Čím více reklamy na alkoholické nápoje vidí děti a mladí lidé v televizi, tím více je konzumují. Studie prokázaly nejen to, že televizní reklama ovlivňuje výběr alkoholu, ale i to, že pod vlivem této reklamy se až několikanásobně může zvýšit počet vypitých sklenek.
Mezi spotřebou alkoholických nápojů a reklamou na ně existuje přímá souvislost. Špatný vliv reklamy na nezletilce prokázala americká studie. Pokud se chlapec dívá například na reklamu na pivo, která se objeví při fotbalové zápasu, vede ho to k tomu, aby nejen dával přednost značkám, které viděl v televizi, ale také k tomu, aby pil více.
Výzkum vedl profesor Timothy Naimi z americké Bostonské univerzity a publikován byl na stránkách Journal od Studies on Alcohol and Drugs. Sledováno bylo více než 1000 mladých lidí ve věku od třinácti do dvaceti let z různých částí Spojených států.
Mladí lidé, kteří se nedívali na reklamu s alkoholickými nápoji, uváděli, že se napijí v průměru čtrnáctkrát za měsíc. Tento počet vzrostl na 33 drinků za měsíc u těch, kteří sledovali reklamy na alkohol vysílané při televizních pořadech. Zaznamenáno bylo dokonce i několik případů, kdy mladí lidé zkonzumovali za měsíc 200 drinků. Byli to právě ti, kteří sledovali programy, kde se hojně objevoval tento typ reklamy.
Obrázek je ucelenější, jestliže přihlédneme k tomu, že podle další studie preadolescenti ve věku jedenáct až čtrnáct let mohou ve Spojených státech vidět dvě až čtyři reklamy na alkoholické nápoje denně.
Podle zprávy GfK Roper Youth z loňského roku se ale také ukázalo, že na tendenci mladých lidí popíjet alkohol mají rodiče jednasedmdesátkrát větší vliv než reklama. Dvě třetiny nezletilců ve věku od deseti do osmnácti let uváděly rodiče jako ty, kdo ovlivňují jejich rozhodnutí, zda budou pít alkohol, či nikoli. Za rodiči následují přátelé, sourozenci a další členové rodiny.
"Jedním z ponaučení pro celou naši společnost je to, že teď máme jen minimální kontrolu nad televizní reklamou na alkoholické nápoje a že tato kontrola je založena pouze na vlastní regulaci. Myslím si, že je potřeba tu kontrolu zpřísnit," říká podle italských médií profesor Naimi.
Podle amerických zákonů mají výrobci alkoholických nápojů vlastní předpisy a jejich porušení se netrestá pokutami. V Itálii zákon o vlastní regulaci v televizi stanoví, že reklama nesmí ukazovat nezletilce, jak se oddávají popíjení alkoholu. Od 16:00 do 19:00 se televize musí vyhnout reklamě na alkoholické nápoje, zejména pak na ty, které mají vysoký obsah alkoholu.
13. listopadu 2025 18:19
Revoluce ve zdravotnictví na dosah ruky: Lékaři zanedlouho dokáží transplantovat lidem prasečí orgán
Související
Svět kvůli Trumpovi bojkotuje americké produkty. Jde to i v Česku? Poradíme, jak na to
Obchodní válka s USA se zhoršuje. Výrobci alkoholu spustili nevídaný lobbismus
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
před 1 hodinou
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
před 1 hodinou
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
před 1 hodinou
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
před 2 hodinami
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
před 3 hodinami
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
před 4 hodinami
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 5 hodinami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 6 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 8 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 9 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 10 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 15 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
Společnost Netflix triumfovala v boji o získání legendárních studií Warner Bros. a HBO. V pátek ráno Netflix oznámil, že dosáhl dohody se společností Warner Bros. Discovery (WBD) o koupi legendárního televizního a filmového studia a jeho aktiv, včetně streamovací služby HBO Max, za částku 72 miliard dolarů. Toto oznámení podle CNN šokovalo Hollywood a přepsalo očekávání ohledně budoucího směřování WBD, která je zároveň mateřskou společností zmíněné televizní stanice.
Zdroj: Libor Novák