Praha - Česká republika nutně potřebuje nové silnice, dálnice a železnice. Tvrdí to člen podvýboru pro dopravu TOP 09 František Laudát s tím, že navýšení rozpočtu pro ministerstvo dopravy jsou jen "mediální manévry".
"Vítám, že se navyšuje rozpočet. Jsou to ale takové Babišovy mediální manévry přes léto. My jsme chtěli, aby se schodek státního rozpočtu snížil na 40 miliard. Samozřejmě se teď ukazuje, že mohl být dokonce ještě nižší. Ale když už mají peníze, které teď Babiš má, někam jít, tak vítám část, kterou dává do infrastruktury. To se vždycky vyplatí. Mám ale vážné výhrady k tomu, že ministři za ANO, a nastartoval to zejména pan Prachař, nepřináší absolutně žádnou novou kvalitu. Tu spatřuji ve vybudování nových dálnic a případně železnic. Spíš mi to přijde, že jsou to jenom takové údržbářské práce ve větším. Pokud to takhle půjde dál, bude toto čtyřleté období v případě uvádění nových dálničních úseků do provozu snad nejhorší v historii České republiky," řekl v pořadu Události, komentáře.
"My můžeme otevřít jenom ty úseky dálnice, které začal stavět někdo před třemi, čtyřmi lety. Tam se bohužel nezačínalo. Takže my jsme začali v minulém roce stavět asi 70 kilometrů nových dálnic, v letošním roce máme kolem stovky, v příštím roce to má být 140. Bude co otvírat, až tyhle projekty skončí, bude to pravděpodobně nová vláda. To je koloběh, který bohužel funguje. Nevidím v tom nic špatného. Z jedné strany opravujeme a opravovat musíme, například když vezmete D1, ta by se rozpadla, pokud by se nepracovalo. Dálniční síť, ale i síť silnic první třídy je podudržovaná. Tady se nedávalo dostatek peněz," reagoval ministr dopravy Dan Ťok.
"Rád bych zdůraznil, že pokud chcete mít kvalitní dálniční a silniční síť, musíte pět procent ročně opravovat. Pět procent dává čtyři miliardy na opravy. V posledních letech se dávala miliarda. Peníze zoufale chybí a je to vidět na stavu dálniční sítě. Že to tam dneska vracíme, myslím, je dobře. Musím se akorát omluvit řidičům, že je to občas obtěžuje. Každý, kdo to chce pochopit, to pochopí a akceptuje tenhle ten fakt," dodal.
Podle Laudáta je ale realita trošku jiná. "Samozřejmě to není věc stávajícího pana ministra, ale je to věc pana Prachaře. Například výstavbu úseků na D3 zcela zbytečně zabrzdil a byly tam v některých případech ztraceny až dvě stavební sezony. Ze čtyřletého období se ztratily dvě stavební sezony, než se povedlo vrátit k tomu počátečnímu rytmu opravy dálnice D1. Loni byl dodělán jenom úsek například u Jihlavy, který byl za ministra Prachaře zcela zbytečně přerušen. Důvody dodneška nikdo nevyšetřil, přestože to musí vést i k velkým finančním ztrátám. Požádal jsem pana Kolovratníka, poslance za ANO, který se zabývá dopravou, aby se podíval na ekonomické dopady rozhodnutí jejich ministra Prachaře. To, co jsme už dneska mohli mít na prahu otevření, například některé úseky D3, se zdrželo jenom kvůli ministrovi Prachařovi," vysvětlil.
Podle něj jednoduše nefunguje státní správa. "My máme v zákoně dány lhůty na vyvlastňování. Když někdo nechce prodat, máme stanoveny ceny za výkupy jednotlivých typů pozemků. Existují územní plány. Například jižní Morava má dneska s D52 na Vídeň průšvih. Totéž se odehrávalo taky na pražském okruhu, kde aktivisté podali správní žalobu. Asi chyba v zásadách územního rozvoje zase znamenala zastavení. Vždyť tam už se projednávalo územní rozhodnutí. Zatím všude dohledáte nedodržování zákonů při přípravě. Obávám se, že nám Evropská unie nemusí tolerovat nějaké jednoduché zákony, kdy někdo nakreslí čáru na mapě, a podle ní se bude stavět, jak by si to představoval pan Babiš. Dneska je ta doba někde jinde. Zásadní problém je ministerstvo životního prostředí. Podívejte se, jak v této věci funguje váš resortní kolega z ANO ministr Brabec, a ministerstvo pro místní rozvoj. To je také klíčovým orgánem. Vaši dva straničtí kolegové. Jestli to někde vázne, tak je to na těchto dvou resortech," tvrdí.
Související
Klaus světu nerozumí, Babiš a Zeman... Významný politik účtuje, ikonám Česka se to líbit nebude
Vypli mu mozek? Politologové poukazují na podivné chování Zemana ve Sněmovně
František Laudát , Dan Ťok (ministr dopravy) , dálnice silnice
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák