Stockholm - Největší čínská soukromá automobilka Zhejiang Geely Holding Group podepsala smlouvu o koupi švédské automobilky Volvo od americké Ford Motor. Informovala o tom v neděli agentura Reuters s odvoláním na prohlášení mluvčího Volva.
Celková cena za transakci by měla dosáhnout 1,8 miliardy dolarů. "Dnešek představuje milník v historii společnosti Geely," prohlásil šéf Geely Li Šufu během tiskové konference s tím, že společnost Volvo Cars bude i nadále samostatnou společnosti s vlastním managementem se sídlem ve Švédsku.
Ještě před pár lety by přitom tato transakce byla nepředstavitelná, protože čínská automobilka dosahuje pouze 16 procent obratu Volva a má jen polovinu zaměstnanců, ve srovnání se svou nejnovější švédskou dceřinou společností.
Geely mimo jiné uvedla, že se jí podařilo uzavřít všechny nezbytné smlouvy týkající se financování, nicméně se nevyjádřila o možnosti úvěru ze strany Evropské investiční banky (EIB).
Podle šéfa automobilky Geely je důležité, aby Volvo bylo i nadále blízko svých klíčových dodavatelských center. "Jsem hluboce přesvědčen, že výroba v Gothenburgu a v Belgii bude z dlouhodobého hlediska zachována," prohlásil Li.
Převzetí společnosti získalo podporu také odborářů Volva, kteří dříve navrhovanou transakci kritizovali a stěžovali si na nedostatek informací.
Na rozdíl od pokusu americké General Motors prodat čínské společnosti Tengzhong automobilku Hummer, získala Geely podporu i pekingské vlády ve snaze ovládnout Volvo.
Převzetí Volva podle agentury Reuters podtrhuje nástup Číny jako hlavního hybatele globálního automobilového průmyslu a zároveň ukončuje téměř dvouleté jednání o prodeji Volva.
Celá transakce by měla být dokončena v následujících měsících a měla by poskytnout dvojce na americkém automobilovém trhu dostatečné finanční prostředky v hotovosti, aby se mohla soustředit na svou hlavní značku Ford.
Geely se stala preferovaným zájemcem o ztrátovou švédskou automobilku již v říjnu 2009. Čínská firma plánuje udržet jak značku, tak i výrobu, včetně centrály, výrobních prostředků a vývojového centra, ve Švédsku.
Li Šufu již také plánuje vybudování továrny v Pekingu, která by měla vyrábět až 300 tisíc vozů značky Volvo pro čínský trh, tedy stejné množství vozů, které Volvo prodává v zahraničí. Zároveň by v Číně vyráběné vozy mohly nahradit Audi A6, které dosud používají čínští vládní přestavitelé jako své služební vozy.
Čína v loňském roce překonala Spojené státy a stala se největším automobilovým trhem na světě poté, co prodeje vozů stouply o 46 procent na rekordní úroveň 13,6 milionu prodaných vozů. Čínské automobilky se také snaží dostat na západní trhy, dosud jim ale chyběla dostatečná technologie i výhoda známých automobilových značek. Právě ovládnutí Volva by čínské Geely mohlo pomoci některé z těchto překážek překonat.
5. prosince 2025 16:28
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
Související
Volvo postaví na Slovensku továrnu na výrobu elektromobilů
Podíl dieselů v Evropě klesl pod 30 procent. Kormidlo přebírají hybridy a elektromobily
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 3 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 3 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 4 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 5 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 5 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 6 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 7 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 8 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 9 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 11 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 12 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 12 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 13 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 14 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 15 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 16 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák