Sklenice mléka, jogurt a kousek sýra přispívají k tomu, abychom byli od malička štíhlí a nestali se obézními ani v následujících letech. Vědci o účincích mléčných výrobků na lidské tělo vědí, dosud ale nezjistili, proč na nás působí tak příznivě.
Oproti rozšířenému názoru se zdá, že mléčné výrobky jsou našimi spojenci při boji proti nadváze, která se dnes týká i dětí a mládeže. Vápník spolupůsobí při absorpci tuků ve střevech a snižuje celkový energetický příjem. Mléčné výrobky jsou navíc bohaté na vitamín D a draslík.
Časopis European Journal of Clinical Nutrition nedávno přinesl závěry analýzy deseti studií o souvislosti mezi mléčnými výrobky a tělesnou hmotností. Na základě údajů o 46.000 dětí a adolescentů, kteří byli z různých zemí a sledováni byli tři roky, dospěli autoři k závěru, že pravidelná konzumace mléka a mléčných výrobků snižuje o 38 procent riziko nadváhy či obezity v pozdějších letech. Každou porcí navíc se toto riziko snižuje o dalších 13 procent. Kromě toho děti, které jedí hodně mléčných výrobků, mají také poněkud méně tělesného tuku nezávisle na tom, jaká je jejich další strava.
Mléčné výrobky jsou v mnohých dietách zakázané, neboť jsou příliš bohaté na tuky. O mléku se diskutuje už léta, protože ho někteří považují za potravinu, která nepatří do lidské výživy. Jak je tedy možné, že mléčné výrobky mohou držet váhu na uzdě?
"Přesný mechanismus působení proti obezitě není znám, ale vápník a proteiny, na něž jsou mléčné výrobky bohaté, mohou mít rozhodující roli," vysvětluje epidemiolog a expert na výživu Ka He z Indianské univerzity v americkém Bloomingtonu.
"Například vápník redukuje lipogenezi, tedy proces, v němž organismus syntetizuje mastné kyseliny a následně lipidy, a zároveň přispívá k lipolýze (odbourávání tuku uloženého v tukových buňkách) a zasahuje do absorpce tuků ve střevech. Proteiny zvyšují bazální metabolismus, podporují pocit sytosti a navíc přispívají k udržení svalové hmoty. V mléčných výrobcích pak nalézáme prvky užitečné v dětství i dospívání, které jsou například zásadní pro vybudování kostní hmoty, jako je vitamin D a draslík. Jde tedy o pokrmy, které nelze ze stravy vyloučit, ale naopak by se měly na našem stole objevovat pravidelně," vysvětluje Ka He.
V dětství lékaři doporučují dvě porce o 125 gramech mléka nebo jogurtu denně, v dospívání až tři porce denně, neboť tehdy se utváří kostní "rezerva" pro budoucnost. Děti by měly také jíst dvakrát týdně sýr a s tím, jak rostou, by měly jíst sýr třikrát až čtyřikrát týdně. I v dospělosti je konzumace mléčných výrobků podle vědců spojena se zdravím.
Podle švédské studie zveřejněné na stránkách American Journal of Clinical Nutrition, která zahrnovala více než 19.000 žen ve věku od 40 do 50 let, umožňuje konzumace nejméně jedné porce mléčných výrobků denně omezit na počátku menopauzy riziko nadváhy o 30 procent.
Nechybí ale ani údaje o významu konzumace mléčných výrobků u dospělých mužů. Podle francouzské studie zahrnující 960 mužů nad 45 let, kteří byli sledováni po dobu patnácti let, jsou mléčné výrobky, cereálie a zelenina těmi pokrmy, které prodlužují život. Kdo pije hodně mléka, má o 39 procent nižší riziko úmrtí na nejrůznější choroby. Podobného výsledku se dosáhlo při konzumaci zeleniny (riziko bylo nižší o 32 procent) a cereálií (o 43 procent). Mléčné výrobky tak mohou být užitečné po celý život.
Podle Evropské společnosti pro gastroenterologii je v Evropě každé třetí dítě ve věku od šesti do devíti let obézní nebo má nadváhu. Přitom 90 procent obézních dětí si udržuje kila navíc i v dospělosti. Proto experti naléhavě požadují kampaně zaměřené na dětskou nadváhu či obezitu.
Související
Rady na extrémně teplý víkend. Víme, kteří lidé by vůbec neměli chodit na slunce
Odmítnutí švýcarského populačního stropu je mírně pozitivní zprávou i pro Česko
Aktuálně se děje
před 20 minutami
Dostupná ložiska mizí. Severní moře se stává rájem robotů a dronů
před 1 hodinou
Čína kvůli mohutnému tajfunu evakuovala milion lidí
před 1 hodinou
Zemřel legendární spisovatel Vladimír Páral
před 1 hodinou
Tragédie v Praze. Při zkoušce prasklo potrubí, jeden člověk zemřel
před 1 hodinou
Ekonomické škody ani nespokojenost Rusů k zastavení bojů nestačí. Putin stál věří, že zvítězí
před 2 hodinami
Počasí aktuálně: Meteorologové varují před vedry a požáry na dalších místech
před 2 hodinami
Počasí láme jeden rekord za druhým. Historicky nejvyšší teploty hlásí oceány i celá Evropa
před 3 hodinami
Patová situace: Írán s USA mluvit nechce, trvá a podmínkách, na které Trump nepřistoupí
před 4 hodinami
Ztratí klíčového spojence? Netanjahu riskuje otevřený konflikt s Trumpem
před 4 hodinami
Teherán předložil seznam podmínek pro otevření Hormuzského průlivu. Ceny ropy rostou
před 5 hodinami
Netanjahu: Izrael odmítl Trumpův mírový plán pro Pásmo Gazy
před 7 hodinami
Předpověď počasí na nový týden. Orámují ho tropy
včera
Problém číst či soustředit se. Princezna Kate zavzpomínala na boj s rakovinou
včera
Vedra a sucho dál sužují zemi. Stát se snaží pomoci se zadržováním vody v krajině
včera
Knihovna bez Havla. Začne nová éra, dohoda s Havlovou nevyšla
včera
Důchody se v lednu zvýší. Juchelka představil první odhady
včera
Ještě letos vyprší platnost téměř 300 tisíc řidičáků. Na úřad kvůli výměně nemusíte
včera
EU prověřuje podezřelé IT dotace na Slovensku. Sousedům hrozí sankce
včera
Maximum možného. Do lékáren míří tisíce balení léku na rakovinu prsu
včera
Česko hodlá investovat stovky milionů korun do vodních nádrží
Obce mohou již od 7. září začít podávat žádosti o dotaci na výstavbu, rekonstrukci a odbahnění vodních nádrží. Žádosti o dotace se budou přijímat do 7. října. Ministr zemědělství Martin Šebestyán podepsal výzvu, podle které si obce mezi sebou rozdělí 300 miliónů korun v rámci programu Podpora opatření na malých vodních nádržích a drobných vodních tocích – 3. etapa. Informovalo o tom ministerstvo zemědělství.
Zdroj: Jan Hrabě