Kauza "černoch v letáku" je zpět. Češi opět v akci, a tentokrát nejde o Lidl

Praha - Kauza točící se kolem muže černé barvy pleti, kterého v reklamním letáku využila k propagaci svých výrobků společnost vlastnící obchodní řetězec Lidl, je dávno za námi. Řada Čechů ji má ale dodnes v živé paměti, protože se přes ni nedokázala přenést a facebookové stránky obchodu zaplavila vlnami rasistických urážek. Něco podobného se opakuje i nyní.

I negativní reklama je reklama. Tímto heslem se zřejmě řídila společnost Lion Mobile, která do Česka distribuuje telefony Xiaomi. Na svou poslední reklamní kampaň si totiž najala senegalského modela Alpha Dia, toho stejného, který vzbudil veliké pozdvižení poté, co se objevil v reklamním prospektu obchodního řetězce společnosti Lidl.

Sotva se tedy Češi přenesli přes jeden terč nenávisti, už tu mají další. A musí si zvyknout, že jej budou vídat často, objevuje se totiž na plakátech s novým mobilním telefonem Mi Mix, který se vyznačuje především revolučním bezrámečkovým displejem.

Od zveřejnění plakátů uplynulo teprve pár hodin, přesto už řada Čechů na internetu opět vyjadřuje své pohoršení. "Je to dost ubohé, snažit se za každou cenu zviditelnit," píše jeden z uživatelů Facebooku. "Tak bohužel, byl jsem velký fanda (spokojený majitel). Nemám rád provokace. Děkuji nashledanou," píše další.

Paradoxně ale vadí některým lidem více "provokace", než fakt, že se jedná o toho stejného muže, který se stal terčem rasistických nadávek a urážek. "Proč ho pořád tady cpete a propagujete? To nemáte někoho jiného? Dobrá provokace," stěžuje si na internetu další uživatel. "No není to dobrý nápad dávat v dnešní době opičáka na reklamu, evidentně cílená provokace, která ale přinese výsledky, i negativní reklama je reklama.... Xiaomi mám rád, nebudu zde pokrytecky psát, že s ním končím, ale tohle se mi nelíbí...." napsal další.

Najdou se ale i tací, kteří konání společnosti ocenili. "Super reklama, líbí se mi, jak někdo nakousl (sice v jiném smyslu), proč by reklamu telefonu od "žlutejch" pro "bílé" nemohli dělat "černí", "červení" atd. Žijeme přece v 21. století a třebaže většinou preferujeme protějšky stejné barvy kůže (je to zcela přirozené), nemusíme být nutně rasisty, že?" pochválil reklamu jeden z uživatelů Facebooku. "Rozhodně pecka :D Gratuluji k fantastické kampani. Teď si vás všimne každý rasistický hovado v tomhle státě. Fakt skvělý nápad!" uvedl další.

Kauza Lidl nabírala obřích rozměrů

Jak velký dopad bude mít okopírovaná kampaň společnosti Lidl je v tuto chvíli otázkou. Jisté je, že kauza reklamního letáku Lidlu, která Čechy pobouřila před měsícem, měla masivní zásah. Lidem tehdy vyobrazení muže tmavé barvy pleti vadilo a neváhali se uchýlit i k rasistickým urážkám. "Jsme v Čechách, nebo v Africe? Proč máte na letáku černocha? Běžte s multikulti do p....e!“ napsal na sociální síti jeden z rozhořčených uživatelů facebooku.

Celá kauza měla rychlý spád. Tiskové oddělení Lidlu vydalo krátké prohlášení, v němž uvedlo, že žijeme v Evropě 21. století, kde spolu žijí různé rasy, a protože Lidl je po celé Evropě, rozdíly zde zkrátka nejsou. Na místy až nesmyslné debaty o tom, že Česká republika není v Evropě, a další urážky už Lidl nereagoval.

Psali jsme: Čechy rozzuřil černoch v letáku Lidlu, pak se strhlo peklo. Padala slova o darmožroutech, parazitech a multikulti propagandě Kauza Lidl pokračuje: Politici mají pro Čechy jasný vzkaz. Kritici černocha v letáku jsou terčem drsných vtípků Lidl pašuje migranty v kamionech? Evropská centrála se pro EZ brání dezinformacím  

Kromě pochvalných komentářů se objevily také reakce politických představitelů, které se obchodu zastaly. "Letáky moc nemusím, ale kritizovat Lídl, že mají za modela černošského kluka je mimo!!“ uvedl například ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). "Rozhodl jsem se, že si nové sportovní oblečení koupím v LIDLu. Normálně letákové akce nesleduji, ale tentokrát mě reklama docela zaujala,“ dodal ministr pro lidská práva Jan Chvojka (ČSSD).

Diskuze točící se kolem letáku přilily vodu na mlýn i českým dezinformačním serverům, které začaly vymýšlet různé konspirační teorie. Na internetu se tak lze například dočíst, že kamiony společnosti Lidl pašují uprchlíky napříč evropskými zeměmi, nebo že se chce Německo zbavit kvůli migrantům černého oblečení, a proto jej vyváží do České republiky. 

Veškerá tato nepodložená tvrzení ale Lidl pro EuroZprávy.cz popřel. "Uváděná tvrzení postrádají jakýkoli reálný základ," bylo nám sděleno z evropského centrálního vedení společnosti Lidl.

Související

Xiaomi

Čínská firma Xiaomi se ohradila proti tomu, že ji Ukrajinci mají za sponzora války

Čínský výrobce tabletů a smartphonů Xiaomi se důrazně ohradil proti tomu, že jej Ukrajina zařadila na svůj seznam mezinárodních sponzorů války. Firma dnes na svém webu uvedla, že vyrábí spotřební elektroniku a že své produkty nabízí výhradně k civilnímu a komerčnímu využití. Ukrajinská protikorupční agentura NAZK ve čtvrtek oznámila, že firmu na seznam zařadila proto, že nadále podniká v Rusku a dosahuje tam rekordního odbytu.
Mobilní telefon

USA umístily Xiaomi na černou listinu, akcie firmy prudce klesly

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa umístila na černou listinu podniků spojených s ozbrojenými silami dalších devět čínských společností, včetně výrobce chytrých telefonů Xiaomi. Cena akcií Xiaomi se dnes na hongkongské burze propadla o více než deset procent.

Více souvisejících

Xiaomi češi černoši

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 4 hodinami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO

Zástupci NATO a Ukrajiny se příští úterý setkají v Bruselu na jednání o ruském použití experimentální hypersonické rakety středního doletu. Uvedl to server The Guardian.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy