Babiš kvůli D1 zkritizoval Ťoka. To, že se postavily jen 4 km dálnice je ale v pořádku

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) podle premiéra Andreje Babiše (ANO) nezvládl komunikaci s veřejností. Premiér chce v pondělí jednat s Ťokem o způsobu soutěžení firmy na opravu D1, zda například nebylo možné vypovědět smlouvu se sdružením firem, které dálnici nezvládlo v termínu opravit, dříve. Za řešení situace na této hlavní české dopravní tepně také ministra zkritizoval. Dnes to uvedl v diskusním pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Ohledně délky nově otevřených kilometrů silnici se Ťoka premiér zastával.

Ministra dopravy kritizuje opozice a jeho odchod z funkce žádají také komunisté, s jejichž podporou menšinový kabinet vládne.

"Jeho problém je v tom, že nechápe, že musí svou akci prodat," řekl Babiš. Za dobu působení Ťoka v čele ministerstva dopravy se podle premiéra staví infrastruktura více než kdykoliv dříve. Odmítl tak kritiku, že loni byly v ČR dokončeny pouze čtyři kilometry nových dálnic. "Pokud by to byla pravda, tak by skutečně padaly hlavy, ale není to pravda," dodal. Ministerstvo dopravy mezi nové dálnice zařazuje i rozšiřování dálnice D1.

Podle Babišových údajů byla za ministra Ťoka zahájena stavba 207,4 kilometru dálnic včetně modernizovaných úseků dálnice D1, zprovozněno jich pak bylo 152,4 kilometru. Podle údajů ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic byly loni v Česku dokončeny čtyři kilometry nových dálnic. Na rekonstruované dálnici D1 stavební firmy předaly k užívání 26 kilometrů. Dokončeno bylo také 15 kilometrů silnic první třídy.

Babiš uvádí, že od jeho nástupu do funkce se nestalo, že by na dálnice nebyly peníze, projekty na stavbu však podle něj zastavily vlády předchozí.

Vláda v programovém prohlášení uvedla, že chce do roku 2021 zprovoznit 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů nových a 100 kilometrů opravené D1. V loňském roce zahájily stavební firmy stavbu 54 kilometrů nových dálnic a 16 kilometrů silnic první třídy. Na rekonstruované D1 to bylo 21 kilometrů.

Babiš ministra zkritizoval za řešení situace na D1, kde se při sněhových kalamitách vytvářejí kilometrové kolony. "To je specifický problém, který nezvládli. Já mám zítra (v pondělí) s nimi sezení a budu chtít vidět, jak se to soutěžilo, když zjistili, že ta firma vlastně nefunguje, proč ji dřív nevyměnili, proč v té smlouvě nemají někoho, kdo je v pořadí. On tvrdí, že tenkrát to ten zákon neumožňoval, (ministryně pro místní rozvoj Klára) Dostálová (za ANO) tvrdí, že zákon to dnes umožňuje," dodal premiér. Zmínil se také o možnosti, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by mělo vlastní stavaře.

V polovině prosince na dálnici D1 doprava několikrát zkolabovala. Problém projet měla v kolonách i auta zimní údržby. ŘSD pak jízdní pruhy v zúžení rozšířilo tím, že posunulo svodidla. "Za to se určitě omlouvám. Budeme to řešit, já si na to dohlídnu," řekl Babiš k problémům souvisejícím s kolonami na D1.

Zakázku na modernizaci části dálnice za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení, jež tvořily česká firma Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy. Spolupráce mezi ŘSD a sdružením na konci loňského roku skončila. Modernizaci dokončí jiná firma, kterou ŘSD vybere na jaře. Práce budou pokračovat v létě. Původnímu zhotoviteli už bylo vyměřeno šest pokut za 60 milionů korun.

Související

Více souvisejících

Andrej Babiš Dan Ťok (ministr dopravy) Ministerstvo dopravy Dálnice

Aktuálně se děje

před 23 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 5 hodinami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 10 hodinami

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy