Hrdinové mezi námi? Pět procent lidí trpí genetickou mutací, která jim dává superschopnost

I přes intenzivní studium zůstává oblast lidského zdraví v mnoha aspektech pro vědce největším tajemstvím lidského těla a jeho rytmu. Kupříkladu o takovém spánku zdaleka nevíme vše, jak ukazují poslední vědecké poznatky.

Vědci z university v San Franciscu možná udělali velký průlom ve studiu spánku. Díky studiu DNA dvou žen – matky a dcery, které ke zdravému životu potřebují jen několik hodin spánku, se jim podařilo odhalit mutaci, která ovládá jejich délku spánku .

Normální délka spánku je 8 hodin. Ženy, 17 a 40 let, spí pouze 6 hodin denně. Přesto nemají žádné zdravotní komplikace, a těší se dobrému zdraví. Mezi populací je takových lidí jen asi 5%. Vědcům se v jejich DNA podařilo identifikovat mutaci, kterou nazvali DEC2. Ta ovlivňuje jejich vnitřní hodiny.

Vědci pak DEC2 implantovali pokusným myším. Ty byly o 1,2 hodiny denně aktivnější než jejich normální kolegyně. Po odstranění DEC2 však naopak pokusné myšky byly unavenější a spaly a něco déle než jejich nemutované sestry.

Celý výzkum by měl pomoci v pochopení procesu spánku. Povede také k vývoji nových metod pomoci lidem, kteří trpí spánkovými poruchami. A naopak, by mohl přinést nové podpůrné prostředky pro lidi, co chtějí spát méně.

Vědci ze San Francisca však upozorňují, že jejich výzkum je teprve na začátku, a na praktické výsledky si budeme muset ještě poměrně dlouho počkat.