Kauza řidiče, který dostal pokutu za mzdu, má dohru. Politici vyletěli a takhle to pokračuje

Praha - Český řidič kamionu dostal ve Francii pokutu za nízkou mzdu. To zvedlo ze židle české politiky, kteří chtějí věc řešit v rámci Evropské unie.

Francie zavedla nový zákon, podle kterého musí cizí dopravci platit ve Francii řidičům alespoň minimální francouzskou mzdu. Podle informací MfD na to doplatil český řidič, kterého zastavila policie a požadovala potvrzení o mzdě ve francouzštině. To ale řidič předložit nemohl a stal se tak jedním z prvních Čechů, kteří dostali pokutu za nízkou mzdu.

"Kvůli francouzským a německým zákonům o minimální mzdě jsem se již v květnu obracel na Evropskou komisi, aby zákony prověřila, neboť se domnívám, že mohou být v rozporu s evropským právem. Nařizují totiž dopravcům z Česka i ostatních států EU, aby svým řidičům platili za dobu jízdy na území Francie nebo Německa aspoň ve výši francouzské či německé minimální mzdy. Ta je samozřejmě výrazně vyšší než odměna českých řidičů a čeští dopravci na takové mzdy nemají (mohlo by to vést k propouštění a krachu tuzemských dopravců). Komise ale na můj dotaz odpověděla velmi vyhýbavě s tím, že situaci řeší. Doteď ale nic nevyřešila a jak vidět, Francouzi již začínají rozdávat pokuty. V reakci na tento případ tak posílám na Komisi opětovně výzvu, aby v prověřování zákonů o minimální mzdě zrychlila a záležitost vyřešila dřív, než všichni naši řidiči dostanou pokutu za to, že mají moc nízký plat..." reagoval na zprávu europoslanec Jiří Pospíšil.

Psali jsme:
To tu ještě nebylo. Český řidič dostal pokutu za to, že má nízký plat. A politici se naštvali
 

"Proti tomuto bychom měli zabojovat. Jde o zjevný protekcionismus a snahu omezit společný trh. Podle mne odporující právu. S novou direktivou (o které jsem psal a kterou nevítám) to nesouvisí, neb zřejmě se nebude této oblasti týkat. Jde tedy o problém možného nesouladu domácího zákona a evropského, kde domácí "prohrává". Před touto nebezpečnou blbostí nás může "zachránit" Evropská komise. Ta, na kterou většina Čechů neustále nadává. Ta Unii nevládne, ale odpovídá za zajištění dodržování dohodnutých pravidel. Všemi," napsal na sociální síti europoslanec Luděk Niedermayer.

"Již více než rok se touto "kauzou", která začala v Německu, zabývám. A mluvím s firmami u nás, kterých se dotýká. Věcně největším problémem není ani tak výše mzdy, ale absurdní a ekonomickým termínem "prohibitivní" náklad na plnění regulace (papíry, hlášení a překlady). A právě touto cestou bychom se měli účinně, kompetentně a rychle bránit. Myslím, že bychom měli uspět. A měla by to být priorita, jde o poměrně malou, ale do budoucna velmi významnou "bitvu". Pravda a právo je na naší straně, věřím, že na tom stále občas záleží," dodal.

Věc je postoupena Unii

Niedermayer dnes společně se slovenským europoslancem Ivanem Štefancem odeslali dopis Evropské komisi, ve kterém upozornili na skutečnost, že stávající praxe pokutování českých a slovenských profesionálních řidičů ve Francii je porušením principů jednotného trhu a ohrožením autodopravců ze střední Evropy. Vyplývá to z informací, které serveru EuroZprávy.cz zaslalo tiskové oddělení poslaneckého klubu ELS.

"Pozastavení účinnosti takřka identické úpravy v Německu z roku 2015 do doby konečného rozhodnutí Komise se podařilo i zásluhou silného a vytrvalého tlaku Evropského parlamentu. V reakci na něj Evropská komise zdůraznila, že systematické uplatňování požadavků minimální mzdy vůči zahraničním dopravcům vytváří nepřiměřenou překážku na vnitřním trhu. Nejde ale zdaleka jen o výši mzdy. Další nepřiměřená omezení mohou představovat administrativní náklady spojené s regulací. Kromě toho mám obavy, že pokud pro takovéto národní úpravy nebudou vymezeny jasné hranice, může dojít k jejich zavádění i v dalších zemích, což by mohlo vést k tomu, že v některých oblastech se vnitřní trh EU stane zcela nefunkčním" tvrdí Niedermayer.

"Typický slovenský autodopravce je malá firma, která operuje s méně než pěti nákladními auty. Nutit jí vyplácet řidičům francouzsku minimální mzdu a zatěžovat jí byrokracií, která je s tím spojená, je pro ní likvidační. Nebude to vést ke zvyšování platů zaměstnanců, ale k jejich propouštění, protože středoevropský trh ovládnou velké nadnárodní společnosti s vlastními auty a řidiči. Jsem v kontaktu se zástupci slovenských autodopravců i s kolegy z České republiky a dalších členských států. Společně vyvíjíme tlak na Evropsku komisi, aby platnost francouzského zákona, který je v rozporu s evropskou legislativou, pozastavila," dodal Štefanec.

Související

Kamion - ilustrační foto

Batole za volantem kamionu přejelo dvouleté dítě

Policie Severní Kalifornie informovala o tragické události, kdy batole vylezlo na sedadlo kamionu stojícího na benzinové pumpě, dostalo se k volantu a pohnulo vozem směrem ke stánku s mexickými tacos a usmrtilo dvouleté dítě.

Více souvisejících

nákladní doprava EU (Evropská unie) Luděk Niedermayer

Aktuálně se děje

před 50 minutami

před 1 hodinou

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 6 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 7 hodinami

Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění

Velké komplikace nastaly v pátek brzy ráno v železniční dopravě kvůli incidentu v České Třebové. Při posunu tam vykolejil vlak, informovala Správa železnic. Provoz přes důležitou stanici je silně omezen, spoje nabírají zpoždění. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy