Praha - Česká republika nutně potřebuje nové silnice, dálnice a železnice. Tvrdí to člen podvýboru pro dopravu TOP 09 František Laudát s tím, že navýšení rozpočtu pro ministerstvo dopravy jsou jen "mediální manévry".
"Vítám, že se navyšuje rozpočet. Jsou to ale takové Babišovy mediální manévry přes léto. My jsme chtěli, aby se schodek státního rozpočtu snížil na 40 miliard. Samozřejmě se teď ukazuje, že mohl být dokonce ještě nižší. Ale když už mají peníze, které teď Babiš má, někam jít, tak vítám část, kterou dává do infrastruktury. To se vždycky vyplatí. Mám ale vážné výhrady k tomu, že ministři za ANO, a nastartoval to zejména pan Prachař, nepřináší absolutně žádnou novou kvalitu. Tu spatřuji ve vybudování nových dálnic a případně železnic. Spíš mi to přijde, že jsou to jenom takové údržbářské práce ve větším. Pokud to takhle půjde dál, bude toto čtyřleté období v případě uvádění nových dálničních úseků do provozu snad nejhorší v historii České republiky," řekl v pořadu Události, komentáře.
"My můžeme otevřít jenom ty úseky dálnice, které začal stavět někdo před třemi, čtyřmi lety. Tam se bohužel nezačínalo. Takže my jsme začali v minulém roce stavět asi 70 kilometrů nových dálnic, v letošním roce máme kolem stovky, v příštím roce to má být 140. Bude co otvírat, až tyhle projekty skončí, bude to pravděpodobně nová vláda. To je koloběh, který bohužel funguje. Nevidím v tom nic špatného. Z jedné strany opravujeme a opravovat musíme, například když vezmete D1, ta by se rozpadla, pokud by se nepracovalo. Dálniční síť, ale i síť silnic první třídy je podudržovaná. Tady se nedávalo dostatek peněz," reagoval ministr dopravy Dan Ťok.
"Rád bych zdůraznil, že pokud chcete mít kvalitní dálniční a silniční síť, musíte pět procent ročně opravovat. Pět procent dává čtyři miliardy na opravy. V posledních letech se dávala miliarda. Peníze zoufale chybí a je to vidět na stavu dálniční sítě. Že to tam dneska vracíme, myslím, je dobře. Musím se akorát omluvit řidičům, že je to občas obtěžuje. Každý, kdo to chce pochopit, to pochopí a akceptuje tenhle ten fakt," dodal.
Podle Laudáta je ale realita trošku jiná. "Samozřejmě to není věc stávajícího pana ministra, ale je to věc pana Prachaře. Například výstavbu úseků na D3 zcela zbytečně zabrzdil a byly tam v některých případech ztraceny až dvě stavební sezony. Ze čtyřletého období se ztratily dvě stavební sezony, než se povedlo vrátit k tomu počátečnímu rytmu opravy dálnice D1. Loni byl dodělán jenom úsek například u Jihlavy, který byl za ministra Prachaře zcela zbytečně přerušen. Důvody dodneška nikdo nevyšetřil, přestože to musí vést i k velkým finančním ztrátám. Požádal jsem pana Kolovratníka, poslance za ANO, který se zabývá dopravou, aby se podíval na ekonomické dopady rozhodnutí jejich ministra Prachaře. To, co jsme už dneska mohli mít na prahu otevření, například některé úseky D3, se zdrželo jenom kvůli ministrovi Prachařovi," vysvětlil.
Podle něj jednoduše nefunguje státní správa. "My máme v zákoně dány lhůty na vyvlastňování. Když někdo nechce prodat, máme stanoveny ceny za výkupy jednotlivých typů pozemků. Existují územní plány. Například jižní Morava má dneska s D52 na Vídeň průšvih. Totéž se odehrávalo taky na pražském okruhu, kde aktivisté podali správní žalobu. Asi chyba v zásadách územního rozvoje zase znamenala zastavení. Vždyť tam už se projednávalo územní rozhodnutí. Zatím všude dohledáte nedodržování zákonů při přípravě. Obávám se, že nám Evropská unie nemusí tolerovat nějaké jednoduché zákony, kdy někdo nakreslí čáru na mapě, a podle ní se bude stavět, jak by si to představoval pan Babiš. Dneska je ta doba někde jinde. Zásadní problém je ministerstvo životního prostředí. Podívejte se, jak v této věci funguje váš resortní kolega z ANO ministr Brabec, a ministerstvo pro místní rozvoj. To je také klíčovým orgánem. Vaši dva straničtí kolegové. Jestli to někde vázne, tak je to na těchto dvou resortech," tvrdí.
Související
Klaus světu nerozumí, Babiš a Zeman... Významný politik účtuje, ikonám Česka se to líbit nebude
Vypli mu mozek? Politologové poukazují na podivné chování Zemana ve Sněmovně
František Laudát , Dan Ťok (ministr dopravy) , dálnice silnice
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Zásadní změna počasí v Česku se odkládá. Přinese ji až příští týden
před 1 hodinou
Nová pohádka Tři princezny byla na ČT nejsledovanějším pořadem Vánoc
před 1 hodinou
Vánoční výročí bitvy u Trentonu. Tady se psaly dějiny vzniku moderních USA
před 2 hodinami
Slovensko hlásí, že je na případná mírová jednání připraveno
před 3 hodinami
Pavel Nedvěd dává českému fotbalu vale. Nejspíš bude sportovním ředitelem v Saúdské Arábii
před 4 hodinami
Víme, kdo to udělal, řekl Stubb k poškození kabelů v Baltu. Moskva mlčí
před 5 hodinami
Fico námluvami s Putinem riskuje. Jde o pověst Slovenska
před 6 hodinami
Počasí: Česko ochromí námraza a náledí, varují meteorologové
před 7 hodinami
Pohonné hmoty už dále nezlevňují. Expert naznačil, jaký bude vývoj cen v příštím roce
před 8 hodinami
Dvojnásobná vražda v rodině na Teplicku. Případ řeší policie, má podezřelého
před 8 hodinami
Michal Sadílek bude v Nizozemsku pokračovat i nadále. V Twente má pokračovat do roku 2026
před 9 hodinami
Druhý impeachment v Jižní Koreji. Pravomocí zbavili i náhradního prezidenta
před 9 hodinami
Válka v Ukrajině: Rusové v noci opět útočili. Zemřelo nejméně 6 lidí, tvrdé boje pokračují
před 10 hodinami
Část Česka trápí smog, varovali meteorologové
před 10 hodinami
Rusko je připraveno jednat s Ukrajinou na Slovensku, řekl Putin
před 12 hodinami
Předpověď počasí na příští týden
včera
Česko může fungovat bez ruské ropy, přesto ji dál nakupuje. MPO poukazuje na logistické překážky
včera
Rusko a Kazachstán se snaží bagatelizovat spekulace o sestřelení letadla
včera
Slib jsem splnil, zdražování skončilo a máme se lépe než loni, prohlásil Fiala v projevu
včera
Izrael bombardoval letiště v Jemenu ve chvíli, kdy se na něm nacházel šéf WHO
Generální ředitel Světové zdravotnické organizace Tedros Adhanom Ghebreyesus se nacházel na mezinárodním letišti v jemenském Sana'a ve chvíli, kdy se stalo terčem izraelského leteckého útoku. Upozornil na to server The Guardian.
Zdroj: Libor Novák