Stát reaguje na vlakové nehody. Do roku 2026 dá na zabezpečení tratí 7 miliard

Stát chce do roku 2026 investovat do zabezpečení regionálních tratí se zjednodušeným řízením provozu sedm miliard korun. Opatření budou odpovídat intenzitě provozu na nich, celkem jde o 1600 kilometrů železnic. K zabezpečení provozu navíc plánuje i legislativní změny, brzy by měl vzniknout sankční program pro problémové strojvůdce.

Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) to dnes řekl po jednání bezpečnostní komise, kterou v létě ustavil po nedávné sérii tragických nehod na železnici.

Bezpečnostní komise rozdělila jednotlivé tratě D3, tedy úseky se zjednodušeným řízením, do čtyř skupin podle intenzity provozu. Na nejvytíženějších úsecích stát počítá s vybudování plnohodnotného zabezpečovacího systému ETCS, na tratích se slabším provozem by pak měla fungovat jeho zjednodušená verze. Tratě s minimální dopravou, tedy například s jedinou provozovanou soupravou nebo tzv. nostalgické úseky, by měly dál fungovat bez výraznějších opatření. Havlíček upozornil, že zatím jde o předběžný, ale velmi reálný plán.

V případě velkých tratí ministr už dříve deklaroval investice do zavádění evropského zabezpečovacího systému ETCS v řádech desítek miliard korun. V příštích deseti letech by stát měl na instalaci systému do železničních tratí dávat pět miliard korun ročně, další dvě miliardy za rok by pak mělo stát zabezpečení vlaků. ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků. Umožňuje zasáhnout do řízení vlaku na dálku.

Další změny komise plánuje v legislativě. Dlouhodobě je připravován monitorovací systém, který bude kontrolovat dodržování doby odpočinku strojvedoucích. Havlíček chce zároveň urychlit přípravy nového sankčního programu pro problémové strojvůdce. Trestat chce především jízdu pod vlivem alkoholu, opakované nedovolené projetí návěstidla a porušování ohlašovací povinnosti. Ministr chce sankční program vložit formou pozměňovacího návrhu do novely zákona o drahách, kterou budou na podzim projednávat poslanci. Další připravované legislativní změny ministerstvo chystá pro dobu jízdy a odpočinku strojvedoucích. Strojvedoucí by měli mít mezi směnami pauzu minimálně šest hodin, na minimálně 45minutovou přestávku by pak měli mít nárok i po odpracování šesti hodin jízdy.

Havlíček připomněl také další kroky k zabezpečení železničního provozu. Jde například o kompletní kontrolu stavu mostů nebo rozsáhlé kácení dřevin u tratí.

V létě se na železnici stalo několik velkých nehod. Nejtragičtější byl v červenci střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další tragická nehoda se stala u Českého Brodu, kde v polovině měsíce narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Při nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby. Havlíček po nehodách v polovině července inicioval vznik expertní komise, která bude každých 14 dnů řešit otázky bezpečnosti na železnicích. V komisi jsou zástupci ministerstva, Drážního úřadu, Správy železnic, Drážní inspekce, státních dopravců a akademické obce.

Související

Více souvisejících

Karel Havlíček Vlaky doprava Nehody vlaků

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy