Do nového mýtného systému, jenž má být spuštěn od letošního prosince, bylo dosud přihlášeno 82.000 vozidel, celkem se očekává 450.000 vozů. Většinu z registrovaných tvoří velcí dopravci, z menších firem, které ovšem v současném systému tvoří v souhrnu až 85procentní většinu, se zaregistrovalo pouze pět procent.
Na dnešní tiskové konferenci to řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Podle něj může při takto pomalých registracích nastat v prosinci dopravní kolaps.
Registrace do nového mýtného systému trvá jen pár minut. Osobně jsem si ji vyzkoušel na @Hokomora. Po 4 týdnech od spuštění registrací je zaevidováno 82 tisíc vozidel. Apeluji na všechny dopravce, aby déle nečekali a zajistili si nové palubní jednotky co nejdříve. pic.twitter.com/p9v7pdteJH
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) October 21, 2019
Většinu ze zaregistrovaných vozidel tvoří auta velkých dopravců. Z jejich očekávaného počtu je evidována přibližně polovina. Problém je u malých firem, které mají méně než deset vozů. "Pokud si malí dopravci nezačnou ve velkém vyzvedávat nové palubní jednotky, na přelomu listopadu a prosince stráví zbytečné hodiny času ve frontách," uvedl generální ředitel budoucího správce systému firmy CzechToll Matej Okáli. Současně ujistil, že nové mýto bude přes právní spory spuštěno od prosince.
CzechToll očekává registraci celkem 173.000 dopravců, z toho okolo 150.000 malých dopravních firem. Dosud tak ovšem učinilo pět procent malých dopravců, kteří zaregistrovali okolo 10.000 vozidel. Problémy s pomalou registrací malých dopravců se týká českých i zahraničních firem.
Společnost má obavy zejména z nedostatečného zájmu o registrace u polských dopravců. Ti mají v současnosti zhruba 117.000 palubních jednotek, do nového mýta jich je ovšem zaregistrováno kolem 15.000. CzechToll proto v minulém týdnu posílil svou informační kampaň v Polsku. Problémy jsou i u dopravců z Rumunska, Bulharska a dalších zemí východní Evropy. Kremlík proto tento týden pošle dopis ministrům dopravy z těchto zemí, ve kterém je požádá o spolupráci.
Nejlépe zatím registrační povinnosti plní čeští dopravci, kteří přihlásili 41.000 aut a také firmy ze Slovenska, jež mají zaregistrováno kolem 8000 vozidel. Čeští dopravci by podle očekávání CzechTollu měli zaregistrovat celkem 128.000 vozů. Kvůli očekávanému náporu dopravců na přelomu listopadu a prosince CzechToll posílil spolu s provozovateli obchodních míst personální kapacity.
Registrace do nového systému začala 22. září. Dopravci se mohou přihlašovat několika způsoby, například prostřednictvím palivových karet, přes obchodní distribuční místa, dále na pobočkách Hospodářské komory nebo přes internet. Dopravci po zaevidování údajů o vozidle a firmě musí složit kauci za palubní jednotku. Ta je o necelých 1000 korun dražší než u starého systému, za jednu dopravci nyní zaplatí 2468 korun, při jejím vrácení provozovateli ovšem dostanou peníze zpět. Vratná je i kauce za jednotky současného systému. Dopravci si při registraci mohou také vybrat, zda budou mýto platit předem ve formě určitého kreditu, což si většinou volí malí dopravci, nebo až následně. Při výběru následné platby ovšem musí prokázat bankovní garance.
Přípravu nového mýtného systému provázejí právní spory. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v září zatím nepravomocně zakázal plnění mýtné smlouvy, a to s ročním odkladem. Stát proti tomu podal rozklad. Kremlík i Okáli dnes v této souvislosti zopakovali, že přípravy nového mýta pokračují a systém bude spuštěn včas.
Konsorcium CzechToll/SkyToll vystřídá na pozici správce mýta firmu Kapsch. Konsorcium loni uspělo v tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz.
Související
Policie bude muset znovu řešit kauzu tendru na dálniční známky
Prodej dálničních známek přes e-shop nefunguje, Havlíček je terčem kritiky a posměchu
Vladimír Kremlík , Mýtné , Dopravci , CzechToll a SkyToll , Ministerstvo dopravy
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 36 minutami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 48 minutami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 1 hodinou
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 2 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 3 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 4 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 4 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 5 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 5 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 6 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 7 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 8 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
Prezident Petr Pavel pokračuje v jednání s osobnostmi, které navrhl Andrej Babiš (ANO) pro obsazení pozic v nové vládě. Kabinet má vzniknout ve spolupráci hnutí ANO, SPD a Motoristů sobě. Jako první ve čtvrtek na Hrad dorazil nominant SPD na ministra obrany, Jaromír Zůna, a kandidát stejné strany pro zemědělství, Martin Šebestyán. Poté se Pavel sešel s lídrem Motoristů, Petrem Macinkou.
Zdroj: Libor Novák