Praha - Strany zintenzivní v posledních dnech před sněmovními volbami kampaň. Posílí třeba reklamu a aktivity na sociálních sítích. Některá uskupení se vynasnaží přitáhnout voliče i originálními akcemi, vyplynulo z dnešní ankety ČTK.
Například TOP 09 uspořádá v úterý v podvečer koncert na vltavské náplavce v Praze, podél níž budou kotvit parníky s agenty TOP 009. Lídr SZ Ondřej Liška bude o den dříve jezdit po hlavním městě rikšou a vozit voliče. KDU-ČSL naplánovala na středu akci Jsme slunečnice, při níž chce na historicky významná místa v metropoli umístit květiny, které si zvolila za volební symbol. O zintenzivnění kampaně hovoří třeba zástupci ČSSD, ODS, hnutí ANO miliardáře Andreje Babiše nebo SPOZ.
Boj se povede zejména o dosud nerozhodnuté voliče, kterých může být podle některých průzkumů až pětina.
"Budeme se snažit přesvědčit voliče, aby přišli volit sociální demokracii, protože jenom silná ČSSD dokáže prosadit ty věci, které má ve volebním programu," řekl ČTK mluvčí ČSSD Martin Ayrer. Detaily chce strana zveřejnit v neděli, už se ale objevily informace, že v "Oranžovém týdnu" pozmění hlavní heslo na sdělení, že fungující stát potřebuje silnou vládu. Závěrečný mítink chystá ČSSD, které průzkumy předpovídají volební vítězství, na čtvrtek do Brna.
TOP 09 nasadí v sobotu masivně do inzerce dopis lídra Karla Schwarzenberga voličům. "Myslíme si, že tento víkend je pro rozhodování nerozhodnutých voličů klíčový," řekl ČTK stranický volební manažer Jaroslav Poláček.
Hnutí ANO se bude snažit v posledním týdnu vystupňovat svoji aktivitu například na sociálních sítích, řekla ČTK mluvčí Radka Burketová. Lidé prý také mohou očekávat ve schránce dopis, v němž je bude Babiš společně s hercem Martinem Stropnickým vyzývat, aby přišli k volbám.
Nové heslo "Střední třído, braň se" s uvedením dnů voleb 25. a 26. října už nasadila ODS, které průzkumy předpovídají poměrně značný propad. Podle mluvčího Jiřího Sochora taky visí víc billboardů s lídrem Miroslavou Němcovou jako premiérkou. V úterý odpoledne chce ODS zahájit na pražském Náměstí republiky aktivizační kampaň "96 hodin pro pravici - každá minuta se počítá".
Žádnou zvláštní akci na poslední týden před volbami nechystá Strana práv občanů - zemanovci. Podle místopředsedy Vladimíra Kruliše chce SPOZ pouze "zintenzivnit kontaktní kampaň".
Informace o financování stran často drhnou
Transparency International zároveň pokračuje v monitoringu financování volební kampaně. V současnosti je hodnoceno 9 politických stran či hnutí s největším volebním potenciálem a to podle 10 kritérií dobré praxe a transparentnosti, sestavených na základě zahraničních zkušeností. Strany byly dotazovány, zda mají transparentní účet, zda informují o financování svých kampaní, zda uveřejňují jména spolupracujících reklamních, mediálních a PR agentur a jména lidí, kteří za kampaněmi stojí. Hodnocení stran vychází jak ze zaslaných odpovědí, tak i z informací uvedených na jejich webových stránkách nebo v médiích.
ANO – Hnutí uvádí na webových stránkách podrobně dárce, ale už nikoli výdaje na kampaň. Nemá dohledatelný transparentní účet a uvádí, že má dva účty – jeden na příspěvky, druhý na financování běžné činnosti hnutí. Informace o mediálních agenturách chybí. Na druhou stranu informace o týmu, akcích jsou poskytnuty velmi podrobně a další informace jsou přislíbeny na konci září. Hnutí uvádí, že hodlá v kampani utratit 40 miliónů Kč, což ale bez pochyby výrazně překročí, píše server transparentnivolby.cz.
ČSSD – Strana se v otevřenosti od minulých voleb významně pozitivně posunula, založila transparentní účet a zveřejňuje další informace ohledně reálných výdajů. Přesto stále neposkytuje úplné informace o volebním týmu nebo spolupracujících agenturách a dodavatelích. Strana hodlá v kampani utratit 90 miliónů Kč.
KDU-ČSL - Strana vstřícně odpovídá na otázky a řadu informací podrobně zveřejňuje (například i drobné dárce). Přesto u řady detailních věcí strana pouze odkazuje na své výroční zprávy, které neukazují aktuální a ucelený obrázek o financování. Strana poněkud překvapivě nezveřejňuje detailně složení volebního tým ani spolupracující agentury. Strana hodlá v kampani utratit 30 miliónů Kč.
KSČM – Strana odpovídá na dotazy velmi stručně, odvolává se na zákonné povinnosti a nad jejich rámec nejde. Vcelku úsměvně působí, že transparentní účet sice nemá, ale že o něm intenzivně jedná a předpokládá zřízení pro volby v roce 2014. Strana hodlá v kampani utratit 10-30 miliónů Kč, prakticky všechny z prostředků vyplácených ze státního rozpočtu.
ODS – Strana odpovídá na dotazy velmi stručně, odvolává se na zákonnou povinnost a pravidelné výroční zprávy a nad jejich rámec nehodlá jít. Transparentní účet nemá, považuje to za populismus. Strana nezveřejňuje detailně složení volebního týmu ani spolupracující agentury. Strana nevypadá, že by po neblahých zkušenostech v minulosti výrazně měnila směr svého přístupu k poskytování informací o svých sponzorech. Strana hodlá v kampani utratit 50 milionů Kč.
SPOZ - Strana neposkytuje téměř žádné informace o svém financování, sponzorech ani výdajích, ani nemá transparentní účet, na naše otázky neodpovědělo. Financování její poměrně nákladné kampaně naprosto zůstává zahaleno v tajemství a je vrcholně neprůhledné. Strana podle svých vyjádření hodlá v kampani utratit 20 miliónů Kč, což zdaleka neodpovídá masivnosti stávající kampaně.
Strana zelených - Celkově SZ zveřejňuje řadu informací velmi podrobně (a detailněji než ostatní strany) a nad rámec zákonných povinností. Některé další informace (faktury, půjčky, smlouvy) strana slibuje zveřejnit na konci září, což budeme dále sledovat. Strana hodlá v kampani utratit 12 milionů Kč.
TOP 09 – Strana zveřejňuje řadu informací ohledně organizace kampaně a týmu velmi podrobně a má transparentní účet. Strana uvedla, že má přesná pravidla poskytování darů, která řeší i nefinanční plnění, tedy například poskytnutí komerčních out-doorových ploch zadarmo. Nicméně náklady zveřejňuje až zpětně a chybí informace o spolupracujících agenturách.A otevřenou otázkou zůstává financování regionálních kampaní. Strana hodlá v kampani utratit 50 milionů Kč.
Úsvit - Hnutí neposkytuje detailní informace o financování své kampaně na svém profilu a na naše otázky neodpovědělo. Nicméně hnutí zavedlo transparentní účet. Strana v médiích uvedla, že hodlá v kampani utratit 15 miliónů Kč.
Související
Prezidentské volby ovlivňují ruští agenti, udělají to znovu, varuje ruský zpravodaj
To nejlepší z volebních videí na jednom místě + VIDEO
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Evropa stojí před šancí zajistit mír na Ukrajině
před 1 hodinou
Trump nevyloučil útok USA na Grónsko. Putin se chce setkat, válka na Ukrajině může být mnohem horší, prohlásil
před 3 hodinami
Facebook zavádí revoluční změnu. Přestane ověřovat obsah
před 4 hodinami
Trudeau potupně odchází, zatímco Kanada neinvestuje do obrany. Pod jeho vedením se téměř nic nezměnilo
před 4 hodinami
Alijev: Rusko zasáhlo náš letoun. Teď prezentuje absurdní verze a tají pravdu
před 5 hodinami
Otázka, která pálí celou Kanadu: Trudeau, kdo ho ale nahradí?
před 5 hodinami
Zemřel Jean-Marie Le Pen
před 6 hodinami
Nevyzpytatelné počasí v Česku. Meteorologové upozornili na první letošní bouřku
před 7 hodinami
Jak klimatická krize mění počasí? Chaos v koloběhu vody dopadá na miliardy lidí
před 8 hodinami
Co znamená konec tranzitu plynu přes Ukrajinu pro Rusko a EU?
před 9 hodinami
Ruské síly údajně obsadily strategické frontové město Kurachove
před 9 hodinami
Protiteroristická akce na Slovensku. Policie uklidňuje veřejnost
před 10 hodinami
Česko bude mít nového nejvyššího žalobce. Stříž se rozhodl rezignovat
před 10 hodinami
Virus v Číně děsí svět. Experti uklidňují veřejnost a vysvětlují, o co jde
před 11 hodinami
Severní Korea označila Junovo stanné právo za šílené. A odpálila hypersonickou raketu
před 12 hodinami
Oblast Tibetu zasáhlo silné zemětřesení. Mrtvých jsou desítky
před 13 hodinami
Počasí o víkendu jako stvořené k lyžování? V Česku opět nasněží
včera
Rumunsko a Bulharsko vstoupily do Schengenského prostoru. Mohlo být načasování ještě horší?
včera
Hrozba pro americkou demokracii? Trumpův plán může podkopat celý právní systém
včera
Ještě není prezidentem, přesto je Donald Trump mocnější než kdy dřív
Čtyři roky po vpádu jeho příznivců do amerického Kapitolu je Donald Trump podle CNN mocnější než kdykoli předtím. 6. ledna 2021 si jen málokdo dokázal představit, že muž, který svolal dav do Washingtonu a vyzval ho, aby „bojoval jako ďábel“, by se mohl znovu přiblížit prezidentskému úřadu. Přesto, přesně čtyři roky po útoku na Kapitol, se americký Kongres znovu sejde, aby potvrdil výsledky voleb. Tentokrát však půjde o potvrzení Trumpova triumfu.
Zdroj: Libor Novák