Do nového mýtného systému, jenž má být spuštěn od letošního prosince, bylo dosud přihlášeno 82.000 vozidel, celkem se očekává 450.000 vozů. Většinu z registrovaných tvoří velcí dopravci, z menších firem, které ovšem v současném systému tvoří v souhrnu až 85procentní většinu, se zaregistrovalo pouze pět procent.
Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Podle něj může při takto pomalých registracích nastat v prosinci dopravní kolaps.
Registrace do nového mýtného systému trvá jen pár minut. Osobně jsem si ji vyzkoušel na @Hokomora. Po 4 týdnech od spuštění registrací je zaevidováno 82 tisíc vozidel. Apeluji na všechny dopravce, aby déle nečekali a zajistili si nové palubní jednotky co nejdříve. pic.twitter.com/p9v7pdteJH
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) October 21, 2019
Většinu ze zaregistrovaných vozidel tvoří auta velkých dopravců. Z jejich očekávaného počtu je evidována přibližně polovina. Problém je u malých firem, které mají méně než deset vozů. "Pokud si malí dopravci nezačnou ve velkém vyzvedávat nové palubní jednotky, na přelomu listopadu a prosince stráví zbytečné hodiny času ve frontách," uvedl generální ředitel budoucího správce systému firmy CzechToll Matej Okáli. Současně ujistil, že nové mýto bude přes právní spory spuštěno od prosince.
CzechToll očekává registraci celkem 173.000 dopravců, z toho okolo 150.000 malých dopravních firem. Dosud tak ovšem učinilo pět procent malých dopravců, kteří zaregistrovali okolo 10.000 vozidel. Problémy s pomalou registrací malých dopravců se týká českých i zahraničních firem.
Společnost má obavy zejména z nedostatečného zájmu o registrace u polských dopravců. Ti mají v současnosti zhruba 117.000 palubních jednotek, do nového mýta jich je ovšem zaregistrováno kolem 15.000. CzechToll proto v minulém týdnu posílil svou informační kampaň v Polsku. Problémy jsou i u dopravců z Rumunska, Bulharska a dalších zemí východní Evropy. Kremlík proto tento týden pošle dopis ministrům dopravy z těchto zemí, ve kterém je požádá o spolupráci.
Nejlépe zatím registrační povinnosti plní čeští dopravci, kteří přihlásili 41.000 aut a také firmy ze Slovenska, jež mají zaregistrováno kolem 8000 vozidel. Čeští dopravci by podle očekávání CzechTollu měli zaregistrovat celkem 128.000 vozů. Kvůli očekávanému náporu dopravců na přelomu listopadu a prosince CzechToll posílil spolu s provozovateli obchodních míst personální kapacity.
Registrace do nového systému začala 22. září. Dopravci se mohou přihlašovat několika způsoby, například prostřednictvím palivových karet, přes obchodní distribuční místa, dále na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet. Dopravci po zaevidování údajů o vozidle a firmě musí složit kauci za palubní jednotku. Ta je o necelých 1000 korun dražší než u starého systému, za jednu dopravci nyní zaplatí 2468 korun, při jejím vrácení provozovateli ovšem dostanou peníze zpět. Vratná je i kauce za jednotky současného systému. Dopravci si při registraci mohou také vybrat, zda budou mýto platit předem ve formě určitého kreditu, což si většinou volí malí dopravci, nebo až následně. Při výběru následné platby ovšem musí prokázat bankovní garance.
Přípravu nového mýtného systému provázejí právní spory. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v září zatím nepravomocně zakázal plnění mýtné smlouvy, a to s ročním odkladem. Stát proti tomu podal rozklad. Kremlík i Okáli dnes v této souvislosti zopakovali, že přípravy nového mýta pokračují a systém bude spuštěn včas.
Konsorcium CzechToll/SkyToll vystřídá na pozici správce mýta firmu Kapsch. Konsorcium loni uspělo v tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.
Související

Policie bude muset znovu řešit kauzu tendru na dálniční známky

Prodej dálničních známek přes e-shop nefunguje, Havlíček je terčem kritiky a posměchu
Vladimír Kremlík , Mýtné , Dopravci , CzechToll a SkyToll , Ministerstvo dopravy
Aktuálně se děje
před 5 minutami

Trunda o konci Ivana Haška neuvažuje. Musel se však distancovat od „berbrovce“ Hořejšího
před 14 minutami

Češi v rámci kvalifikace na fotbalové MS poprvé prohráli. V Chorvatsku poznali na čem jsou
před 1 hodinou

Švédsko chce v celé EU zakázat ohňostroje
před 2 hodinami

Trump tlačí na Izrael: Ukončete válku v Gaze a přestaňte vyhrožovat Íránu, tvrdí zdroj
před 4 hodinami

Trump stupňuje rétoriku: Zvažuje nasazení armády proti demonstrantům
před 5 hodinami

Rusko může zaútočit do pěti let, varuje Rutte. Rusko vyrobí za tři měsíce tolik munice, kolik NATO za rok
před 6 hodinami

Železný ředitelem České televize nebude. Radní vybrali pět finalistů volby
před 6 hodinami

Macron chce po tragickém útoku zakázat sociální sítě dětem do 15 let
před 7 hodinami

Policie zasahovala v budově FF UK. Podezření vzbudili dva lidé
před 8 hodinami

Nepokoje neotřásají jen Amerikou. V Severním Irsku byly během výtržností zraněny desítky policistů
před 9 hodinami

Má Trump právo povolat Národní gardu? Za určitých podmínek ano, v LA ale vynechal tu nejdůležitější
před 10 hodinami

Evropské zbrojovky mají zásadní problém. Neumí nic utajit
před 10 hodinami

Chcete peníze? Přestaňte podporovat transgender, nařídil Trump státům. Soud to smetl ze stolu
před 11 hodinami

Zákaz vycházení v LA má podle expertů uklidnit situaci. Policie zatýká stovky lidí, popřela použití slzného plynu
před 12 hodinami

Masové protesty v USA: Demonstruje New York, Chicago i Seattle. LA zakazuje vycházení, Texas povolává gardu
před 13 hodinami

První výhled počasí na příští týden. Deštník se bude hodit
včera

Palác prý něco tají. S rakovinou bojující Karel III. může umřít, tvrdí novinářka
včera

Dvě ženy jdou za vraždu vůdce kutnohorské sekty za mříže, rozhodl soud
včera

Překvapivý konec hledání nového kouče Sparty. Na Letnou se vrací Brian Priske
včera