Škodí nám alkohol? Některá studie říkají, že sklenice piva nebo vína nám neublíží, další odborníci říkají, že je lepší alkoholické drinky vynechat úplně. Pokud patříte k těm, kteří nejsou tak úplně abstinenti, máme pro vás povzbudivou zprávu. Podle nové studie díky skleničce můžete žít déle.
Nově zveřejněná studie ukazuje, že u pravidelných pijáků existuje menší pravděpodobnost, že zemřou předčasně, než lidé, kteří nikdy alkohol nepijí. Čtete správně – podle nových závěrů vědců může abstinence vést ke kratšímu životu. Ti, kteří umírněně pijí, mají naopak větší šanci, že se dožijí vyššího věku, uvádí server Business Insider.
Překvapuje vás to? Přísně kontrolovaná studie, která se zaměřila na jedince ve věku 55 až 65 let, trvala 20 let a zohledňovala různé proměnné od sociálně-ekonomického stavu až po úroveň fyzické aktivity.
Tým vedený psychologem Charlesem Holahanem z Texaské univerzity v Austinu zjistil, že míra úmrtnosti byla nejvyšší u těch, kteří nikdy neměli ani doušek alkoholu, nižší pak byla u silných pijáků a nejnižší u průměrných pijáků, kteří si dopřávají jeden až tři nápoje denně.
Z 1 824 účastníků studie zemřelo předčasně pouze 41 % umírněných pijáků – pro srovnání, u abstinentů to bylo 69 %. Lépe než nepijáci si vedli dokonce i silní pijáci, kterých předčasně zemřelo 60 %.
Navzdory zvýšenému riziku vzniku cirhózy a několika druhům rakoviny, nemluvě o závislostech, nehodách a špatném úsudku spojenému s častým pitím, je u těch, kteří pijí více, méně pravděpodobné, že zemřou, než lidé, kteří zůstávají na suchu.
Možným vysvětlením je, že alkohol může být skvělým společenským lubrikantem a silné sociální kontakty jsou nezbytné pro zachování duševního a fyzického zdraví.
Ukázalo se, že abstinenti vykazují větší známky deprese než ti, kteří si alkohol dopřávají, a kromě potenciálního přínosu mírného pití (zejména červeného vína) na zdraví srdce, má alkohol vliv také na společenské schopnosti. Přestože je vždy důležité pít zodpovědně, dodává server.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
Záchytka jako český vynález. První protialkoholní stanice se otevřela před 75 lety
Trump slíbil zrušení cel na whiskey. Zásluhy připsal králi Karlovi
Aktuálně se děje
před 31 minutami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 1 hodinou
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 2 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 2 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 3 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 4 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 4 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 6 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
včera
Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě
včera
Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax
včera
Facebook a Instagram po celém světě kolabují. Postihl je rozsáhlý globální výpadek
včera
Bohaté státy Evropské unie se bouří. Chtějí razantní škrty
včera
Islámábádská dohoda je na spadnutí? Írán popřel, že by ji měl o víkendu podepsat
včera
Zahajovací zápas fotbalového MS zvládlo domácí Mexiko. JAR dohrávala o devíti lidech
včera
CNN: Dohoda USA s Íránem má jen prodloužit příměří a znovu otevřít Hormuzský průliv
včera
Ministryně pro místní rozvoj Mrázová byla napadena
včera
Musk se stane prvním dolarovým trilionářem na světě. SpaceX míří na burzu
včera
Kallasová se ostře ohradila proti zrušení svého úřadu. Tisícům zaměstnanců EU poslala rázný mail
Šéfka evropské diplomacie Kaja Kallasová se ostře ohradila proti diskusím o možném zrušení či radikální reorganizaci Evropské služby pro vnější činnost (EEAS). V interním e-mailu zaslaném pěti tisícům zaměstnanců unijní diplomatické služby zdůraznila, že instituce přináší celému bloku jasnou přidanou hodnotu, a to zejména v době, kdy v Evropě zuří plnohodnotná válka.
Zdroj: Libor Novák