Piráti mají nejlevnější kampaň do EP. Které strany se naopak plácly přes kapsu?

Praha – Volební kampaň pro volby do Evropského parlamentu vrcholí. Strany po podzimních volbách spíše šetřily. I přesto za propagaci zaplatí miliony. Největší náklady musí ale vydat stát. Za odměny volebním komisařům a příspěvky stranám dá stovky milionů.

Čeští voliči považují eurovolby v porovnání s parlamentními volbami za nepodstatné, projevuje se to hlavně na účasti u uren. Strany ale přesto investují nemalé prostředky, aby svoje příznivce vyburcovaly. Některé partaje vsází na osobní setkání s voliči, jiné pravidelně komunikují přes sociální sítě.

Rozpočty stran na volby do Evropského parlamentu se napříč stranami velmi liší. Pirátská strana si na kampaň vyhradila řádově statisíce, vsadila spíše na osobní přístup. Podle výzkumu společnosti Effectix navíc předseda pirátů nejlépe ze všech kandidátů na europoslance využívá sociální sítě. „Ivan Bartoš komunikuje na profilu bezvadně. Někdy o svém psu, někdy obhajuje stranu. Lidské příběhy táhnou," uvedl pro ČT Miroslav Kaška, jeden z tvůrců výzkumu.

Naopak nejvíce peněz si vyčlenila sociální demokracie a to celkem 25 milionů. V závěsu se drží ANO s 18,5 miliony. O pět milionů míň než hnutí Andreje Babiše si připravila KSČM. Opoziční strany TOP 09 a ODS se rozhodly utratit za kampaň 10 milionů, KDU-ČSL a Úsvit 6 milionů. Neparlamentní Svobodní hodlali utratit 5 milionů a Zelení 4 miliony.

Podle čísel agentury Admosphere strany na reklamní prostor využily přes 30 milionů korun. „Dle monitoringu reklamy za období leden až duben, bylo největším inzerentem z řad politických stran hnutí ANO 2011, které uveřejnilo reklamu na prostoru v celkové ceníkové hodnotě 13,1 milionů korun. Na druhém místě skončila Občanská demokratická strana s využitým inzertním prostorem 5,9 milionů korun a třetí místo patřilo České straně sociálně demokratické s prostorem v hodnotě 4,5 milionu korun," píše agentura ve své zprávě.

Mezi politické inzerenty, kteří před volbami do Evropského parlamentu 2014 vystavili reklamu v hodnotě převyšující 1 milion korun, se dále zařadila KSČM (1,3 milionu korun), TOP 09 (rovněž 1,3 milionu korun) a Věci veřejné (1 milion korun). "Naopak reklamu v nejnižší hodnotě umístila trojice Strana pro otevřenou společnost, Nezávislí a Česká pirátská strana," vypočítala agentura zaměřená na výzkum reklamy.

Související

Více souvisejících

Evropské volby 2014 peníze reklama

Aktuálně se děje

před 19 minutami

před 20 minutami

před 55 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 4 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval

Ruský prezident Vladimir Putin dnes ve svém projevu na státní televizi varoval, že konflikt na Ukrajině přerůstá v globální problém. Reagoval tak na nedávné ukrajinské útoky raketami dlouhého doletu dodanými Západem, které zasáhly území Ruska. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy