Lehce pracující člověk by měl denně sníst maximálně 48 gramů jednoduchých cukrů, průměrný obyvatel Česka ale denně zkonzumuje i dvojnásobek tohoto množství – až 26 kostek denně. To je podle lékařů jedním z důvodů, proč jsou Češi tak obézní. Samozřejmě k tomu přispívá i zvýšená konzumace masných výrobků a nízká pohyblivost.
Cukry podle odborníků poškozují cévy a způsobují ischemickou chorobu srdeční. Mohou vést ke zvětšení a ztučnění jater. Kromě toho zatěžují slinivku a navozují stále větší pocit hladu, takže lidé tloustnou. Není to ale zdaleka všechno. Víte, že příjem cukru může ovlivnit i kvalitu pleti nebo spánek?
Vzdát se cukru je sice velmi obtížné, pokud se vám to ale podaří, přinese vám to celou řadu výhod, které poznáte už po jednom měsíci.
1. Hubnutí
Je jasné, že pokud se vzdáte cukru, půjdou vaše kila dolů. Server The Independent s odkazem na experty poukazuje, že škodlivé jsou i slazené nápoje. Jejich pravidelné pití zvyšuje tělesnou hmotnost i BMI.
2. Regulace chuti k jídlu
Konzumace cukru způsobuje, že mozek uvolňuje dopamin a serotonin, hormony, které zlepšují vaši náladu. Jinými slovy - když naše chuťové pohárky na jazyku detekují cukr, fruktózu, sacharózu, glukózu nebo maltózu, náš mozek tento sladký signál zpracuje a aktivuje se v něm systém odměn. Ten je běžně aktivován například sexem, drogami nebo alkoholem.
Cukr je jednou z mála potravin, které systém odměňování spouštějí a jelikož nám vsugeruje, že je vše sladké pro naše tělo nezbytné, může být velmi těžké se ho vzdát. Nicméně pravidelný a velký přísun cukru může nastartovat transportéry dopaminu, což vede k další potřebě cukru. Pokud tedy vynecháte cukr, dojde k regulaci chuti k jídlu i chuti na sladké.
3. Lepší spánek
Bez velké přísunu cukru se vám podle vědců bude lépe spát. Doktorka Alison Tedstoneová, britská odbornice na veřejné zdraví serveru prozradila, že neustálé výkyvy cukru v krvi ovlivňují nejen náladu, ale i spánek. Stálá hladina glukózy způsobí, že je spánek kvalitnější.
4. Čistější pleť
Odbornice na trénink a zdraví Rose Longová pro server The Independent uvádí, že pokud vynecháte cukr, bude vaše pleť čistší a jasnější.
5. Nižší riziko vzniku diabetu 2. typu
Počet lidí s diabetem za posledních 35 let asi čtyřnásobně vzrostl. Konzumace jedné dávky sladkého nápoje každý den zvyšuje o 15 procent riziko vzniku diabetu typu dvě, ukazuje studie vědců z Harvard School of Public Health.
6. Nižší riziko vzniku srdečních chorob
Jedna studie zjistila, že u těch, kteří získávají 17-21 procent svého příjmu kalorií z přidaného cukru, mají o 38 procent vyšší riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění ve srovnání s těmi, kteří příjem cukru udržují na doporučeném úrovni.
7. Méně zubního kazu
Cukr má samozřejmě velký vliv na náš chrup. Světová zdravotnická organizace uvádí, že u těch, kteří přijímají více cukru než je denní limit, hrozí vyšší rizik problémů se zuby a zubní kazy.
Související
Rady na extrémně teplý víkend. Víme, kteří lidé by vůbec neměli chodit na slunce
Odmítnutí švýcarského populačního stropu je mírně pozitivní zprávou i pro Česko
Aktuálně se děje
před 20 minutami
Dostupná ložiska mizí. Severní moře se stává rájem robotů a dronů
před 1 hodinou
Čína kvůli mohutnému tajfunu evakuovala milion lidí
před 1 hodinou
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
před 1 hodinou
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
před 1 hodinou
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
před 2 hodinami
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
před 2 hodinami
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
před 3 hodinami
Patová situace: Írán s USA mluvit nechce, trvá a podmínkách, na které Trump nepřistoupí
před 4 hodinami
Ztratí klíčového spojence? Netanjahu riskuje otevřený konflikt s Trumpem
před 4 hodinami
Teherán předložil seznam podmínek pro otevření Hormuzského průlivu. Ceny ropy rostou
před 5 hodinami
Netanjahu: Izrael odmítl Trumpův mírový plán pro Pásmo Gazy
před 7 hodinami
Předpověď počasí na nový týden. Orámují ho tropy
včera
Problém číst či soustředit se. Princezna Kate zavzpomínala na boj s rakovinou
včera
Vedra a sucho dál sužují zemi. Stát se snaží pomoci se zadržováním vody v krajině
včera
Knihovna bez Havla. Začne nová éra, dohoda s Havlovou nevyšla
včera
Důchody se v lednu zvýší. Juchelka představil první odhady
včera
Ještě letos vyprší platnost téměř 300 tisíc řidičáků. Na úřad kvůli výměně nemusíte
včera
EU prověřuje podezřelé IT dotace na Slovensku. Sousedům hrozí sankce
včera
Maximum možného. Do lékáren míří tisíce balení léku na rakovinu prsu
včera
Česko hodlá investovat stovky milionů korun do vodních nádrží
Obce mohou již od 7. září začít podávat žádosti o dotaci na výstavbu, rekonstrukci a odbahnění vodních nádrží. Žádosti o dotace se budou přijímat do 7. října. Ministr zemědělství Martin Šebestyán podepsal výzvu, podle které si obce mezi sebou rozdělí 300 miliónů korun v rámci programu Podpora opatření na malých vodních nádržích a drobných vodních tocích – 3. etapa. Informovalo o tom ministerstvo zemědělství.
Zdroj: Jan Hrabě