České dráhy kvůli nehodám zintenzivní kontroly a výcvik

České dráhy zintenzivní kontroly práce strojvůdců, zároveň budou chtít zkvalitnit jejich výcvik a trénink. Dnes se na tom dohodlo představenstvo společnosti. Podobná opatření dráhy kvůli nehodám zavedly loni na jaře. V posledním týdnu se na železnici stalo několik vážných nehod, všechny se týkaly vlaků Českých drah. Společnost vyplatí poškozeným účastníkům nehod odškodnění.

"Zaměříme se na další zkvalitnění výcviku, průběžného tréninku a zvýšení četnosti kontrol výkonu povolání strojvedoucích. Těch jsme už loni provedli meziročně o 25 procent více než před rokem," uvedl šéf skupiny Václav Nebeský.

Dráhy zakomponují příčiny posledních nehod do svého povinného školení a připraví speciální trénink na simulátorech v Praze a České Třebové. Trénink bude zaměřen zejména na reakční schopnosti strojvedoucích při mimořádných situacích. Dráhy nyní pořádají pro své strojvedoucí více než 12týdenní výcvik a v průběhu povolání další školení. Jejich součástí je minimálně jednou za rok výcvik na trenažéru. Zintenzivnění kontrol doplní kontroly, které společnost provádí u každého strojvedoucího nejméně dvakrát do roka.

Další opatření se bude týkat regionálních tratí typu D3, mezi které patří i úsek u Perninku, kde se minulý týden čelně srazily dva vlaky. Tyto tratě jsou řízeny pouze lidmi. Dráhy tu zahájily přípravu systému na bázi GPS, který bude strojvedoucí během jízdy upozorňovat na nutnost hlásit se dispečerovi v místech křížení vlaků. Zároveň by měl v případě pochybení upozornit i na blížící se vozidlo v protisměru. "Dokud nebudou tyto tratě zabezpečeny, může takové zařízení pomoci předejít fatálním událostem," podotkl Nebeský. Řízení tratí D3 upraví i Správa železnic, která na nich od 15. srpna zavede ohlašovací povinnost pro strojvůdce před odjezdem z dopraven, tedy stanic, výhyben a dalších míst.

Vedle toho společnost plánuje dál vybavovat svá vozidla zabezpečovacím systémem ETCS, který umožňuje zastavit vlak na dálku. Nové vlaky kupuje pouze s tímto systémem. Podle statistik z letošního dubna je systémem ale pokryto jen zhruba 255 kilometrů železnice, dalších přes 200 kilometrů je ve zkušebním provozu. Celkem je v Česku přes 9000 kilometrů železnic.

Dopravce také připomněl, že podporuje vznik systému na kontrolu dodržování povinného odpočinku v případech, kdy strojvedoucí zároveň pracuje u jiného dopravce. V současnosti to není možné kontrolovat. Na systému začal loni pracovat Drážní úřad.

České dráhy také v souvislosti s nehodami vyplatí cestujícím, případně jejich rodinám, odškodnění a náhradu hmotných škod. Podle mluvčí Vandy Rajnochové bude společnost přistupovat ke každému individuálně. Termíny a výše odškodnění budou záviset například na době léčení a dalších faktorech.

O aktuální situaci na železnici bude dnes v večer jednat také nová Bezpečnostní komise pro železnici, kterou ustavilo ministerstvo dopravy.

V uplynulých osmi dnech se stalo na tratích několik velkých nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati pak v úterý večer narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.

Související

Více souvisejících

České Dráhy železnice Nehody vlaků

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy