Jen jedna sklenka vína nebo jiných alkoholických nápojů denně výrazně zvyšuje riziko vzniku rakoviny prsu, zatímco intenzivní cvičení, jako je běh a jízda na kole ho snižuje. Ukázala to velká studie zaměřená na vliv stravy, výživy a tělesné aktivity na nemoci.
Jedna z vědeckých studí tvrdí, že pití zhruba jedné malé sklenky vína, piva nebo jiného alkoholu denně – tedy požití asi 10 gramů alkoholu - je spojeno se zvýšeným rizikem rakoviny prsu o 5 procent u žen před menopauzou a o 9 procent u žen po menopauze. Standardní nápoj má 14 gramů alkoholu, vysvětluje server The Washington Post.
„To naznačuje, že neexistuje žádná míra užívání alkoholu, která je z hlediska rakoviny prsu zcela bezpečná,“ řekla Anne McTiernanová, výzkumná pracovnice Fred Hutchinson Cancer Research Center v Seattlu zabývající se prevencí rakoviny a jedna z vedoucích autorů zprávy. „Pokud žena pije, bylo lepší, aby to udržovala na nižší úrovni.“
Přezkum amerického Institutu pro výzkum rakoviny (AICR) a Světového fondu pro výzkum rakoviny vycházel ze 119 studií zahrnujících údaje o 12 milionech žen z celého světa. Jedná se o první takové přezkoumání od roku 2010, informovala skupina.
Vůbec poprvé vědci dospěli k závěru, že mají silné důkazy o tom, že intenzivní cvičení snižuje riziko rakoviny prsu. Ženy před menopauzou, které byly aktivnější, měly o 17 procent nižší riziko vzniku nádoru ve srovnání s méně aktivními ženami, zatímco u žen po menopauze je riziko nižší o 10 procent.
Vědci poznamenali, že existuje mnoho věcí, které ovlivňují riziko vzniku rakoviny, a že se ženy nemohou řídit jen faktory, jako je rodinná anamnéza rakoviny. „Mít fyzicky aktivní životní styl, udržovat si zdravou váhu po celý život a omezit alkohol. To vše jsou kroky, kterými ženy mohou riziko rakoviny zmenšit,“ uvádí.
Ani zdravý životní styl ale podle ní není zárukou. Je to prý spíše jako „používání bezpečnostních pásů“. Mnoho žen bude dělat vše pro to, aby snížily riziko rakoviny prsu, ale nakonec u nich přesto bude diagnostikována. „To je nešťastné, ale prostě se to stane,“ řekla.
Výzkumníci nebyli schopni určit, do jaké míry by intenzivní cvičení mohlo snížit riziko konzumace alkoholu. Co se stane, pokud například pravidelný piják také denně cvičí? „Mechanismus naznačuje, že by to mohlo být užitečné,“ řekla McTiernanová. Alkohol zvyšuje estrogen, který je spojen se zvýšeným rizikem rakoviny prsu, zatímco tělesná aktivita jej snižuje. „Ale nemohu říci, že pokud někdo vypije pět skleniček alkoholu a pak půjde běhat, vyruší tím nepříznivé účinky alkoholu.“
Zpráva zjistila, že ženy, které trpí nadváhou nebo obezitou, mají vyšší riziko postmenopauzální choroby. Pokud ženy ztratí jen 10 procent své hmotnosti, sníží se jim krevní estrogen, záněty a další faktory spojené s rakovinou prsu, vysvětluje McTiernanová.
Zpráva také objevila omezené důkazy spojující mléčné potraviny, dietu bohatou na vápník, a potraviny, které obsahují karotenoidy, s nižším rizikem některých karcinomů prsu. Karotenoidy obsahuje ovoce a zeleniny, jako je kapusta, meruňky a mrkev.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Výročí nejznámějšího pochodu. Mezi Prahou a Prčicemi se chodí již 60 let
Okamura označuje své voliče za „naše občany“. Jde jen o malou a specifickou část českého národa
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
před 1 hodinou
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 2 hodinami
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 3 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 4 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 4 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 5 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 5 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 7 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
včera
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
Vesmírná a technologická společnost SpaceX získala od finančních institucí 75 miliard dolarů (zhruba 56 miliard liber) před svým pátečním vstupem na burzu. Očekává se, že půjde o historicky nejhodnotnější debut na akciovém trhu. V hlášení pro americkou Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC) firma uvedla, že prodala akcie v celkové hodnotě 75 miliard dolarů, přičemž cena za jednu akcii byla stanovena na 135 dolarů.
Zdroj: Libor Novák