Revoluce ve fyzice: CERN hlásí objev, potvrzena existence další částice

Ženeva - Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN) potvrdila existenci další subatomární částice. Jedná se o pentakvark, o němž již v 60. letech 20. století hovořili američtí fyzikové Murray Gell-Mann a Georg Zweig.

CERN uvedl, že pentakvark zjistili vědci pracující s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC), který je nejvýkonnější na světě.

Zweig, který v roce 1969 dostal za svou práci Nobelovu cenu, termín kvark vymyslel. Pojmenoval tak stavební bloky tvořící hadrony, což je další subatomární částice, jako například protony či neutrony. Hadrony se dělí do několika kategorií, do jedné z nich patří i zmíněné protony a neutrony, které se skládají ze tří kvarků.

Dosud byly nalezeny pouze hadrony, které mají dva či tři kvarky. Vědci také mají indicie o existenci hadronu tvořeného čtyřmi kvarky, což je takzvaný tetrakvark.

Zdroj: YouTube

V minulosti byl nález pentakvarku, který je složen ze čtyř kvarků a jednoho antikvarku, opakovaně ohlašován. Nikdy se však při ověřování nepodařilo jeho existenci prokázat. Podle expertů se ale nynější výsledky CERNu, které organizace předložila odbornému žurnálu Physical Review Letters, jeví jako spolehlivé.

"Jsou opravdu přesvědčivé, z části díky jasnosti jejich experimentálních dat, ale také tím, že nemohu najít žádné jiné životaschopné vysvětlení," citovala agentura AP teoretického fyzika Erica Swansona z univerzity v Pittsburghu. Swanson, který se na výzkumu s urychlovačem částic nepodílel, označil důkaz o existenci pentakvarku za obrovskou vzpruhu pro fyzikální výzkum.

"Každá částice, kterou známe, je až na výjimku několika podivínských částic složena z kvarku a antikvarku nebo třech kvarků. To je to, co tvoří hmotu ve vesmíru, z čeho jsme my, Země a Slunce," řekl Swanson. Dodal, že pokud se pentakvark potvrdí, bude to znamenat zcela nový úhel pohledu na fyziku. Studium pentakvarku může vědcům pomoci lépe porozumět tomu, jak je hmota tvořena.

"Bude-li to skutečně objev, bude významný, nicméně jeho význam nedosáhne úrovně významu objevu Higgsova bosonu. Je to objev nové kombinace kvarků a antikvarků, která dosud nebyla pozorována a která není v rozporu s 'vyšším principem mravním' (fyzikálními zákony)," řekl ČTK český fyzik Jiří Chýla.