Hlavní město začne stavět linku metra D. Jako první bude vybudován úsek trasy z Pankráce na Nové Dvory. Náklady by měly být při započtení inflace zhruba 52,09 miliardy korun. Rozhodli o tom dnes pražští zastupitelé.
Přesný termín zahájení stavby není ale zatím jasný. Zastupitelé dnes rovněž schválili garanci financování stavby. Peníze na ni bude dopravní podnik (DPP) shánět u Evropské investiční banky (EIB) i komerčních bank. Město chce rovněž jednat o podpoře státu.
DPP dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnici. Cenu stavby dnes kritizovali opoziční zastupitelé, podle kterých se předpokládaná cena v posledních letech neúměrně zvýšila.
"Schválením tohoto materiálu bude umožněno, abych já, pan náměstek (Pavel) Vyhnánek a pan primátor (Zdeněk Hřib) mohli vyjednávat s Evropskou investiční bankou (EIB) a dalšími institucemi o financování a zároveň mohli jednat se státními institucemi o možnosti financování metra ať už z národních či evropských zdrojů," řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Hlavní město nebude stavbu financovat, ale bude finanční krytí stavby pro DPP garantovat. Podniku to umožní, aby potřebné peníze získal. Generální ředitel DPP Petr Witowski ČTK ve středu řekl, že vyjednávání s bankami a dalšími institucemi o financování potrvá asi rok.
Právě cenu prvního úseku na dnešním zasedání kritizovali opoziční zastupitelé. Přestože vybudování metra opoziční ODS i ANO podporují, nelíbí se jim navýšení ceny v posledních letech. Zastupitel Ondřej Prokop (ANO) řekl, že za bývalé primátorky Adriany Krnáčové (ANO) byla připravena výstavba osmi stanic a depa za 39 miliard a nyní za pět stanic bez depa za 52 miliard korun. Zároveň uvedl, že v zahraničí byly v uplynulých letech postaveny trasy metra za nižší cenu. Zastupitel Václav Bílek (ANO) řekl, že cena je vyšší než například ve Vídni či Berlíně.
Scheinherr s výtkami nesouhlasil. Cenová úroveň za jeden kilometr trati je podle něj je srovnatelná s cenami na západě. Witowski pak řekl, že nelze vzít pouze cenu za kilometr a porovnávat ji s jinými městy. Vliv podle něj mají například geologické podmínky, kolik vlaků bude na lince jezdit nebo jakou rychlostí.
Zastupitelé řešili také rozhodnutí ministerstva dopravy (MD) o údajné podjatosti magistrátu. MD totiž minulý týden zrušilo vlastní rozhodnutí z loňského září, kterým odmítlo podjatost magistrátu při rozhodování o stavbě. Rozhodnutí odkládá vydání stavebního povolení na neurčito. Případ musí ministerstvo projednat znovu.
Podnět o podjatosti řeší MD od loňska a na magistrát jej podal spolek Pankrácká společnost, která mimo jiné nesouhlasí se stanicí Olbrachtova. Za podnětem podle zastupitelů stojí nezávislá zastupitelka Prahy 4 zvolená na kandidátce Pirátů Marie Jelínková. Za to Piráty kritizovala nejen opozice, ale také koaliční zastupitel Jan Wolf (KDU-ČSL), který postup Jelínkové označil za ostudu Pirátů a stavbu metra pak za "Temelín Prahy". Jelínková bude podle zastupitele Jana Hory (Piráti) z klubu v Praze 4 kvůli porušení volebního programu vyloučena.
Nejmenší provozuschopný úsek nové trasy je ten výše zmíněný, na kterém jsou naplánovány stanice Pankrác, která bude přestupní stanici na linku C, dále Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. Na obou koncích tohoto úseku budou obratové koleje. V kratším úseku obratové koleje nejsou a nelze jej včetně dalších návazností efektivně provozovat.
Celkovou částku na stavbu bude město čerpat postupně. Pro letošní rok by měla vyjít na 0,17 miliardy, a naopak nejvíce peněz bude muset vydat v roce 2027, a to 9,65 miliardy. Poslední platby jsou naplánovány na rok 2029, a to 0,56 miliardy. Výhled na další roky bude v souladu s postupem realizace a přípravy upřesňován.
DPP dokončil loni v létě geologický průzkum na dvou ze čtyř míst. V místech dokončeného průzkumu následně prováděl ještě další průzkumné vrty, které budou součástí budoucích prostor metra. Na zbylých dvou potrvá průzkum do letošního září. Většina tunelů z geologického průzkumu bude součástí budoucího metra D.
V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postaven úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.
Související

Čtvrtá trasa metra v nedohlednu. Antimonopolní úřad odvolal vítěze tendru

Stopka pro další úsek metra D. ÚOHS zpochybnil schopnosti odborného personálu
Metro - trasa D , Metro , Praha
Aktuálně se děje
včera

Smrtelná nehoda na Žďársku. Střet dvou vozidel nepřežili dva lidé
včera

Napětí na hranici. Panují obavy z brutální války mezi Indií a Pákistánem
včera

Kometa Brno je zpátky na extraligovém trůnu. Postava pomohl k triumfu čistým kontem
včera

RECENZE: Tuctová adaptace videohry Until Dawn. Recyklovaný horor děsí do prázdna
včera

Potvrzeno. David Pastrňák oznámil, že se zúčastní letošního hokejového MS
včera

Slováci nasadili vojáky proti medvědovi ve skanzenu
včera

"Zcela nedostatečné." Meloniová se opřela do Putinova příměří
včera

Výhled počasí na květen. Předčasný start léta nečekejte
včera

Už to nebude jen Ukrajina s Ruskem. Experti varují, že se do války může brzy zapojit třetí země
včera

Medveděv poslal hrozbu Haškovi. Brankář může získat ochranu, Lipavský označil exprezidenta za primitiva
včera

Číňané bojující za Rusko varují krajany: Je to chyba, nechoďte sem
včera

Trest pro Cimického se ruší. Psychiatr uspěl s odvoláním
včera

Zmatek, panika, šok. Nefungovala elektřina ani signál. Lidé popisují, jak je zasáhl rozsáhlý blackout
včera

Trump hodlá ulevit automobilkám. Nebudou muset platit některá cla
včera

Ruské útoky na Ukrajinu sílí. Osm mrtvých a desítky zraněných během jediného dne
včera

Španělsko a Portugalsko se vzpamatovávají po blackoutu. Elektřina je zpět, ale chaos trvá
včera

Carney pronesl ostrý povolební projev: Trump je hrozba. Snaží se nás zlomit a podmanit
včera

Volby v Kanadě: Liberálové slaví nečekané vítězství, jak se jim povedlo porazit konzervativce?
včera

Počasí se o prodlouženém víkendu ochladí. Letní teploty vystřídá déšť a bouřky
Aktualizováno včera
Kanadští liberálové Marka Carneyho vyhráli volby, ale ve stínu Trumpových hrozeb
Kanadská Liberální strana pod vedením premiéra Marka Carneyho podle tamních médií směřuje k vítězství ve federálních volbách. Kampaň ale poznamenaly provokace a hrozby novými cly ze strany amerického prezidenta Donalda Trumpa.
Zdroj: Radek Novotný