Praha - Spojení veřejného a soukromého sektoru k financování veřejných zakázek není vždy bez rizika. Stát tak už mockrát přišel o stovky milionů. Poslanec KSČM Jiří Dolejš zaslal redakci EuroZprávy.cz svůj článek, v němž se nad riziky tohoto pí, pí, pí kriticky zamýšlí. Otiskujeme jej v plné délce a bez úprav.
V 90. letech minulého století k nám dorazila metoda financování veřejných projektů s využitím partnerství veřejného a soukromého sektoru (angl. zkratka PPP, čti pí-pí-pí). Kolébkou této metody byla Anglie. Měla pomoci řešit aktuální nedostatek prostředků veřejných rozpočtů a zvýšit kvalitu provedení projektů. Také vláda Petra Nečase do svého programového prohlášení zahrnula zaměření na financování veřejných projektů s pomocí PPP. Lze ale tímto způsobem tlumit důsledky seškrtaných veřejných investičních výdajů?Zkušenosti s PPP projekty v ČR jsou zatím problematické. První významnější pokus přinesla vláda Miloše Zemana. V roce 2001 přiklepla zakázku na severomoravskou dálnici D47 izraelské firmě Housing & Construction. Šlo o výstavbu a licenci na 25letý provoz 80 kilometrů dálnice z Lipníka nad Bečvou k hranici s Polskem. Tato česká ukázka PPP projektu ale nakonec dopadla tak, že dlouho na této metodě ležel stín. Ukázalo se, že v ČR se prostě dá udělat tunel ze všeho.Problém byl nejen v zanedbání výběrového řízení, ale také v tom, že tehdejší ministr dopravy Jaromír Schling připravil navzdory varování Evropské investiční banky cenově velmi nevýhodnou smlouvu (125 miliard korun za výstavbu, 230 miliard korun za práce po dobu licence). Kalkulace zahrnovala různé „rizikové rezervy“, vysoké úroky bank, ale i garantovaný zisk z provozu dálnice. Zrušení této problematické smlouvy v roce 2003 stálo ČR na náhradách 626 milionů korun.I po této zkušenosti připravila v roce 2005 vláda Jiřího Paroubka balík pilotních PPP projektů. Na tyto projekty se čerpaly nemalé peníze, aniž by se rozhodlo, zda budou realizovány. Různé poradenské firmy a právní kanceláře v posledních letech čerpaly na 240 milionů korun na zpracování různých studií a analýz. Možné zneužívání veřejných peněz je také důvodem proč se o PPP projekty zajímají i společnosti jako např. Transparency International.V roce 2006 vystřídala vlády ČSSD pravicová ODS a ta se k PPP projektům rovněž nadšeně hlásila. Topolánkova vláda také přistoupila u vybraných projektů k schvalování jejich smluvního zajištění, např. šlo o výstavbu krajského justičního paláce v Ústí n. Labem na Bukově. Následně tento projekt zkritizoval NKÚ jako nevýhodný. Formou PPP se měla stavět také část dálnice D3 z Prahy do jižních Čech až k rakouským hranicím - v roce 2008 byla uzavřena koncese na etapu této dálnice z Tábora. A nedávno předložená dopravní superkoncepce vlády předpokládala záměr použití PPP na obchvat Prahy u Běchovic.Další vývoj potvrdil, že ve fázi schvalování dlouhodobého smluvního vztahu (koncese) mezi veřejným a soukromým sektorem přicházejí rozhodující problémy. PPP má umožnit vzájemně sdílet užitky a rizika vyplývající z developerského či operátorského zajištění příslušného veřejného projektu. Pochopitelně má soukromý byznys svůj ekonomický zájem a ten se snaží při uzavírání koncese maximalizovat. Může při tom dojít k neefektivnímu či dokonce korupčnímu chování zástupců veřejné moci. A pak se ukáže, že projekt je nereálný. Např. u plánu na rozšíření Ústřední vojenské nemocnice v Praze, na který byla uzavřena koncese za vlády Jana Fischera. Za odstoupení od projektu ÚVN v pražských Střešovicích musela vláda firmě Prague Military Hospitál Concession nakonec zaplatit 170 milionů korun.Nejen české, ale i maďarské či slovenské zkušenosti potvrzují, jak se nevyplatí toto riziko podceňovat. Příchod soukromého partnera prostě sám o sobě nepřináší předpokládané výsledky. Naopak může skončit předražováním výstavby a dalšími vedlejšími negativními dopady. Nevýhodně uzavřené dlouhodobé smlouvy mohou založit povinnost každoročních vysokých plateb, které by tak posílily tendenci ke skrytému zadlužování ČR. PPP projekty jsou nástrojem, který má své možnosti, ale také významná rizika. Vláda Petra Nečase už dnes začíná připouštět, že tento nástroj v českých podmínkách úsporám zatím příliš nepomůže. Otázkou je, zda bude tato vláda mít odvahu prověřit odpovědnost za promrhané prostředky. Bohužel je to málo pravděpodobné.Kromě státu ale připravují projekty PPP také obce a města a to zatím v objemu cca 50 mld. korun. Jsou to např. projekty na parking, sportovní stadiony, městkou dopravu, veřejné osvětlení či vodárenské služby. Obezřetnost při uzavírání nových koncesí ale nepochybně platí i pro municipální projekty. Nejde ostatně o malé prostředky, např. využití PPP metody ve výstavbě trasy D pražského Metra, by nepochybně patřilo mezi velké projekty.Jiří Dolejš, poslanec KSČM
Související
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
KSČM bude muset po konci ve Sněmovně šetřit, myslí si Dolejš
Aktuálně se děje
před 11 minutami
Vylepšuje zbraně a útočí i na civilisty. Z Británie přichází naléhavá série varování před Putinem
před 1 hodinou
Muslim zastavil střelce v Sydney. Jeho statečnost ocenil celý svět, poklonu mu složil i Trump
před 1 hodinou
V Berlíně se sešli evropští lídři se Zelenským. Dorazil i Trumpův vyjednávací tým
před 2 hodinami
Schillerová vrátí EET. Macinka s Lipavským jednal o Češích vězněných v zahraničí
Aktualizováno před 3 hodinami
Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš
před 3 hodinami
Mluvčí Babišovy vlády bude bývalá televizní rosnička
před 4 hodinami
Ministři přebírají své resorty. Schillerová chce na ministerstvu financí audit
Aktualizováno před 5 hodinami
Na Ministerstvu životního prostředí zasahuje policie. Na budovu vylezli aktivisté
před 5 hodinami
Obětí teroristického útoku v Austrálii je i přítelkyně Čaputové
Aktualizováno před 5 hodinami
OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD
před 6 hodinami
Fiala předal Babišovi klíč od korunovačních klenotů, místo dopisu dostal osmdesátistránkový dokument
před 7 hodinami
Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog
před 8 hodinami
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
před 8 hodinami
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
před 9 hodinami
Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. a Camilla ukázali na fotku z Říma. Vánoční pohlednice vznikla i letos
včera
Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem
včera
Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak
včera
Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici
včera
Piráty čeká celostátní fórum. Hřib by měl být potvrzen jako předseda
Občanští demokraté nebudou jedinou stranou formující se sněmovní opozice, která si v lednu zvolí vedení. Piráti se sejdou v jižních Čechách a pravděpodobně potvrdí nastavenou cestu pod vedením Zdeňka Hřiba.
Zdroj: Jan Hrabě