Evropská komise (EK) obvinila České dráhy (ČD) a rakouského železničního dopravce ÖBB, že uzavřeli tajnou dohodu o použitých osobních železničních vagonech, která poškozovala českého provozovatele RegioJet. Komise dnes uvedla, že český podnik s rakouským uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy, oběma proto zaslala takzvané prohlášení o námitkách.
Unijní úřady případ vyšetřovaly šest let. České dráhy na dotaz ČTK odmítly, že uzavřely kartelovou dohodu. Majitel RegioJet Radim Jančura uvedl, že si počká na konec vyšetřování a přihlásí se o náhradu škody.
"ČD a ÖBB se zapojily do kolektivního bojkotu s cílem udržet si své postavení na trhu a bránit expanzi RegioJetu jak v Česku, tak na mezinárodní železniční trase mezi Prahou a Vídní," uvedla komise. Ta je exekutivním orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Mimo jiné funguje i jako antimonopolní úřad EU.
Česká železniční společnost RegioJet vstoupila na trh dálkové železniční osobní dopravy v České republice v roce 2011. Aby byla schopna konkurovat společnostem ČD a ÖBB, spoléhala se při své činnosti do značné míry na použité vozy.
Komise předběžně zjistila, že mezi lety 2012 a 2016 se ČD a ÖBB účastnily kolektivního bojkotu, jehož cílem bylo udržet si své postavení na trhu a bránit rozšíření společnosti RegioJet v Česku i na trase mezi Prahou a Vídní. Ke kolektivnímu bojkotu dochází, když se skupina soutěžitelů dohodne na vyloučení skutečného nebo potenciálního konkurenta nebo na tom, že mu zkomplikuje činnost.
"České dráhy neuznávají, že by z jejich strany došlo k uzavření kartelové dohody," uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Firma podle ní obdržela od EK takzvané sdělení výhrad, které není rozhodnutím ve věci nebo konstatováním, že by České dráhy pochybily. "Jedná se o předběžný názor EK na danou věc. Nyní proběhne podrobná analýza dokumentu a poté se k němu vyjádříme," dodala mluvčí. Komise přitom ve svém předběžném stanovisku uvádí, že ČD a ÖBB "porušily antimonopolní pravidla EU tím, že na trhu s použitými osobními železničními vagony uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy".
Naopak Jančura považuje vyjádření Evropské komise za pravdivé. "Prvních 100 vagonů jsme postupně koupili od ÖBB a začali díky nim jako první dopravce konkurovat Českým drahám počínaje zářím 2011. Najednou se něco stalo a my jsme už nekoupili ani kolo. Až časem vyplavalo na povrch, že při razii Evropské komise na ČD našla komise důkazy, které nasvědčují tomu, že se ČD a ÖBB dohodly na vzájemném postupu proti RegioJetu, což je z hlediska soutěžního práva přísně zakázané," sdělil ČTK Jančura
"Při dalších prodejích vozů, kterých bylo okolo 200, skoupily všechny ČD. Až časem jsme pochopili, proč se tak stalo. Kdyby k tomuto jednání nedošlo, RegioJet by dnes byl třikrát větší dopravce, než je, a provozovali bychom vlaky ve velké části Evropy. Musíme si počkat na výsledek šetření a pak se přihlásíme o náhradu škody. V tuto chvíli je předčasné škodu stanovit, ale naše limity růstu byly především levné a kvalitní vozy od západoevropských státních dopravců," dodal Jančura.
Pokud se předběžný názor komise potvrdí, bylo by jednání ČD a ÖBB v rozporu s článkem 101 Smlouvy o fungování Evropské unie. Ten zakazuje protisoutěžní obchodní praktiky, jako je koluze.
"V rámci zdravé hospodářské soutěže mají evropští občané prospěch z kvalitních a cenově dostupných služeb v osobní železniční dopravě. Atraktivní služby železniční osobní dopravy rovněž podněcují cestující k tomu, aby přešli ze silniční na železniční dopravu, což je zásadní pro dosažení cílů Zelené dohody pro Evropu," uvedla místopředsedkyně komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže Margrethe Vestagerová.
Jančura, jehož firmu České dráhy přeplatily při nákupu vagonů z Rakouska, kroky ČD a ÖBB už dříve kritizoval. Konečnou kupní cenu vozů označil za nevýhodnou a už koncem roku 2014 řekl, že další peníze podle něj ČD ještě budou muset zaplatit za úpravy vagonů.
Související
Tratí, kde nejezdí vlaky, přibývá. Příčinou jsou povodně i pády stromů
Počasí dělá potíže i železničářům. Mimo provoz je několik vlakových tratí
České Dráhy , regiojet , evropská komise
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Povolení útočit raketami ATACMS v Rusku rozlítilo Moskvu. Svět čeká na reakci Putina
před 33 minutami
Jak víme, že klimatická krize je příčinou extrémního počasí?
před 1 hodinou
Čím může Kyjev útočit v Rusku? Chlouba americké armády ATACMS je víc než jen zbraní
před 1 hodinou
Korčok se vrací do hry. Jeho úkolem bude změnit vnímaní progresivismu, říká politolog pro EZ
před 1 hodinou
Pařížská dohoda není mrtvá, nemůžeme ale nechat planetu shořet, varuje Měsícová
před 1 hodinou
Počasí, jaké jsme si nikdy neuměli představit. Přináší smrt a zkázu napříč kontinenty, varují vědci
před 2 hodinami
Jak mohou údery raketami ATACMS v Rusku změnit průběh války?
před 3 hodinami
Počasí se příští víkend nečekaně oteplí
včera
Zelenského vymodlené rakety zkomplikují válku. Povolení k užití ATACMS v Rusku je Bidenovo dědictví Trumpovi
včera
Biden povolil Ukrajině použití amerických zbraní na území Ruska
včera
Rakousko je bez plynu. Gazprom mu zavřel kohoutky
včera
Útěk z USA před Trumpem? Na čtyři roky vás ukryjeme, vrátíte se, až odejde, slibuje lodní společnost
Aktualizováno včera
Lidé na Národní třídě vypískali Rakušana i Babiše, Pavel zpytoval svědomí. Na Staroměstském náměstí se demonstruje
včera
Do pěti let budeme mít platy jako Němci, slíbil Fiala. Ve skutečnosti to nebude ani za dalších 35 let
včera
COP29: Světu dochází čas. Musí sehnat bilion dolarů ročně dříve, než nastoupí Trump
včera
Trumpova politika Ameriky na prvním místě: Jaké bude mít globální důsledky?
včera
Nemám vůbec strach. Trump bude problém, ale pro zločince, říkají migranti v USA
včera
Temná stránka války na Ukrajině: Veteráni v Rusku prolévají krev, společnost se jich bojí
včera
Odpověď těm, co jednají s Putinem. Masivní útok na Ukrajinu byl vzkaz Scholzovi a Trumpovi, míní Kyjev
včera
Rusko tlačí Ukrajinu do kouta. Samo ale čelí vážným problémům
Ukrajina čelí dalším problémům v době, kdy Rusko pokračuje v získávání taktických výhod na klíčových místech východní a jihovýchodní fronty, přičemž stále podniká intenzivní vzdušné útoky na ukrajinská města. Současně Moskva připravuje protiútok v ruské Kurské oblasti, kde Kyjev letos zaznamenal jediný významný vojenský úspěch. Podle prezidenta Volodymyra Zelenského zde Rusko soustředilo téměř 50 tisíc vojáků, mezi nimiž jsou i čerstvě nasazení severokorejští vojáci.
Zdroj: Libor Novák