Evropská komise (EK) obvinila České dráhy (ČD) a rakouského železničního dopravce ÖBB, že uzavřeli tajnou dohodu o použitých osobních železničních vagonech, která poškozovala českého provozovatele RegioJet. Komise dnes uvedla, že český podnik s rakouským uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy, oběma proto zaslala takzvané prohlášení o námitkách.
Unijní úřady případ vyšetřovaly šest let. České dráhy na dotaz ČTK odmítly, že uzavřely kartelovou dohodu. Majitel RegioJet Radim Jančura uvedl, že si počká na konec vyšetřování a přihlásí se o náhradu škody.
"ČD a ÖBB se zapojily do kolektivního bojkotu s cílem udržet si své postavení na trhu a bránit expanzi RegioJetu jak v Česku, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní," uvedla komise. Ta je exekutivním orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Mimo jiné funguje i jako antimonopolní úřad EU.
Česká železniční společnost RegioJet vstoupila na trh dálkové železniční osobní dopravy v České republice v roce 2011. Aby byla schopna konkurovat společnostem ČD a ÖBB, spoléhala se při své činnosti do značné míry na použité vozy.
Komise předběžně zjistila, že mezi lety 2012 a 2016 se ČD a ÖBB účastnily kolektivního bojkotu, jehož cílem bylo udržet si své postavení na trhu a bránit rozšíření společnosti RegioJet v Česku i na trase mezi Prahou a Vídní. Ke kolektivnímu bojkotu dochází, když se skupina soutěžitelů dohodne na vyloučení skutečného nebo potenciálního konkurenta nebo na tom, že mu zkomplikuje činnost.
"České dráhy neuznávají, že by z jejich strany došlo k uzavření kartelové dohody," uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Firma podle ní obdržela od EK takzvané sdělení výhrad, které není rozhodnutím ve věci nebo konstatováním, že by České dráhy pochybily. "Jedná se o předběžný názor EK na danou věc. Nyní proběhne podrobná analýza dokumentu a poté se k němu vyjádříme," dodala mluvčí. Komise přitom ve svém předběžném stanovisku uvádí, že ČD a ÖBB "porušily antimonopolní pravidla EU tím, že na trhu s použitými osobními železničními vagony uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy".
Naopak Jančura považuje vyjádření Evropské komise za pravdivé. "Prvních 100 vagonů jsme postupně koupili od ÖBB a začali díky nim jako první dopravce konkurovat Českým drahám počínaje zářím 2011. Najednou se něco stalo a my jsme už nekoupili ani kolo. Až časem vyplavalo na povrch, že při razii Evropské komise na ČD našla komise důkazy, které nasvědčují tomu, že se ČD a ÖBB dohodly na vzájemném postupu proti RegioJetu, což je z hlediska soutěžního práva přísně zakázané," sdělil ČTK Jančura
"Při dalších prodejích vozů, kterých bylo okolo 200, skoupily všechny ČD. Až časem jsme pochopili, proč se tak stalo. Kdyby k tomuto jednání nedošlo, RegioJet by dnes byl třikrát větší dopravce, než je, a provozovali bychom vlaky ve velké části Evropy. Musíme si počkat na výsledek šetření a pak se přihlásíme o náhradu škody. V tuto chvíli je předčasné škodu stanovit, ale naše limity růstu byly především levné a kvalitní vozy od západoevropských státních dopravců," dodal Jančura.
Pokud se předběžný názor komise potvrdí, bylo by jednání ČD a ÖBB v rozporu s článkem 101 Smlouvy o fungování Evropské unie. Ten zakazuje protisoutěžní obchodní praktiky, jako je koluze.
"V rámci zdravé hospodářské soutěže mají evropští občané prospěch z kvalitních a cenově dostupných služeb v osobní železniční dopravě. Atraktivní služby železniční osobní dopravy rovněž podněcují cestující k tomu, aby přešli ze silniční na železniční dopravu, což je zásadní pro dosažení cílů Zelené dohody pro Evropu," uvedla místopředsedkyně komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová.
Jančura, jehož firmu České dráhy přeplatily při nákupu vagonů z Rakouska, kroky ČD a ÖBB už dříve kritizoval. Konečnou kupní cenu vozů označil za nevýhodnou a už koncem roku 2014 řekl, že další peníze podle něj ČD ještě budou muset zaplatit za úpravy vagonů.
Související

Vlaky v Česku nabírají zpoždění. Došlo k výpadku klíčového zabezpečovače

České dráhy se chlubí. Cestujících bylo ve vlacích meziročně více
České Dráhy , regiojet , evropská komise
Aktuálně se děje
včera

TELH čtvrtfinále: Sparta porazila Třinec v prodloužení 4:3, Hradec srovnal
včera

Dubnové důchody doprovodí změny. Reagovat musí i pošťáci
Aktualizováno včera

Česko se rozloučilo se zpěvákem Josefem Zímou
včera

Policisté z kauzy napadení dívky v Praze vyvázli s podmínkami
včera

Počasí o víkendu: Za zimou musíte na hory. Podmínky se zhoršují
včera

Politico: Trump v úřadu je stejný zlom pro svět, jako 11. září a Berlínská zeď
včera

Řízená střela dlouhého doletu Neptun je ukrajinským esem v rukávu
včera

Jak urovnat spor se Slovenskem? EU zvažuje využití rozsáhlých podzemních zásobníků na Ukrajině
včera

Kdo se postaví Izraeli? Odpověď je smutná a jednoduchá
včera

Měla to být nejzábavnější AI na světě. Muskův chatbot Grok rozložil Indii, zasáhnout musela i vláda
včera

Izrael vydal rozkaz k obsazení Pásma Gazy, Hamásu hrozí anexí
Aktualizováno včera

Trump vydal nařízení, kterým rozpustí ministerstvo školství. Studenti se bojí o budoucnost
včera

Koalice, které stačí pět procent? SPD podepsalo memorandum s dalšími stranami, chtějí do vlády
včera

Musk pod tlakem: Tesla stahuje ze silnic Cybertrucky, zatímco čelí sérii útoků na svá vozidla i prodejny
včera

Prezident Pavel dorazil na Ukrajinu. Setká se se Zelenským a Šmyhalem
včera

Rusko se bude rozšiřovat všemi směry, cílem je likvidace Ukrajiny, prohlásil tajemný Putinův poradce Surkov
včera

Tvrdá slova z OSN: Připravme se na to, že lidé budou kvůli Trumpovi umírat
včera

Trump je jediný, kdo věří, že dosáhne míru na Ukrajině. Paralyzuje tím ale celou Evropu
včera

Letecká doprava kolabuje. Letiště Heathrow kvůli požáru nefunguje, dopady pocítí celý svět
včera
Předpověď počasí na víkend: Teploty vyrostou, čeká nás typické jaro
Počasí bude o víkendu typicky jarní. Denní maxima podle ČHMÚ.cz vyrostou až na 17 stupňů.
Zdroj: Libor Novák