Praha - Strany zintenzivní v posledních dnech před sněmovními volbami kampaň. Posílí třeba reklamu a aktivity na sociálních sítích. Některá uskupení se vynasnaží přitáhnout voliče i originálními akcemi, vyplynulo z dnešní ankety ČTK.
Například TOP 09 uspořádá v úterý v podvečer koncert na vltavské náplavce v Praze, podél níž budou kotvit parníky s agenty TOP 009. Lídr SZ Ondřej Liška bude o den dříve jezdit po hlavním městě rikšou a vozit voliče. KDU-ČSL naplánovala na středu akci Jsme slunečnice, při níž chce na historicky významná místa v metropoli umístit květiny, které si zvolila za volební symbol. O zintenzivnění kampaně hovoří třeba zástupci ČSSD, ODS, hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše nebo SPOZ.
Boj se povede zejména o dosud nerozhodnuté voliče, kterých může být podle některých průzkumů až pětina.
"Budeme se snažit přesvědčit voliče, aby přišli volit sociální demokracii, protože jenom silná ČSSD dokáže prosadit ty věci, které má ve volebním programu," řekl ČTK mluvčí ČSSD Martin Ayrer. Detaily chce strana zveřejnit v neděli, už se ale objevily informace, že v "Oranžovém týdnu" pozmění hlavní heslo na sdělení, že fungující stát potřebuje silnou vládu. Závěrečný mítink chystá ČSSD, které průzkumy předpovídají volební vítězství, na čtvrtek do Brna.
TOP 09 nasadí v sobotu masivně do inzerce dopis lídra Karla Schwarzenberga voličům. "Myslíme si, že tento víkend je pro rozhodování nerozhodnutých voličů klíčový," řekl ČTK stranický volební manažer Jaroslav Poláček.
Hnutí ANO se bude snažit v posledním týdnu vystupňovat svoji aktivitu například na sociálních sítích, řekla ČTK mluvčí Radka Burketová. Lidé prý také mohou očekávat ve schránce dopis, v němž je bude Babiš společně s hercem Martinem Stropnickým vyzývat, aby přišli k volbám.
Nové heslo "Střední třído, braň se" s uvedením dnů voleb 25. a 26. října už nasadila ODS, které průzkumy předpovídají poměrně značný propad. Podle mluvčího Jiřího Sochora taky visí víc billboardů s lídrem Miroslavou Němcovou jako premiérkou. V úterý odpoledne chce ODS zahájit na pražském Náměstí republiky aktivizační kampaň "96 hodin pro pravici - každá minuta se počítá".
Žádnou zvláštní akci na poslední týden před volbami nechystá Strana práv občanů - zemanovci. Podle místopředsedy Vladimíra Kruliše chce SPOZ pouze "zintenzivnit kontaktní kampaň".
Informace o financování stran často drhnou
Transparency International zároveň pokračuje v monitoringu financování volební kampaně. V současnosti je hodnoceno 9 politických stran či hnutí s největším volebním potenciálem a to podle 10 kritérií dobré praxe a transparentnosti, sestavených na základě zahraničních zkušeností. Strany byly dotazovány, zda mají transparentní účet, zda informují o financování svých kampaní, zda uveřejňují jména spolupracujících reklamních, mediálních a PR agentur a jména lidí, kteří za kampaněmi stojí. Hodnocení stran vychází jak ze zaslaných odpovědí, tak i z informací uvedených na jejich webových stránkách nebo v médiích.
ANO – Hnutí uvádí na webových stránkách podrobně dárce, ale už nikoli výdaje na kampaň. Nemá dohledatelný transparentní účet a uvádí, že má dva účty – jeden na příspěvky, druhý na financování běžné činnosti hnutí. Informace o mediálních agenturách chybí. Na druhou stranu informace o týmu, akcích jsou poskytnuty velmi podrobně a další informace jsou přislíbeny na konci září. Hnutí uvádí, že hodlá v kampani utratit 40 miliónů Kč, což ale bez pochyby výrazně překročí, píše server transparentnivolby.cz.
ČSSD – Strana se v otevřenosti od minulých voleb významně pozitivně posunula, založila transparentní účet a zveřejňuje další informace ohledně reálných výdajů. Přesto stále neposkytuje úplné informace o volebním týmu nebo spolupracujících agenturách a dodavatelích. Strana hodlá v kampani utratit 90 miliónů Kč.
KDU-ČSL - Strana vstřícně odpovídá na otázky a řadu informací podrobně zveřejňuje (například i drobné dárce). Přesto u řady detailních věcí strana pouze odkazuje na své výroční zprávy, které neukazují aktuální a ucelený obrázek o financování. Strana poněkud překvapivě nezveřejňuje detailně složení volebního tým ani spolupracující agentury. Strana hodlá v kampani utratit 30 miliónů Kč.
KSČM – Strana odpovídá na dotazy velmi stručně, odvolává se na zákonné povinnosti a nad jejich rámec nejde. Vcelku úsměvně působí, že transparentní účet sice nemá, ale že o něm intenzivně jedná a předpokládá zřízení pro volby v roce 2014. Strana hodlá v kampani utratit 10-30 miliónů Kč, prakticky všechny z prostředků vyplácených ze státního rozpočtu.
ODS – Strana odpovídá na dotazy velmi stručně, odvolává se na zákonnou povinnost a pravidelné výroční zprávy a nad jejich rámec nehodlá jít. Transparentní účet nemá, považuje to za populismus. Strana nezveřejňuje detailně složení volebního týmu ani spolupracující agentury. Strana nevypadá, že by po neblahých zkušenostech v minulosti výrazně měnila směr svého přístupu k poskytování informací o svých sponzorech. Strana hodlá v kampani utratit 50 milionů Kč.
SPOZ - Strana neposkytuje téměř žádné informace o svém financování, sponzorech ani výdajích, ani nemá transparentní účet, na naše otázky neodpovědělo. Financování její poměrně nákladné kampaně naprosto zůstává zahaleno v tajemství a je vrcholně neprůhledné. Strana podle svých vyjádření hodlá v kampani utratit 20 miliónů Kč, což zdaleka neodpovídá masivnosti stávající kampaně.
Strana zelených - Celkově SZ zveřejňuje řadu informací velmi podrobně (a detailněji než ostatní strany) a nad rámec zákonných povinností. Některé další informace (faktury, půjčky, smlouvy) strana slibuje zveřejnit na konci září, což budeme dále sledovat. Strana hodlá v kampani utratit 12 milionů Kč.
TOP 09 – Strana zveřejňuje řadu informací ohledně organizace kampaně a týmu velmi podrobně a má transparentní účet. Strana uvedla, že má přesná pravidla poskytování darů, která řeší i nefinanční plnění, tedy například poskytnutí komerčních out-doorových ploch zadarmo. Nicméně náklady zveřejňuje až zpětně a chybí informace o spolupracujících agenturách.A otevřenou otázkou zůstává financování regionálních kampaní. Strana hodlá v kampani utratit 50 milionů Kč.
Úsvit - Hnutí neposkytuje detailní informace o financování své kampaně na svém profilu a na naše otázky neodpovědělo. Nicméně hnutí zavedlo transparentní účet. Strana v médiích uvedla, že hodlá v kampani utratit 15 miliónů Kč.
Související
Prezidentské volby ovlivňují ruští agenti, udělají to znovu, varuje ruský zpravodaj
To nejlepší z volebních videí na jednom místě + VIDEO
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
před 2 hodinami
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
před 3 hodinami
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
před 4 hodinami
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno před 5 hodinami
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
před 5 hodinami
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
před 7 hodinami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 8 hodinami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 8 hodinami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 8 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 9 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 9 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 10 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 11 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 12 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 12 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 13 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 13 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 14 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 15 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák