Prezidentská kampaň neúspěšného kandidáta a předsedy hnutí ANO Andreje Babiše porušovala veškeré etické zásady komunikace. V tiskové zprávě zaslané ČTK to dnes uvedla Asociace public relations (APRA). Poukazuje zejména na billboardovou kampaň, která podle ní porušovala několik etických pravidel současně, zneužila například motiv strachu či vědomě šířila poplašné zprávy.
"APRA se tak po ukončení volebního klání oficiálně připojuje k profesním organizacím, které se již ke kampani kriticky vyjádřily během probíhajících voleb," uvedla asociace. Již před druhým kolem voleb upozornilo na neetickou kampaň sdružení reklamních profesionálů Art Directors Club Czech Republic (ADC), ze svých řad vyloučilo Marka Prchala, který pro Babiše pracuje.
Babiš postoupil do druhého kola prezidentských voleb společně s bývalým vysokým představitelem české armády a NATO Petrem Pavlem. Češi o uplynulém víkendu zvolili nástupcem současné hlavy státu Miloše Zemana Petra Pavla, získal přes 58 procent hlasů.
Šéf hnutí ANO nechal krátce po prvním kole voleb, vylepit plakáty s textem "Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš." Plakáty čelily kritice. K tomu, aby nepoužíval slova o vojácích ve své volební kampani, ho vyzvala ministryně obrany Jana Černochová (ODS). Vojáci nejsou žádní krvelační váleční štváči, ale profesionálové, uvedla. Kritici Babišovi vyčítali také to, že straší voliče. Babiš přiznal, že se text nepovedl, a slíbil, že ho změní. Na billboardech se pak objevily nové plakáty s nápisem "Generál nevěří v mír." s dovětkem "Volte mír. Volte Babiše".
Komunikační profesionálové jsou podle APRA povinni respektovat pravdu, jednat čestně a vystupovat transparentně, a to jak vůči médiím, tak ve vztahu k veřejnosti. "Profesní etika zakazuje podílet se na vytváření a vědomém šíření poplašných nebo falešných zpráv, na zneužívání motivů strachu v komunikaci a na dalších zavádějících a nekalých praktikách, které jsme mohli pozorovat v rámci kampaně kandidáta Babiše," sdělila asociace. Podle ní to ukazuje na zřetelné selhání profesního týmu, který se na prezidentské kampani Andreje Babiše podílel.
"Ryba vždycky smrdí od hlavy, proto tím, kdo je za neetické vedení kampaně zodpovědný především, je její zadavatel - tedy prezidentský kandidát a jeho domovské politické hnutí ANO," uvedl předseda APRA Patrik Schober. Dodal ale, že vědomě selhali najatí odborníci na komunikaci z kandidátova nejužšího týmu. "Právě oni měli zadavatele na mantinely etické komunikace upozornit a navrhnout mu takové řešení, které by neodporovalo dobrým mravům, profesním zásadám ani mezinárodním standardům. V opačném případě se neměli na neetickém provedení kampaně podílet. Ani jedno se bohužel nestalo," konstatoval.
APRA aktuálně sdružuje 19 českých i zahraničních PR agentur působících na českém trhu. Asociace vznikla jako odborné sdružení, jehož prvořadým posláním je prezentovat obor PR zejména odborné a klientské veřejnosti či všestranně kultivovat činnost agentur.
Související
Neuspěl Karel Janeček ani jiní stěžovatelé. ÚS ukončil přezkum prezidentských voleb
Senátor Fischer zaplatil pokutu za chyby v prezidentské kampani
prezidentské volby 2023 , Andrej Babiš
Aktuálně se děje
před 14 minutami
Orbán má nového nepřítele. Jeho někdejší člověk odstartoval korupční kauzu ve vládních kruzích
před 36 minutami
Princezna Kate způsobila šok i lidem ze svého okolí, zní z Británie
před 44 minutami
Putin promluvil o napadení Česka a Polska
před 2 hodinami
Teplé počasí dlouho nevydrží. Po Velikonocích se ochladí
včera
Netanjahu vysvětlil, proč po rozhodnutí RB OSN zrušil návštěvu USA
včera
Vyhořelá katedrála Notre-Dame se otevře návštěvníkům ještě letos, tvrdí Paříž
včera
Ministerstvo shání další vakcíny proti černému kašli. Zájem je extrémní
včera
Kia EV9 slaví dvojnásobné vítězství v soutěži World Car Awards 2024
včera
Česko dá další peníze na munici pro Ukrajinu, rozhodla Fialova vláda
včera
Druhý zápas pod Haškem, druhá výhra 2:1. Ani proti Arménii ale čeští fotbalisté nepřesvědčili herně
včera
Snowboardcrossař Houser na závěr sezóny SP zaznamenal životní třetí místo. Adamczyková ovládla dvě malé finále
včera
Tragická nehoda FlixBusu v Německu. Autobus skončil na boku, pět mrtvých
včera
Změna času nastane posledního březnového dne. Ručičky se posouvaly už před více než sto lety
včera
BIS odhalila proruskou vlivovou síť v Česku. Fialova vláda proti ní zasáhla
včera
"Přátelé, kteří přežili stejné ukřižování." Papež dál chodí po tenkém ledě, hovořil o míru na Ukrajině a v Pásmu Gazy
včera
Válka vyhnala z domov miliony Ukrajinců. Jen v Kyjevě jich žijí stovky tisíc
včera
Ukrajinské tajné služby přiznaly atentáty na spolupracovníky Kremlu zodpovědné za válečné zločiny
včera
Trump jde ve stopách Horsta Fuchse. Pod tíhou finančních problémů prodává bible
včera
Pomoc Západu při vyšetřování útoku nechceme, podporoval by svou teorii, tvrdí Lavrov
včera
Ve světě bují nový fenomén. WHO varuje před nárůstem nové formy šikany
Ve středu zveřejněná zpráva Světové zdravotnické organizace (WHO) uvádí, že přibližně 16 procent dětí ve věku 11 až 15 let se v roce 2022 stalo obětí kybernetické šikany. Tento nárůst fenoménu je zčásti způsobený pandemií covidu.
Zdroj: Libor Novák