NASA objevila na Saturnově měsíci možné známky života

Ve výtryscích ze Saturnova měsíce Enceladu byly zaznamenány nové organické sloučeniny, které jsou složkami aminokyselin. Oznámil to dnes americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) jako významné zjištění.

Podobné sloučeniny jsou totiž na Zemi součástí chemických reakcí, které produkují aminokyseliny, základní bloky života.

Nový poznatek je výsledkem pokračujícího hlubšího zkoumání údajů získaných z mise Cassini. Výprava skončila už před dvěma roky plánovaným pádem sondy Cassini do Saturnu. Údaje získané jejím analyzátorem kosmického prachu CDA, který také zrnka ledu zaznamenal, ale budou vědci zkoumat ještě desítky let, uvedla NASA.

Mocnými hydrotermálními průduchy proudí z jádra Enceladu materiál, který se mísí s vodou obrovského podpovrchového oceánu tohoto měsíce planety Saturn, než se dostane do vesmíru ve formě vodní páry nebo zrnek ledu. Nově objevené molekuly, kondenzované do ledových zrnek, vědci určili jako sloučeniny obsahující dusík a kyslík.

"Při správných podmínkách by tyto molekuly vycházející z hlubokého oceánu Enceladu mohly projít stejnou reakcí, jakou známe tady na Zemi. Ještě nevíme, zda aminokyseliny jsou nezbytné pro existenci života mimo Zemi, ale nález molekul, které tvoří aminokyseliny, je důležitý kousek hádankové skládačky," uvedl Nozair Khawaja, vedoucí výzkumného týmu Svobodné univerzity Berlín, jenž se o uvedený objev zasloužil.