Lidé možná měli tajemného předka. Dosud o něm nikdo nevěděl

Nová studie zaměřená na neandrtálce a denisovany odhalila, že pravděpodobně existuje ještě jiný předek lidské rasy, který dosud nenese žádné označení.

Studie využila algoritmus, který se zaměřil na genom DNA dvou neandrtálců a jednoho denisovana společně s genomem dvou afrických lidí. Metoda se jmenuje Bayesovská a umožňuje mnohorozměrnou analýzu dat. Vědci pomocí této metody zjistili, že DNA denisovanů z 1 % obsahuje neznámí původ.

Algoritmus byl ale upraven bioložkou Melissou Hubiszovou, která originální metodu rozšířila, aby mohla být provedena analýza těchto neznámých předků. „Tento nový algoritmus, který vyvinula Melissa, ARGweaver-D, je schopen vrátit se v čase ještě rychleji než jakákoliv jiná výpočetní technika,“ uvedl výpočetní biolog Adam Siepel. Vědci tvrdí, že neznámé oblasti DNA, které byly nalezeny v genomu denisovana stále kolují v těle některých lidí. Ale zatím netuší, o jaký druh by se mohlo jednat.

Vědci také zjistili, že až 7 % neandrtálské DNA obsahovalo genom Homo sapiens, který jen potvrdil, že neandrtálci a lidé se křížili v průběhu staletí převážně v hlavní migrační vlně z Afriky asi před 50 000 lety. „Tato časová osa se zdá být v rozporu s dosud zjištěnými důkazy, protože naše časová osa naznačuje, že k migraci došlo před 200 000 lety a to přinejmenším,“ uvádí vědci ve své studii. Podle Science Alert vědci poznamenali, že existuje možnost, že takových migračních vln z Afriky bylo více.

Studie ukázala, že existuje mnoho neznámých v naší historii a jen pomocí algoritmů lze některé záhady lidstva odhalit. Je pravděpodobné, že v budoucnu se objeví více důkazů, které nám pomohou zjistit více informací o genetické historii našich předků. „Vzhledem k počtu událostí v genových tocích, které jsou již zdokumentovány lze předpokládat, že genetická výměna proběhla vždy, když se dvě skupiny překryli na nějakém území ve stejném čase,“ napsali závěrem vědci ve své studii.