Čaj je součástí zdravého životního stylu a lidé, kteří ho pijí, mají zřejmě o něco vyšší pravděpodobnost, že budou žít déle než ti, kteří ho nepijí. Vyplývá to z rozsáhlé studie amerických vědců, o které informovala agentura AP.
Čaj obsahuje užitečné látky, o kterých je známo, že zmírňují zánět v těle. Dřívější studie provedené v Číně a Japonsku, kde je oblíbený zelený čaj, naznačovaly jeho zdravotní přínosy. Nový výzkum rozšiřuje poznatky i o černý čaj, který je populární například v Británii.
Vědci z amerického Národního institutu pro výzkum rakoviny se dotazovali na čajové návyky téměř půl milionu dospělých obyvatel Spojeného království a poté je sledovali po dobu až 14 let. Zohlednili rizikové faktory, jako je zdravotní stav, socioekonomické poměry, kouření, konzumace alkoholu, strava, věk, rasa a pohlaví.
Vyšší konzumace čaje byla podle autorů studie spojena s mírným přínosem. Lidé, kteří pijí dva a více šálků denně, mají o devět až 13 procent nižší riziko úmrtí z jakékoli příčiny ve srovnání s těmi, kdo čaj nepijí. Teplota čaje, přidání mléka či cukru výsledky nezměnily.
Studie, kterou v pondělí zveřejnil odborný časopis Annals of Internal Medicine, zjistila, že tato souvislost platí i pro úmrtí na srdeční choroby, ale u úmrtí na rakovinu nebyl zjištěn žádný jasný trend. Výzkumníci si nebyli jisti, proč tomu tak je, ale je možné, že úmrtí na rakovinu nebylo tolik, aby se nějaký vliv projevil, uvedla vedoucí studie.
Studie, jako je tato, založená na pozorování zvyků a zdravotního stavu lidí, ale nemůže prokázat příčinu a následek.
"Pozorovací studie, jako je tato, vždy vyvolávají otázku: Je na lidech, kteří pijí čaj, něco jiného, co je činí zdravějšími?" řekla Marion Nestleová, profesorka potravinářských studií na Newyorské univerzitě. Dodala nicméně, že data plynoucí z tohoto typu studií je třeba interpretovat opatrně.
Ani podle autorů studie jejich výzkum nepřináší dostatek důkazů, aby lidé změnili své čajové návyky. Stačí podle nich i jeden šálek denně.
5. června 2026 10:57
Vědci neskrývají nadšení. AI vytvořila vakcínu chránící před celou plejádou virů
Související
USA hýbe kauza čaje. Úřady se od něj distancovaly
Lidé si budou moci znovu odnést kávu nebo čaj s sebou
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Policie pokročila s vyšetřováním střelby v Poleradech. Taxikáři hrozí až 10 let
před 2 hodinami
Počasí se ochladí. Dorazí i vytrvalejší deště
včera
Nová proruská bulharská vláda zastaví veškeré dodávky zbraní na Ukrajinu
včera
Při výbuchu auta v Moskvě údajně zahynul ruský generál
včera
EU chce zakázat vstup všem Rusům, kteří od začátku války sloužili v armádě
včera
Lukašenko odmítl poslat běloruské vojáky na Ukrajinu: Nebudeme potravou pro děla
včera
Tajnůstkářství, nedůvěra, testování loajality. Co se děje v Pentagonu pod vedením Hegsetha?
včera
Netanjahu v kleštích. Izraelci požadují masivní údery na Libanon, tím by naštval Trumpa
včera
Zelenskyj je přesvědčen, že NATO Ukrajinu potřebuje
včera
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
včera
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
včera
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
včera
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
včera
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
včera
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
včera
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
včera
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
včera
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
8. června 2026 22:01
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
8. června 2026 21:08