (Miloš Zeman, KDU-ČSL, STAN, ODS). Ten natočil volební spot pro Miloše Zemana v prezidentské kampani v roce 2013, který Zemanovi dopomohl k vítězství. O tomto víkendu představil předvolební klip volební koalice Starostů a lidovců pro sněmovní letos na podzim. V roce 2006 zabodoval se sérií volebních spotů pro ODS s motivem dobrodruha Indiana Jonese. Pomohlo to, strana tehdy vyhrála se skvělým výsledkem přes 35 procent hlasů.
Jiří Chvojka (ODS, ČSSD) je jedním z lidí, kteří v současnosti pomáhají Sociálním demokratům. I on se podílel na kampani pro ODS v roce 2006, kdy strana výrazně uspěla. Volební kampaň mezi ODS a ČSSD v roce 2006 byla z pohledu politického marketingu jednou z nejdokonalejších a nejvýraznějších kampaní. Následně začal spolupracovat na kampaních pro ČSSD a opět to přineslo ovoce - v krajských volbách zabarvila oranžová všechny kraje. Chvojka působil krátce i v rámci Energetického regulačního úřadu.
Marek Hanč (ODS, ČSSD, hnutí ANO) se letos v lednu stal marketérskou tváří hnutí ANO Andreje Babiše. Hanč se podílel na zlaté éře ODS v Praze, kdy ji vládl primátor Pavel Bém. Mediálně vypomáhal také bývalému ministrovi průmyslu a obchodu Janu Mládkovi (ČSSD) nebo pražské primátorce Adriana Krnáčové (ANO). Pavel Bém byl v době spolupráce s Hančem několikrát po sobě vnímán veřejností jako nejpopulárnější politik v zemi. Hanč po Bémově pádu vypomáhal také primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS), následně se stal také jeho poslaneckým asistentem. Hanče k ANO podle serveru Neovlivní.cz přivedl marketér Vladimír Vořechovský a začlenil ho do týmu, který stojí za Babišovým úspěchem ve volbách v roce 2013. Potká se tam tak jak s Annou Shavit, tak s Markem Prchalem.
Související
V USA je patrná nervozita i únava. Kampaň byla všechno, jen ne normální, píše New York Times
Od Hollywoodu po Wall Street. Biden získává peníze na kampaň od vlivných a velkých dárců
volební kampaň , prezidentská kampaň , hnutí ANO , ČSSD , ODS , top 09 , volby
Aktuálně se děje
před 9 minutami
Dívka z Olomoucka zastřelila matku. Hrozí jí až výjimečný trest
před 1 hodinou
Počasí přinese o víkendu silné noční mrazy, během dne se oteplí
včera
Lidé si přejí, aby původce zla zemřel, vzkázal Zelenskyj ve vánočním projevu Putinovi
včera
Nejvlivnější osobou v Evropě je Trump, ukazuje prestižní žebříček
včera
Ukrajinská armáda provedla raketami Storm Shadow masivní úder na ruskou energetickou infrastrukturu
včera
Pentagon: Čína v roce 2027 rozpoutá válku s Tchaj-wanem
včera
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
včera
Předvánoční úspěchy českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
včera
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
včera
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
včera
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
včera
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
včera
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
včera
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
včera
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
včera
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
včera
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
včera
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
24. prosince 2025 21:48
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí.
Zdroj: Libor Novák