Státní České dráhy mají problém. Ročně přijdou na úkor konkurence o desítky strojvůdců

Železniční dopravci svádí konkurenční boj o strojvůdce. Jejich dlouhodobý nedostatek se mnohdy snaží řešit "lanařením" strojvedoucích i dalších drážních zaměstnanců od konkurence. České dráhy, které zaměstnávají přes 3500 strojvůdců, takto ročně opustí několik desítek zaměstnanců, přibližně stejný počet do firmy přijde. ČTK to dnes řekl místopředseda Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Vladislav Vokoun. Někteří strojvůdci mohou jezdit i pro více dopravců najednou, ČD to chtějí kontrolovat.

V Česku je podle Drážního úřadu 9565 strojvůdců, dopravcům jich schází přes 300. Právě konkurenční boj o strojvůdce může být podle některých odborníků i za současnými incidenty a nehodami na železnici. České dráhy proto prosazují zavedení kontrol volného času strojvedoucích, konkrétně zda jej využívají k odpočinku a nejezdí pro jiného dopravce. To podle ČD vede k jejich přetěžování a následné únavě. Právě přetěžování strojvůdců zvyšuje podle Drážního úřadu riziko nehod.

Podle zákona o drahách mohou být strojvedoucí ve službě maximálně 13 hodin. Po nich musí následovat minimálně jedenáctihodinový odpočinek.

Systém kontrol, který by umožňoval sledovat dodržování odpočinku ve volném čase, zatím v Česku není. Dopravci se tak zaměřují na dodržování pracovních povinností a bezpečnostních předpisů v době výkonu služby. "Od minulého týdne jich byly desítky nad rámec běžné kontrolní činnosti. Jejich smyslem není represe, ale prevence," řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Podle Vokouna je boj dopravců o strojvůdce dlouhodobý. Uvedl, že od státního dopravce takto odchází zejména mladší strojvůdci do 35 let. Českým drahám se na druhou stranu podle místopředsedy OSŽ daří "lanařit" starší strojvůdce ve věku nad 35 let, část z nich jsou strojvůdci, kteří v minulosti už u dopravce působili. Podle Vokouna je tento trend způsoben především výší mzdy na jedné straně, a mimomzdovými benefity na straně druhé.

Jednotlivé dopravce výcvik strojvůdců stojí statisíce korun. Společnosti se proto snaží své strojvůdce udržet. Za uhrazený výcvik musí strojvůdci na oplátku se firmě po určitou dobu zavázat. Třeba u Českých drah se nový strojvedoucí zavazuje odpracovat na této pozici alespoň pět let, u RegioJetu jsou to tři roky. Pokud by to zaměstnanec nedodržel, musel by uhradit příslušnou část výcviku.

Nedostatek strojvůdců se dopravci snaží řešit náborovými akcemi, stipendijními programy i zvyšováním mezd. Ta u velkých dopravců v průměru činí přes 40.000 korun, průměrná hrubá mzda v ČR ve třetím čtvrtletí přitom byla 31.516 Kč. Podle odborů chybí strojvůdci především ve velkých městech, zejména v Praze.

Související

Vlak odjel bez strojvedoucího a vykolejil. (2.5.2024) Prohlédněte si galerii

ČD ve čtvrtek odklidí vykolejený vlak, který ujel strojvedoucímu. Na trati bude výluka

České dráhy začnou ve čtvrtek ráno s odstraňováním dvou vozů, které vykolejily minulý týden u středočeského Klínce, informoval dopravce. Vozy budou nakolejeny s pomocí jeřábu a v rámci možností transportovány z místa po kolejích. Na trati mezi Čisovicemi a Měchenicemi tak bude muset být přerušen provoz, zajištěna bude náhradní autobusová doprava. 

Více souvisejících

České Dráhy regiojet Vlaky Leo Express

Aktuálně se děje

před 37 minutami

před 45 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Aktualizováno před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Izrael, ilustrační foto

Izrael se vyjádřil k hrozbě Bidena o zákazu dodávek zbraní

Za "velké zklamání" označil ve čtvrtek izraelský velvyslanec při OSN Gilad Erdan vyjádření amerického prezidenta Joea Bidena, který pohrozil zastavením některých dodávek zbraní Izraeli v případě, že zaútočí na město Rafah na jihu Pásma Gazy. 

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

včera

HC Škoda Plzeň, ilustrační fotografie.

Na extraligovou scénu se vrací bývalý reprezentační kouč. Plzeň nově přebírá Jandač

Sezóna extraligy 2023/24 sice skončila teprve před nedávnem, ale už teď se kluby chystají na sezónu novou, tedy na sezónu 2024/25. A to nejen změnami v hráčských kádrech, ale i novými jmény na lavičce. Takový případ se nyní naskytl v extraligové Plzni, která pro nadcházející sezónu povolala do svých služeb bývalého reprezentačního trenéra Josefa Jandače. Ten se tak po pauze vrací zpátky na extraligovou scénu. Na západě Čech mu při tom budou pomáhat v roli asistentů Jiří Veber a Václav Pletka.

včera

Dva členové ochranky měli atentát ukrajinského prezidenta do detailů naplánovaný.

Nejen Zelenského měli zabít. Toto je plán členů ochranky

Podle prohlášení ukrajinské tajné služby SBU byl zmařen pokus o atentát na prezidenta Ukrajiny Volodymyra Zelenského. Mezi zadrženými by měli být dva členové jeho vlastní ochranky. Údajně měla být v plánu i likvidace politických a vojenských špiček Ukrajiny.

včera

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Rulík a spol. nemůžou počítat s Hertlem. Vedení Vegas českého útočníka na domácí MS nepustí

V úterý se česká hokejová reprezentace sešla na ledě O2 Areny, aby zde absolvovala svůj trénink před blížícím se domácím světovým šampionátem, který začne už v pátek. Ještě před začátkem tohoto tréninku generální manažer národního týmu Petr Nedvěd novinářům sdělil, že se bude realizační tým v čele s koučem Radimem Rulíkem muset obejít na domácím MS bez jedné z českých hvězd v NHL, útočníka Tomáše Hertla. Vedení jeho klubu Las Vegas ho totiž do Prahy nepustí.

Aktualizováno včera

Izrael nadále operuje v okolí Rafáhu. Pozastavení pomoci z USA popírá

Izraelská armáda pokračuje v pozemní operaci do Rafáhu, kterou zahájila v tomto týdnu. Už v úterý potvrdila obsazení přechodu na hranici s Egyptem. Do obydlených čtvrtí města zatím nepostupuje. Armádní mluvčí zároveň bagatelizoval nepotvrzenou informaci, že USA pozastavily dodávku některých zbraní kvůli nynější ofenzivě. 

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy