Praha - Český řidič kamionu dostal ve Francii pokutu za nízkou mzdu. To zvedlo ze židle české politiky, kteří chtějí věc řešit v rámci Evropské unie.
Francie zavedla nový zákon, podle kterého musí cizí dopravci platit ve Francii řidičům alespoň minimální francouzskou mzdu. Podle informací MfD na to doplatil český řidič, kterého zastavila policie a požadovala potvrzení o mzdě ve francouzštině. To ale řidič předložit nemohl a stal se tak jedním z prvních Čechů, kteří dostali pokutu za nízkou mzdu.
"Kvůli francouzským a německým zákonům o minimální mzdě jsem se již v květnu obracel na Evropskou komisi, aby zákony prověřila, neboť se domnívám, že mohou být v rozporu s evropským právem. Nařizují totiž dopravcům z Česka i ostatních států EU, aby svým řidičům platili za dobu jízdy na území Francie nebo Německa aspoň ve výši francouzské či německé minimální mzdy. Ta je samozřejmě výrazně vyšší než odměna českých řidičů a čeští dopravci na takové mzdy nemají (mohlo by to vést k propouštění a krachu tuzemských dopravců). Komise ale na můj dotaz odpověděla velmi vyhýbavě s tím, že situaci řeší. Doteď ale nic nevyřešila a jak vidět, Francouzi již začínají rozdávat pokuty. V reakci na tento případ tak posílám na Komisi opětovně výzvu, aby v prověřování zákonů o minimální mzdě zrychlila a záležitost vyřešila dřív, než všichni naši řidiči dostanou pokutu za to, že mají moc nízký plat..." reagoval na zprávu europoslanec Jiří Pospíšil.
Psali jsme: To tu ještě nebylo. Český řidič dostal pokutu za to, že má nízký plat. A politici se naštvali"Proti tomuto bychom měli zabojovat. Jde o zjevný protekcionismus a snahu omezit společný trh. Podle mne odporující právu. S novou direktivou (o které jsem psal a kterou nevítám) to nesouvisí, neb zřejmě se nebude této oblasti týkat. Jde tedy o problém možného nesouladu domácího zákona a evropského, kde domácí "prohrává". Před touto nebezpečnou blbostí nás může "zachránit" Evropská komise. Ta, na kterou většina Čechů neustále nadává. Ta Unii nevládne, ale odpovídá za zajištění dodržování dohodnutých pravidel. Všemi," napsal na sociální síti europoslanec Luděk Niedermayer.
"Již více než rok se touto "kauzou", která začala v Německu, zabývám. A mluvím s firmami u nás, kterých se dotýká. Věcně největším problémem není ani tak výše mzdy, ale absurdní a ekonomickým termínem "prohibitivní" náklad na plnění regulace (papíry, hlášení a překlady). A právě touto cestou bychom se měli účinně, kompetentně a rychle bránit. Myslím, že bychom měli uspět. A měla by to být priorita, jde o poměrně malou, ale do budoucna velmi významnou "bitvu". Pravda a právo je na naší straně, věřím, že na tom stále občas záleží," dodal.
Věc je postoupena Unii
Niedermayer dnes společně se slovenským europoslancem Ivanem Štefancem odeslali dopis Evropské komisi, ve kterém upozornili na skutečnost, že stávající praxe pokutování českých a slovenských profesionálních řidičů ve Francii je porušením principů jednotného trhu a ohrožením autodopravců ze střední Evropy. Vyplývá to z informací, které serveru EuroZprávy.cz zaslalo tiskové oddělení poslaneckého klubu ELS.
"Pozastavení účinnosti takřka identické úpravy v Německu z roku 2015 do doby konečného rozhodnutí Komise se podařilo i zásluhou silného a vytrvalého tlaku Evropského parlamentu. V reakci na něj Evropská komise zdůraznila, že systematické uplatňování požadavků minimální mzdy vůči zahraničním dopravcům vytváří nepřiměřenou překážku na vnitřním trhu. Nejde ale zdaleka jen o výši mzdy. Další nepřiměřená omezení mohou představovat administrativní náklady spojené s regulací. Kromě toho mám obavy, že pokud pro takovéto národní úpravy nebudou vymezeny jasné hranice, může dojít k jejich zavádění i v dalších zemích, což by mohlo vést k tomu, že v některých oblastech se vnitřní trh EU stane zcela nefunkčním" tvrdí Niedermayer.
"Typický slovenský autodopravce je malá firma, která operuje s méně než pěti nákladními auty. Nutit jí vyplácet řidičům francouzsku minimální mzdu a zatěžovat jí byrokracií, která je s tím spojená, je pro ní likvidační. Nebude to vést ke zvyšování platů zaměstnanců, ale k jejich propouštění, protože středoevropský trh ovládnou velké nadnárodní společnosti s vlastními auty a řidiči. Jsem v kontaktu se zástupci slovenských autodopravců i s kolegy z České republiky a dalších členských států. Společně vyvíjíme tlak na Evropsku komisi, aby platnost francouzského zákona, který je v rozporu s evropskou legislativou, pozastavila," dodal Štefanec.
Související
Batole za volantem kamionu přejelo dvouleté dítě
Francouzští zemědělci přepadli český kamion, protesty dosáhli ústupků
nákladní doprava , EU (Evropská unie) , Luděk Niedermayer
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 1 hodinou
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 1 hodinou
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 1 hodinou
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 2 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 3 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 4 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 4 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 5 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 5 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 6 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 7 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 8 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 9 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Belgický premiér Bart De Wever prohlásil, že je "naprostá iluze" věřit, že by Rusko mohlo ve válce na Ukrajině prohrát. Jeho nedávné komentáře, které odhalují hluboké neshody mezi evropskými lídry, zazněly v pondělí na akci deníku La Libre. Premiér si stěžoval na "neuvěřitelný" tlak ohledně otázky využití zmrazených ruských aktiv.
Zdroj: Libor Novák