Prezidentská kampaň neúspěšného kandidáta a předsedy hnutí ANO Andreje Babiše porušovala veškeré etické zásady komunikace. V tiskové zprávě zaslané ČTK to dnes uvedla Asociace public relations (APRA). Poukazuje zejména na billboardovou kampaň, která podle ní porušovala několik etických pravidel současně, zneužila například motiv strachu či vědomě šířila poplašné zprávy.
"APRA se tak po ukončení volebního klání oficiálně připojuje k profesním organizacím, které se již ke kampani kriticky vyjádřily během probíhajících voleb," uvedla asociace. Již před druhým kolem voleb upozornilo na neetickou kampaň sdružení reklamních profesionálů Art Directors Club Czech Republic (ADC), ze svých řad vyloučilo Marka Prchala, který pro Babiše pracuje.
Babiš postoupil do druhého kola prezidentských voleb společně s bývalým vysokým představitelem české armády a NATO Petrem Pavlem. Češi o uplynulém víkendu zvolili nástupcem současné hlavy státu Miloše Zemana Petra Pavla, získal přes 58 procent hlasů.
Šéf hnutí ANO nechal krátce po prvním kole voleb, vylepit plakáty s textem "Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš." Plakáty čelily kritice. K tomu, aby nepoužíval slova o vojácích ve své volební kampani, ho vyzvala ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Vojáci nejsou žádní krvelační váleční štváči, ale profesionálové, uvedla. Kritici Babišovi vyčítali také to, že straší voliče. Babiš přiznal, že se text nepovedl, a slíbil, že ho změní. Na billboardech se pak objevily nové plakáty s nápisem "Generál nevěří v mír." s dovětkem "Volte mír. Volte Babiše".
Komunikační profesionálové jsou podle APRA povinni respektovat pravdu, jednat čestně a vystupovat transparentně, a to jak vůči médiím, tak ve vztahu k veřejnosti. "Profesní etika zakazuje podílet se na vytváření a vědomém šíření poplašných nebo falešných zpráv, na zneužívání motivů strachu v komunikaci a na dalších zavádějících a nekalých praktikách, které jsme mohli pozorovat v rámci kampaně kandidáta Babiše," sdělila asociace. Podle ní to ukazuje na zřetelné selhání profesního týmu, který se na prezidentské kampani Andreje Babiše podílel.
"Ryba vždycky smrdí od hlavy, proto tím, kdo je za neetické vedení kampaně zodpovědný především, je její zadavatel - tedy prezidentský kandidát a jeho domovské politické hnutí ANO," uvedl předseda APRA Patrik Schober. Dodal ale, že vědomě selhali najatí odborníci na komunikaci z kandidátova nejužšího týmu. "Právě oni měli zadavatele na mantinely etické komunikace upozornit a navrhnout mu takové řešení, které by neodporovalo dobrým mravům, profesním zásadám ani mezinárodním standardům. V opačném případě se neměli na neetickém provedení kampaně podílet. Ani jedno se bohužel nestalo," konstatoval.
APRA aktuálně sdružuje 19 českých i zahraničních PR agentur působících na českém trhu. Asociace vznikla jako odborné sdružení, jehož prvořadým posláním je prezentovat obor PR zejména odborné a klientské veřejnosti či všestranně kultivovat činnost agentur.
Související
Neuspěl Karel Janeček ani jiní stěžovatelé. ÚS ukončil přezkum prezidentských voleb
Senátor Fischer zaplatil pokutu za chyby v prezidentské kampani
prezidentské volby 2023 , Andrej Babiš
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Počasí na Silvestra a Nový rok. Na hory může dorazit sněhová nadílka
včera
Obchody už budou otevřené až do Silvestra. Zákon je ovlivní zase za několik dní
včera
Fotbalová liga hlásí první zimní přestupy. Posily vítají Plzeň, Olomouc i Pardubice
včera
Zelenského a Trumpa čeká další jednání. Nejspíš ho stihnou do konce týdne
včera
Hřib bude mít jednoho vyzyvatele. Piráti si zvolí i místopředsedy
včera
Babiš odhalil, že mu volal americký prezident Trump
včera
Počasí jako v létě. Na Islandu zažili velmi neobvyklé Vánoce
včera
Za smrt Perryho nese vinu i druhý lékař. Za mříže ale nemusí
včera
Slovensko poprvé reagovalo na ruský zásah lodi v přístavu na Ukrajině
včera
Zeman se opřel do Fialy, jeho vlády i prezidenta. Pavla ale zároveň i ocenil
včera
Vražda na Štědrý den. Muž ve Vratimově připravil o život známého
včera
Pohonné hmoty jsou nejlevnější za čtyři roky. A může být ještě lépe
včera
Odveta za vraždění křesťanů. Trump nařídil útok proti teroristům v Nigérii
včera
Praha hlásí velké problémy v železniční dopravě. Vlaky nabírají zpoždění
včera
Rusové při útoku na Oděsu poškodili loď pod vlajkou Slovenska
včera
Ukrajina jedná neustále. Zelenského čeká další setkání s Trumpem
včera
Dívka z Olomoucka zastřelila matku. Hrozí jí až výjimečný trest
včera
Počasí přinese o víkendu silné noční mrazy, během dne se oteplí
25. prosince 2025 21:05
Lidé si přejí, aby původce zla zemřel, vzkázal Zelenskyj ve vánočním projevu Putinovi
25. prosince 2025 19:48
Nejvlivnější osobou v Evropě je Trump, ukazuje prestižní žebříček
Prestižní magazín Politico zveřejnil novou edici svého tradičního seznamu POLITICO 28, který predikuje, kdo bude mít v roce 2026 největší slovo v evropském politickém prostoru. Žebříčku letos dominuje postava, která nepůsobí přímo v Evropě, ale její kroky mají na kontinent zásadní dopad. První místo obsadil americký prezident Donald Trump, jehož vliv autoři přirovnávají k „transatlantické rázové vlně“, schopné okamžitě změnit politický kurz celého regionu.
Zdroj: Libor Novák