V České republice se od roku 2004 téměř zdvojnásobil počet mostů ve špatném až havarijním stavu na silnicích II. a III. třídy. Je jich 2862 z celkových 12.596. Novinářům to dnes v Brně na sympoziu o mostech řekl odborník na problematiku z ČVUT Tomáš Rotter.
Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) jde z rozpočtu ministerstva dopravy na opravy mostů šest miliard korun ročně, částka by se měla zdvojnásobit. Resort chce zřídit expertní pozici pro dohled na všechny mosty na silnicích i železnicích v České republice.
Na silnicích II. třídy je 4525 mostů, z toho 18 procent je v nevyhovujícím stavebním stavu, to znamená ve špatném, velmi špatném nebo havarijním. Na silnicích III. třídy je 8071 mostů, z nichž čtvrtina je v nevyhovujícím stavu.
"V České republice existuje dlouhodobě systém péče o mosty. Je propracovaný, ale není důsledně dodržovaný. Je to z toho důvodu, že nebyl dlouhodobě dostatek finančních prostředků na údržbu a opravy a za druhé nebyla důsledná zákonná povinnost vlastníků mostů, což je vést evidenci a zajišťovat prohlídky. Tato povinnost nebyla a není vyřešena dodnes," uvedl Rotter.
Připomněl, že o železniční mosty, kterých je asi 6700, se stará Správa železnic. Část mostů v počtu přes 5000 leží na silnicích I. třídy, o které pečuje Ředitelství silnic a dálnic ČR, mosty na komunikacích II. a III. třídy v počtu kolem 12.500 patří do správy krajů.
"Do oprav mostů dáváme ročně řádově šest miliard korun a je to málo. Plánujeme to zdvojnásobit. Musíme ale řešit nejen zdroje, ale umět to rozložit na jednotlivé organizace. Na ministerstvu vytváříme nový tým, který povede člověk specializovaný na mosty. Bude se tomu věnovat naplno, bude spolupracovat se Správou železnic, ŘSD i kraji," řekl Havlíček.
Nejhorší stav mostů na silnicích II. třídy je ve Středočeském kraji, kde je 28 procent mostů v nevyhovujícím stavu. Na silnicích III. třídy je dlouhodobě nejhorší stav v Jihomoravském kraji, kde je 39 procent mostů v nevyhovujícím stavu. Odhad nákladů na opravu všech mostů v nevyhovujícím stavu na silnicích nižších tříd v ČR činí 22 miliard korun. Středočeský kraj y potřeboval na opravy mostů II. třídy 3,2 miliardy korun, Jihomoravský kraj na mosty III. třídy asi 1,6 miliardy korun.
Středočeský kraj uvedl, že má ve svém vlastnictví 1854 mostů, z toho 17 je v havarijním stavu. Jejich rekonstrukce se již provádějí nebo připravují. Hejtmanství a krajští silničáři letos plánují opravit či zahájit opravy 62 mostů za více než 1,5 miliardy korun. Kraj upozorňuje na to, že po získání stavebních povolení a výběru stavební firmy je zahájení oprav závislé na získání rozhodnutí o uzavírkách silnic. Další komplikace mohou nastat v rovině majetkoprávní, což se týká třeba přeložek inženýrských sítí nebo vlastnictví dotčených nemovitostí.
Jihomoravský náměstek pro dopravu Roman Hanák potvrdil, že ve špatném, velmi špatném a havarijním stavu 39 procent mostů v kraji může být. "V havarijním je zhruba 30 z asi 1200 mostů na silnicích II. a III. třídy. Snažíme se průběžně opravovat všechny nevyhovující, ale záleží na penězích, i v jaké fázi je příprava. Problém je také v tom, že se zpřísnily posudky a například dva mosty na Břeclavsku, které před dvěma lety byly ve špatném stavu, jsou nyní v havarijním," řekl ČTK Hanák.
Doplnil, že v posledních letech většina peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) putovala právě na opravu mostů. "Ročně do nich vkládáme 100 milionů korun. Je potřeba více peněz, takže pokud je ze SFDI i dostaneme, jsme nyní i projekčně připraveni vynaložit je do oprav dalších mostů," dodal Hanák. Zmínil, že mosty v havarijním stavu se nachází například v Borotíně na Blanensku nebo Syrovicích či Moravských Bránicích na Brněnsku.
Související

Zkáza mostu v Baltimore na videu. Loď ho poslala ke dnu, pohřešuje se několik lidí

Nad silnicí v Indii vede 27metrový most pro hady, má i "navigační zařízení"
Mosty obecně , doprava , Karel Havlíček , ČVUT , Silnice
Aktuálně se děje
před 30 minutami

Elon Musk udělal nečekaný obchod se sítí X. Prodal ji sám sobě
před 1 hodinou

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností
před 2 hodinami

Albert stáhl z nabídky jeden konkrétní druh zeleniny. Zákazníkům vrátí peníze
před 3 hodinami

Tragédie při motokrosu na Svitavsku. Závodník nepřežil pád
před 4 hodinami

Ukrajina nemusí přijmout nerostnou dohodu, naznačil Zelenskyj
před 5 hodinami

Dnešní noc bude kratší kvůli změně času. Jak se s letním časem vyrovnat?
před 5 hodinami

V Amsterdamu útočil Ukrajinec. Lidé děkují Britovi, který se mu postavil
Aktualizováno před 5 hodinami

Policie vyšetřuje násilnou smrt muže v Pardubicích. V případu padne obvinění
před 6 hodinami

Populismus v Česku. Politolog pro EZ hodnotí nové kampaně ANO, SPD či Motoristů
před 6 hodinami

Toulová dostala Langmajera na vrchol
před 6 hodinami

Motol bude mít od příštího týdne nové vedení. Válek prozradil jméno nového šéfa
před 7 hodinami

Skvělý Menšík si v Miami poradil s Fritzem a zahraje si první finále turnaje Masters
před 8 hodinami

Vance se v Grónsku pasoval na mluvčího místních a kritizoval Dány. Přišla reakce
před 9 hodinami

Válka na Ukrajině: Čtyři mrtví v Dnipru. Rusko se vysmívá mírovým snahám, říká Zelenskyj
před 11 hodinami

Nová bilance tragického zemětřesení v Asii. Záchranné práce pokračují
před 11 hodinami

Den částečného zatmění Slunce je tady. Experti radí, jak ho sledovat
před 13 hodinami

Počasí přinese příští týden výrazné ochlazení. Teploty spadnou až o 15 stupňů
včera

Ukrajina a Rusko si přehazují vinu za problémy v mírových jednáních. Trump mlčí, Kyjev se bojí nejhoršího
Aktualizováno včera

Mimořádná zpráva Myanmar a Thajsko zasáhla mohutná zemětřesení, vyhlášen nouzový stav. Počet uvězněných a mrtvých roste
včera
Kdy budeme vědět, co se v Maynmaru skutečně stalo? Potrvá to týdny
Plný rozsah škod způsobených pátečním zemětřesením v Myanmaru bude znám nejdříve za několik týdnů, uvedl ředitel Mezinárodního záchranného výboru (IRC) pro Myanmar Mohamed Riyas. Podle něj je však jisté, že dopady katastrofy budou „závažné“, píše CNN.
Zdroj: Libor Novák