Říká se, že alkohol zabíjí mozkové buňky, které se v průběhu života neobnovují. Studie provedené na zvířatech ale opravdu naznačují, že alkohol snižuje počet neuronů v hipokampu, což je paměťové centrum mozku, a také tu oslabuje mitochondrie. A protože mitochondrie se v rámci buněk podílejí na produkci energie, jejich oslabení může mozkové buňky zabít nebo poškodit.
Dvě nové studie provedené na hlodavcích však nabízejí záblesk naděje. Zdá se, že aerobní cvičení může část následků silné konzumace alkoholu na mozek zmírnit, napsal list The New York Times.
Obě studie vědci představili na každoročním setkání Neurologické společnosti v San Diegu. První studii uskutečnili fyziologové Louisvillské univerzity na samečcích dospělých myší. Každý den po dobu 12 týdnů, což je ekvivalent několika lidských let, dostávala jedna skupina myší injekce alkoholu a druhá fyziologického roztoku. Polovina zvířat z každé skupiny pak procházela každodenním cvičením, které bylo v podobě krátkého, ale intenzivního běhu.
Druhá studie se soustředila na nárazové pití. Vědci z Houstonské univerzity zavedli sondu do žaludku krysích samiček, jimiž jim podávali každý pondělní večer stejnou dávku alkoholu, anebo nealkoholické tekutiny. Polovina krys z obou skupin byla po zbytek týdne ponechána v klidu, zatímco druhá polovina z každé skupiny třikrát denně běhala v kolečku až dvě hodiny.
V obou studiích vykazovaly mozky hlodavců, kteří po konzumaci alkoholu cvičili, podstatné rozdíly v porovnání s jejich kolegy pecivály. Neaktivní myši měli oslabené mitochondrie, běžci silné.
Odpočívající krysy, které dostávaly alkohol, měly o téměř 20 procent méně neuronů v hipokampu než kontrolní skupina. Krysy, které vědci přiměli k pohybu, měly stejný počet neuronů jako kontrolní skupina, přestože dostávaly alkohol.
Zdá se tedy, že běhání stabilizovalo celkový počet mozkových buněk u nárazově pijících krys a cvičení dokázalo u myší vylepšit kondici mitochondrií v mozku.
Vědci nicméně varují, že jejich studie nelze vykládat tak, že cvičení je propustkou k nezřízenému holdování alkoholu. Konzumace alkoholu má nežádoucí účinky i na další části těla krom mozku, a ty cvičení vyrovnávat nemusí.
Výzkum také nezjišťoval, kolik nebo které druhy cvičení poskytují nejlepší ochranu, anebo vůbec to, zda se stejné výsledky jako u studie na zvířatech dají předpokládat u lidí.
Ale i tak. Pokud to s konzumací alkoholu během letošních svátků - a nejen během nich - poněkud přeženete, pak jít si zaběhat vám pravděpodobně spíš prospěje než uškodí.
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 54 minutami
Zatmění Slunce vám může poškodit oči i zničit mobil. Jak jej sledovat a fotit bez speciálních brýlí?
před 1 hodinou
Počasí se zde zhoršuje dvakrát rychleji než kdekoliv jinde. Proč se Evropa otepluje nejrychleji na světě?
před 2 hodinami
Zákaz sociálních sítí nefunguje. Většina mladých jej už obešla
před 3 hodinami
Zelenskyj: Ukrajina předala USA konkrétní návrhy na ukončení války
před 3 hodinami
Trump potvrdil, že ze summitu NATO odjel v kontejneru na jídlo. Rubio a Bessent zůstali v ohroženém letadle
před 5 hodinami
Počasí dnes bude na pozorování zatmění Slunce a Perseid ideální
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
včera
Exšéf Mossadu: Izraelští špioni opakovaně pronikli do íránského jaderného zařízení ve Fordo
včera
Evropa se chystá na zatmění. Přímý pohled do Slunce vám zničí oči dřív, než to pocítíte, varují lékaři
včera
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
včera
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
včera
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
včera
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
včera
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
včera
Česká televize představila náhradu za Moravce. Zveřejnila podzimní program
včera
Zelenskyj: Rusko při nejnovější vlně nočních útoků použilo balistické rakety ze Severní Koreje
včera
Přes 130 mrtvých a 500 zraněných. Kolumbie svádí závod s časem, pod troskami zůstávají další lidé
včera
Evropa shání rakety Patriot kde se dá. Ukrajina jich za týden vystřelí víc, než kolik dostane za měsíc
včera
Svržený syrský prezident Bašár Asad byl odsouzen k trestu smrti
včera
Trumpova sít Truth Social prodělává stamiliony. Nový nástroj slibující přednostní informace čelí kritice
Společnost Trump Media & Technology Group spustila novou komerční službu nazvanou Truth API, která finančním institucím a obchodníkům na Wall Street nabízí přednostní přístup k příspěvkům zveřejňovaným na sociální síti Truth Social. Službu zaměřenou na nejvlivnější účty platformy využívá už více než desítka klientů, přičemž jde převážně o firmy specializované na vysokofrekvenční obchodování. Za možnost získat zásadní informace s milisekundovým předstihem platí odběratelé měsíční poplatky v rozmezí 60 až 100 tisíc dolarů.
Zdroj: Libor Novák