Energetické nápoje pije celá řada z nás. Mnozí je také čas od času na párty či v klubu míchají s alkoholem. Podle vědců to ale rozhodně není dobrý nápad. Poukazují na to, že stimulační účinek v kofeinu povzbuzuje lidi, aby zůstali déle a více toho vypili.
Kombinace alkoholu a nealkoholických nápojů s velkým obsahem kofeinu může podle vědců zvýšit riziko, že se člověk v noci venku zraní.
Populární koktejly jako je vodka a Red Bull, Espresso Martini nebo Jager bomba, kdy se vhodí panák Jägermeisteru do sklenice energetického nápoje, mohou být mnohem nebezpečnější než pití alkoholu samotného, říkají vědci.
Důvodem je, že stimulační účinek kofeinu může povzbudit lidi, aby zůstali déle vzhůru a víc toho vypili. Ukazují to výsledky hned 13 akademických studií týkajících se chování. Výzkumníci z University of Victoria v Kanadě tvrdí, že energetické nápoje mohou maskovat účinek alkoholu, proto existuje zvýšené riziko úrazu při pádu, autonehod a barových rvaček.
„Obvykle když pijete alkohol, vás v určité chvíli omrzí a vy jdete domů,“ vysvětluje Audra Roemerová, vedoucí autorka studie zveřejněné v časopise Journal of Studies on Alcohol and Drugs, ze které cituje server Independent.
„Energetické nápoje spoustu věcí zakrývají, lidé pak mohou podcenit, jak moc pod vlivem alkoholu jsou, nakonec zůstanou déle, konzumují více alkoholu a zapojují se do rizikového chování a dalších rizikových praktik spojených s pitím,“ píše se ve studii.
Charita Drinkaware varuje, že kombinace alkoholu s energetickými nápoji může být „nebezpečná kombinace“, protože lidé „vydrží dlouho vzhůru a opilí“ a objevuje se u nich falešný pocit bezpečí. Uvádí také, že vysoké množství kofeinu v energetických nápojích také může způsobit bušení srdce, potíže se spánkem, pocit napětí nebo nervozitu.
Jak poukazuje server, celá řada barů nabízí na míchané drinky tvořené alkoholem a energetickými drinky slevy a akce, díky čemuž jsou velmi lákavé především pro studenty.
Energetické nápoje obsahují více kofeinu než ostatní nealkoholické nápoje - v plechovce Red Bullu je obsaženo 77 mg kofeinu v 258 ml, v porovnání s 32 mg ve 330 ml Coca-Coly.
Vědci zjistili, že v 10 ze 13 studií publikovaných v letech 1981 a 2016 souvisí konzumace alkoholu a energetických nápojů se zvýšeným rizikem nehod a rvaček.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 21 minutami
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
před 1 hodinou
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
před 1 hodinou
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
před 2 hodinami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 3 hodinami
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 4 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 5 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 5 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 6 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 7 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 8 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
Prozataimní dohoda mezi Spojenými státy a Íránem by měla prodloužit příměří, znovu otevřít strategický Hormuzský průliv a připravit půdu pro další rozhovory o íránském jaderném programu. Diplomat obeznámený se situací ro CNN potvrdil, že obě strany se již shodly na textu memoranda o porozumění. Celý dokument však v tuto chvíli stále ještě čeká na závěrečný oficiální podpis.
Zdroj: Libor Novák