Traduje se, že jedna sklenka vína denně nikomu neuškodí. Pokud si říkáte, že když čas od času dáte i druhou skleničku, nemůže to ničemu vadit, šeredně se pletete. Tvrdí to alespoň nově zveřejněná rozsáhlá studie.
Špatné zprávy pro příležitostné pijáky - jen jedna sklenka vína nebo piva nad doporučený týdenní hranici by mohla snížit očekávanou délku života o 30 minut, říká nová studie zveřejněná v lékařském časopise The Lancet. Studie zkoumala, jak se doporučení o konzumaci alkoholu liší po celém světě.
V USA je doporučený limit pro muže 196 gramů alkoholu za týden – což je asi 11 standardních sklenic vína nebo půllitrů piva. U žen je to jen 98 gramů týdně, píše server Bussines Insider.
Například v Itálii, Portugalsku a Španělsku jsou doporučení téměř o 50% vyšší, zatímco ve Velké Británii jsou téměř o 50% nižší. A Světová zdravotnická organizace (WHO) uvádí, že by ženy neměly vypít víc než 20 gramů alkoholu denně, u mužů je to pak 30 gramů.
Studie pracovala s daty jednotlivých účastníků z 83 dlouhodobých studií v 19 zemích s vysokými příjmy s cílem lépe definovat prahové hodnoty alkoholu spojené s nejnižším rizikem nebo úmrtností a kardiovaskulární onemocnění. celkem 599 912 pijanů bez předchozího kardiovaskulárního onemocnění bylo rozděleno do osmi skupin podle množství alkoholu - v gramech - zkonzumovaných za týden.
Studie pak vyhodnotila spotřebu alkoholu ve vztahu ke „všem příčinám úmrtnosti" a kardiovaskulárním chorobám. Ukázalo se, že prahová hodnota pro nejmenší riziko úmrtnosti byla asi 100 gramů alkoholu za týden - což vychází na necelých pět sklenic vína nebo pět piv týdně. Navzdory této skutečnosti ale 50 % účastníků uvedlo, že pije více než 100 g alkoholu týdně a 8,4 % dokonce vypijí více než 350 gramů týdně.
Muži, kteří hlásili, že pijí méně než 100 g alkoholu za týden, měli ve věku 40 let o rok až dva vyšší předpokládaný věk dožití než ti, kteří pijí 196 g alkoholu týdně. Ženy, které uváděly, že vypijí více než 98 g týdně měly ve věku 40 let kratší průměrnou délku života o 1,3 roku oproti ženám, které uváděly, že pijí podprahové hodnoty.
Studie také zjistila, že pití více než 100 g týdně zvyšuje riziko mrtvice, fatální aneuryzma, srdeční selhání a úmrtí. Analýza také naznačuje, že pijáci piva nebo lihovin, stejně jako častí pijáci, mají nejvyšší riziko úmrtí.
Podle předního vědce, který poskytl rozhovor deníku The Guardian, bylo riziko u 40letého člověka, který pije nad doporučeným denním limitem, srovnatelné s rizikem, které přináší kouřením.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 1 hodinou
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 2 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 2 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 3 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 4 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 4 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 6 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
včera
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
včera
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
Šéfka evropské diplomacie Kaja Kallasová se ostře ohradila proti diskusím o možném zrušení či radikální reorganizaci Evropské služby pro vnější činnost (EEAS). V interním e-mailu zaslaném pěti tisícům zaměstnanců unijní diplomatické služby zdůraznila, že instituce přináší celému bloku jasnou přidanou hodnotu, a to zejména v době, kdy v Evropě zuří plnohodnotná válka.
Zdroj: Libor Novák