V České republice se od roku 2004 téměř zdvojnásobil počet mostů ve špatném až havarijním stavu na silnicích II. a III. třídy. Je jich 2862 z celkových 12.596. Novinářům to dnes v Brně na sympoziu o mostech řekl odborník na problematiku z ČVUT Tomáš Rotter.
Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) jde z rozpočtu ministerstva dopravy na opravy mostů šest miliard korun ročně, částka by se měla zdvojnásobit. Resort chce zřídit expertní pozici pro dohled na všechny mosty na silnicích i železnicích v České republice.
Na silnicích II. třídy je 4525 mostů, z toho 18 procent je v nevyhovujícím stavebním stavu, to znamená ve špatném, velmi špatném nebo havarijním. Na silnicích III. třídy je 8071 mostů, z nichž čtvrtina je v nevyhovujícím stavu.
"V České republice existuje dlouhodobě systém péče o mosty. Je propracovaný, ale není důsledně dodržovaný. Je to z toho důvodu, že nebyl dlouhodobě dostatek finančních prostředků na údržbu a opravy a za druhé nebyla důsledná zákonná povinnost vlastníků mostů, což je vést evidenci a zajišťovat prohlídky. Tato povinnost nebyla a není vyřešena dodnes," uvedl Rotter.
Připomněl, že o železniční mosty, kterých je asi 6700, se stará Správa železnic. Část mostů v počtu přes 5000 leží na silnicích I. třídy, o které pečuje Ředitelství silnic a dálnic ČR, mosty na komunikacích II. a III. třídy v počtu kolem 12.500 patří do správy krajů.
"Do oprav mostů dáváme ročně řádově šest miliard korun a je to málo. Plánujeme to zdvojnásobit. Musíme ale řešit nejen zdroje, ale umět to rozložit na jednotlivé organizace. Na ministerstvu vytváříme nový tým, který povede člověk specializovaný na mosty. Bude se tomu věnovat naplno, bude spolupracovat se Správou železnic, ŘSD i kraji," řekl Havlíček.
Nejhorší stav mostů na silnicích II. třídy je ve Středočeském kraji, kde je 28 procent mostů v nevyhovujícím stavu. Na silnicích III. třídy je dlouhodobě nejhorší stav v Jihomoravském kraji, kde je 39 procent mostů v nevyhovujícím stavu. Odhad nákladů na opravu všech mostů v nevyhovujícím stavu na silnicích nižších tříd v ČR činí 22 miliard korun. Středočeský kraj y potřeboval na opravy mostů II. třídy 3,2 miliardy korun, Jihomoravský kraj na mosty III. třídy asi 1,6 miliardy korun.
Středočeský kraj uvedl, že má ve svém vlastnictví 1854 mostů, z toho 17 je v havarijním stavu. Jejich rekonstrukce se již provádějí nebo připravují. Hejtmanství a krajští silničáři letos plánují opravit či zahájit opravy 62 mostů za více než 1,5 miliardy korun. Kraj upozorňuje na to, že po získání stavebních povolení a výběru stavební firmy je zahájení oprav závislé na získání rozhodnutí o uzavírkách silnic. Další komplikace mohou nastat v rovině majetkoprávní, což se týká třeba přeložek inženýrských sítí nebo vlastnictví dotčených nemovitostí.
Jihomoravský náměstek pro dopravu Roman Hanák potvrdil, že ve špatném, velmi špatném a havarijním stavu 39 procent mostů v kraji může být. "V havarijním je zhruba 30 z asi 1200 mostů na silnicích II. a III. třídy. Snažíme se průběžně opravovat všechny nevyhovující, ale záleží na penězích, i v jaké fázi je příprava. Problém je také v tom, že se zpřísnily posudky a například dva mosty na Břeclavsku, které před dvěma lety byly ve špatném stavu, jsou nyní v havarijním," řekl ČTK Hanák.
Doplnil, že v posledních letech většina peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) putovala právě na opravu mostů. "Ročně do nich vkládáme 100 milionů korun. Je potřeba více peněz, takže pokud je ze SFDI i dostaneme, jsme nyní i projekčně připraveni vynaložit je do oprav dalších mostů," dodal Hanák. Zmínil, že mosty v havarijním stavu se nachází například v Borotíně na Blanensku nebo Syrovicích či Moravských Bránicích na Brněnsku.
Související
Zkáza mostu v Baltimore na videu. Loď ho poslala ke dnu, pohřešuje se několik lidí
Nad silnicí v Indii vede 27metrový most pro hady, má i "navigační zařízení"
Mosty obecně , doprava , Karel Havlíček , ČVUT , Silnice
Aktuálně se děje
před 28 minutami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 48 minutami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 1 hodinou
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 1 hodinou
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 2 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 3 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 4 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
Soutěž Eurovision Song Contest čelí v Ženevě klíčovému "přelomovému" zasedání, které rozhodne o její budoucnosti. Organizátoři a zúčastněné země budou ve čtvrtek diskutovat o tom, zda by Izraeli měla být povolena další účast v soutěži. Důvodem jsou protesty proti způsobu, jakým izraelská vláda vede válku v Gaze, a obvinění z nekalých praktik při hlasování.
Zdroj: Libor Novák