Praha - Kauza točící se kolem muže černé barvy pleti, kterého v reklamním letáku využila k propagaci svých výrobků společnost vlastnící obchodní řetězec Lidl, je dávno za námi. Řada Čechů ji má ale dodnes v živé paměti, protože se přes ni nedokázala přenést a facebookové stránky obchodu zaplavila vlnami rasistických urážek. Něco podobného se opakuje i nyní.
I negativní reklama je reklama. Tímto heslem se zřejmě řídila společnost Lion Mobile, která do Česka distribuuje telefony Xiaomi. Na svou poslední reklamní kampaň si totiž najala senegalského modela Alpha Dia, toho stejného, který vzbudil veliké pozdvižení poté, co se objevil v reklamním prospektu obchodního řetězce společnosti Lidl.
Sotva se tedy Češi přenesli přes jeden terč nenávisti, už tu mají další. A musí si zvyknout, že jej budou vídat často, objevuje se totiž na plakátech s novým mobilním telefonem Mi Mix, který se vyznačuje především revolučním bezrámečkovým displejem.
Od zveřejnění plakátů uplynulo teprve pár hodin, přesto už řada Čechů na internetu opět vyjadřuje své pohoršení. "Je to dost ubohé, snažit se za každou cenu zviditelnit," píše jeden z uživatelů Facebooku. "Tak bohužel, byl jsem velký fanda (spokojený majitel). Nemám rád provokace. Děkuji nashledanou," píše další.
Paradoxně ale vadí některým lidem více "provokace", než fakt, že se jedná o toho stejného muže, který se stal terčem rasistických nadávek a urážek. "Proč ho pořád tady cpete a propagujete? To nemáte někoho jiného? Dobrá provokace," stěžuje si na internetu další uživatel. "No není to dobrý nápad dávat v dnešní době opičáka na reklamu, evidentně cílená provokace, která ale přinese výsledky, i negativní reklama je reklama.... Xiaomi mám rád, nebudu zde pokrytecky psát, že s ním končím, ale tohle se mi nelíbí...." napsal další.
Najdou se ale i tací, kteří konání společnosti ocenili. "Super reklama, líbí se mi, jak někdo nakousl (sice v jiném smyslu), proč by reklamu telefonu od "žlutejch" pro "bílé" nemohli dělat "černí", "červení" atd. Žijeme přece v 21. století a třebaže většinou preferujeme protějšky stejné barvy kůže (je to zcela přirozené), nemusíme být nutně rasisty, že?" pochválil reklamu jeden z uživatelů Facebooku. "Rozhodně pecka :D Gratuluji k fantastické kampani. Teď si vás všimne každý rasistický hovado v tomhle státě. Fakt skvělý nápad!" uvedl další.
Kauza Lidl nabírala obřích rozměrů
Jak velký dopad bude mít okopírovaná kampaň společnosti Lidl je v tuto chvíli otázkou. Jisté je, že kauza reklamního letáku Lidlu, která Čechy pobouřila před měsícem, měla masivní zásah. Lidem tehdy vyobrazení muže tmavé barvy pleti vadilo a neváhali se uchýlit i k rasistickým urážkám. "Jsme v Čechách, nebo v Africe? Proč máte na letáku černocha? Běžte s multikulti do p....e!“ napsal na sociální síti jeden z rozhořčených uživatelů facebooku.
Celá kauza měla rychlý spád. Tiskové oddělení Lidlu vydalo krátké prohlášení, v němž uvedlo, že žijeme v Evropě 21. století, kde spolu žijí různé rasy, a protože Lidl je po celé Evropě, rozdíly zde zkrátka nejsou. Na místy až nesmyslné debaty o tom, že Česká republika není v Evropě, a další urážky už Lidl nereagoval.
Psali jsme: Čechy rozzuřil černoch v letáku Lidlu, pak se strhlo peklo. Padala slova o darmožroutech, parazitech a multikulti propagandě Kauza Lidl pokračuje: Politici mají pro Čechy jasný vzkaz. Kritici černocha v letáku jsou terčem drsných vtípků Lidl pašuje migranty v kamionech? Evropská centrála se pro EZ brání dezinformacímKromě pochvalných komentářů se objevily také reakce politických představitelů, které se obchodu zastaly. "Letáky moc nemusím, ale kritizovat Lídl, že mají za modela černošského kluka je mimo!!“ uvedl například ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). "Rozhodl jsem se, že si nové sportovní oblečení koupím v LIDLu. Normálně letákové akce nesleduji, ale tentokrát mě reklama docela zaujala,“ dodal ministr pro lidská práva Jan Chvojka (ČSSD).
Diskuze točící se kolem letáku přilily vodu na mlýn i českým dezinformačním serverům, které začaly vymýšlet různé konspirační teorie. Na internetu se tak lze například dočíst, že kamiony společnosti Lidl pašují uprchlíky napříč evropskými zeměmi, nebo že se chce Německo zbavit kvůli migrantům černého oblečení, a proto jej vyváží do České republiky.
Veškerá tato nepodložená tvrzení ale Lidl pro EuroZprávy.cz popřel. "Uváděná tvrzení postrádají jakýkoli reálný základ," bylo nám sděleno z evropského centrálního vedení společnosti Lidl.
Související
Čínská firma Xiaomi se ohradila proti tomu, že ji Ukrajinci mají za sponzora války
USA umístily Xiaomi na černou listinu, akcie firmy prudce klesly
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 53 minutami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 1 hodinou
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 2 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 3 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 3 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 4 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 4 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 5 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 6 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 7 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
Nejvyšší americký úředník pro očkování, Vinay Prasad, přišel s dlouhým a argumentačním memorandem, které zaslal zaměstnancům. V něm slíbil, že přepracuje regulaci vakcín poté, co tvrdil, že nejméně deset dětí zemřelo v důsledku očkování proti nemoci Covid-19. Pro toto závažné tvrzení však neposkytl žádné důkazy a ani minimum podrobností o tom, jak bude nový přístup k regulaci vypadat.
Zdroj: Libor Novák